یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 282519

متخصص گوش، حلق و بینی گفت: عفونت‌‍‌های ‌بارداری عامل ایجاد اختلال شنوایی می‌شود.

عامل ایجاد اختلال شنوایی در نوزادان چیست؟

سلامت نیوز:متخصص گوش، حلق و بینی گفت: عفونت‌‍‌های ‌بارداری عامل ایجاد اختلال شنوایی می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مشهود تقیلو در رابطه با انواع ناشنوایی، اظهار کرد: ناشنوایی دارای انواع مختلفی از جمله ناشنوایی انتقالی یا هدایتی است؛ به طور مثال اختلال در ساختمان گوش، استخوان‌چه‌‍‌های گوش، پرده گوش، گوش میانی و یا گوش داخلی است. تشکیل نشدن هر قسمتی از گوش ممکن است، اختلال شنوایی به صورت مادرزادی یا پس از تولد را ایجاد کند. ضربات مختلف به گوش ناشی از تصادفات نیز گاهی سبب ایجاد اختلال در گوش و ناشنوایی می‌شود.


وی در رابطه با نوع دوم اختلال شنوایی، افزود: نوع دوم کاهش شنوایی و ناشنوایی، ناشنوایی حسی - عصبی و مغزی است. ناشنوایی حسی - عصبی و مغزی به صورت مادرزادی یا در اثر عوامل مختلف ممکن است عصب شنوایی را دچار آسیب کند یا سبب ایجاد اختلال در مرکز درک شنوایی در مغز شود و فرد را از درک کلمات و شنیدن عاجز کند.


متخصص گوش، حلق و بینی در رابطه با سومین نوع اختلال شنوایی، تصریح کرد: سومین نوع اختلال شنوایی مخلوط ناشنوایی انتقالی و ناشنوایی حسی - عصبی بوده است؛ در کل برای تشخیص این نوع ناشنوایی‌ها باید از بیمار نوار گوش گرفته شود که به صورت غربالگری در اطفال و در دوره زمانی یک ماهه و تکرار آن در هر سه ماه و انجام تست شنوایی است و در جهت بررسی ساختمان اختلال گوش سی.‌تی.‌اسکن بهترین راه برای تشخیص اختلالات ساختاری و ساختمانی گوش که باعث ناشنوایی می‌شود است.


تقیلو در رابطه درمان اختلال شنوایی، ادامه داد: درمان اختلال شنوایی بستگی به علت آن دارد؛ به طور مثال بعضی از اختلالات ساختمان و استخوان‌چه‌‍‌ها ممکن است با عمل جراحی اصلاح شود، اگر کانال گوش خارجی تشکیل نشده باشد باید این کانال ایجاد شود؛ منتهی در رابطه با اختلال شنوایی حسی - عصبی و اختلال تکامل مغز برای این بیماران از نظر جراحی و درمان دارویی کاری نمی‌توانیم انجام دهیم فقط در صورت وجود زمینه مناسب در این بیماران کاشت حلزون و جراحی‌های مربوط به سمعک‌گذاری انجام می‌شود.
وی در رابطه با علل ایجاد ناشنوایی، اظهار کرد: یکی از علل ایجاد ناشنوایی، حسی - عصبی بوده که ممکن است در تکامل مغز مشکل ایجاد کند و یا مریض نیاز به استفاده از سمعک و کاشت حلزون داشته باشد.
متخصص گوش، حلق و بینی در رابطه با پیشگیری از ناشنوایی، افزود: چیزی که در زمینه پیشگیری از ناشنوایی حائز اهمیت است، عفونت‌های دوره جنینی در شکم مادر از نظر ابتلا به سرخچه، سرخک و سیتومگالوویروس و بقیه عفونت‌ها است که اگر مادران باردار به این عفونت‌ها مبتلا شوند ممکن است، سبب ایجاد ناشنوایی در جنین شود.


تقیلو با اشاره به اهمیت مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، تصریح کرد: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و پرهیز از ازدواج فامیلی نیز امری مهم در این زمینه بوده و در صورت شک در هرگونه اختلالی، باید سریعا به پزشک مراجعه شود؛ به طور مثال زمانی که کودکی متولد می‌شود و واکنش آن به صدا ضعیف بوده و یا صدای تلویزیون را موقع تماشا بلند کرده و یا املای آن در کلاس ضعیف باشد، این شک وجود دارد که کودک دچار اختلال شنوایی است.


وی در رابطه با اهمیت پرهیز از مصرف برخی داروها، بیان کرد: پرهیز از مصرف برخی داروها بسیار مهم است؛ آنتی‌بیوتیک‌هایی که در آخر کلمه خود حرف سین دارند مانند جنتامایسین، استرپتومایسین و غیره امکان دارد باعث کاهش شنوایی حسی - عصبی شوند و همین‌طور مریض را به طور کامل ناشنوا کنند. پرهیز از مصرف داروهای ایبوپرفن، دیکلوفناک و آسپرین برای بیماران سبب آسیب می‌شود، مگر اینکه در شرایط خاص استفاده شود.


این مسئول ادامه داد: پرهیز از گوش دادن به صداهای بلند، استفاده از هندزفری و هدفون برای گوش دادن به موسیقی در نوجوانان و ضربه‌های وارده به گوش در ورزش‌های مختلف یا تصادفات باعث اختلال شنوایی می‌شود. اختلال شنوایی سبب اختلال در ارتباط و تعامل با دیگران و بیان نظرات خود می‌شود و مشکلاتی را در سالمندان، ضعف بهداشت و درمان، اختلال اعصاب و روان در آنها را ایجاد می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: در کودکان باعث اختلال ارتباط با دیگران شده و وقتی که ارتباط شما با دیگران مختل شد قدرت یادگیری پایین آمده و افت تحصیلی ایجاد می‌شود در نتیجه اکنون تحصیلات به صورت پایه برای اشتغال مهم است، این بیماران مشکل اشتغال نیز خواهند داشت و در سال‌های اخیر سازمان‌های حمایت‌کننده تخصصی برای افراد دارای اختلال شنوایی و ناشنواها ایجاد شده است که حامی و مدافع اجتماعی، حقوقی و مدنی ناشنوایان هستند و از طرفی افراد ناشنوا با توجه به نقص ضرورت جبران آن در زندگی تمرکزشان را روی استعدادهای دیگر خود گذاشته و معمولا موفقیت‌های چشمگیری در عرصه‌های دیگر فعالیت مانند فعالیت آموزشی، هنری و غیره دارند.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha