ماجرا از آنجا آغاز شد که چند ماه پیش اخباری از کشف یک فساد گسترده در وزارت بهداشت و درمان در فضای مجازی منتشر شد. در آن زمان گفته شد چندتن از مقامات سازمان غذا و دارو بازداشت شده‌اند.

چهار ماه مبارزه با فساد وزیر بهداشت به کجا رسید؟

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بار دیگر از وجود فساد گسترده در نهادهای زیر مجموعه خود گلایه کرده و گفته «شهدا نمی‌دانستند ما قرار است سازمان غذا و دارو را به رانت‌خوارها بسپاریم»؛ اظهار نظری شوک‌آور از وزیری که تاکنون چند بار از فساد گسترده در وزارتخانه متبوعش شِکوه کرده و گویا همچنان این مشکل برجای خود باقی است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که چند ماه پیش اخباری از کشف یک فساد گسترده در وزارت بهداشت و درمان در فضای مجازی منتشر شد. در آن زمان گفته شد چندتن از مقامات سازمان غذا و دارو بازداشت شده‌اند.

پس از گذشت مدتی وزیر بهداشت به بیان جزئیاتی از فساد در این وزارتخانه پرداخت و سخنگوی قوه قضائیه نیز اظهارات وزیر را تأیید کرد. در آن زمان سعید نمکی گفت که سرنوشت یک میلیارد و 300میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی مشخص نیست.

او از توزیع داروی تقلبی نیز پرده برداشت. این سخنان وزیر بهداشت در دو جلسه با محوریت فساد در دیدار با نمایندگان مجلس مطرح شد. او جزئیات تکان دهنده از این شبکه فساد را مطرح کرد.

سعید نمکی پس از این دو نشست در اینستاگرام خود نوشت: «شبکه‌های رانت، فساد و انحصار به هزار و یک رنگ از جیب ملت ارتزاق و داروی مورد نیاز مردم را در بازار سیاه عرضه می‌کنند، در انبار‌های پیدا و پنهان احتکار می‌کنند و داروی تقلبی در بازار توزیع می‌کنند.»

نمکی اعلام کرد که شبکه فساد اقتصادی برای تخریب او و وزارت تحت امرش، میلیارد‌ها هزینه می‌کند، اما او از پیگیری، شناسایی و افشاگری علیه این شبکه عقب نخواهد نشست: «در کنار سازمان غذا و دارو سامانه‌ای درست کرده بودند که سرور آن در خارج از این مرز‌ها قرار داشت و تنها افراد معدودی به اطلاعات آن دسترسی داشتند.

چهار ماه است روی این موضوع کار می‌کنیم. یک میلیارد و 300 میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی رفته و هنوز دقیقا معلوم نیست چه کسی برده است و چه چیزی آورده و به چه کسانی داده است.»

اکبر ترکی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، به نقل از سعید نمکی گفته است: «یکسری افراد دارو‌های مشابه داخلی را وارد می‌کردند و فشار می‌آوردند تا تولید داخلی دارو در کشور را دچار اختلال کنند.»

رسانه‌ها همچنین به نقل از وزیر بهداشت نوشته‌اند: «با یک فساد سازمان‌یافته در دارو و تجهیزات پزشکی و حتی برخی شرکت‌های وابسته به وزارت بهداشت درگیر بودیم، ابایی هم ندارم بگویم بسیاری از این شرکت‌های وابسته به هیات امنای ارزی هریک به‌نوعی مشکل دارند، البته در حال حسابرسی هستیم و بعد از آن هم اغلب این شرکت‌ها هم منحل خواهند شد.

چهار ماه مبارزه با فساد به کجا رسید؟

اولین دور افشاگری‌های سعید نمکی از سازمان غذا و دارو به تیر ماه 1398 بازمی‌گشت؛ افشاگری که با بازداشت چندین تن از مدیران همراه شد، اما گویا فساد در این زیر مجموعه وزارت بهداشت پایان نیافته و آقای وزیر همچنان از مبارزه با آن صحبت می‌کند.

روز شنبه 18 آبان یعنی 5 ماه بعد از اولین دور افشاگری‌ها، سعید نمکی در مراسم تجلیل از بهورزان کشور در برج سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به دو موضوع صندلی فروشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و فساد در سازمان غذا و دارو پرداخت و اظهار کرد: نمی‌گذارم کم‌سواد یا بی‌سوادی با اتکا به سرمایه بادآورده پدری در کسوت آقازادگی در صندلی دانشگاه بنشیند.

در این راه از استیضاح و تهدید نمی‌ترسم. من تنها از افتضاح می‌ترسم، از اینکه من نتوانم در این دوره از آرمان‌های انقلاب خود دفاع کنم. او افزود: من برای خوشنام‌ شدن نیامدم، بلکه برای فداشدن و به‌خاطر خون شهدا آمدم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: شهدا نمی‌دانستند ما قرار است سازمان غذا و دارو را به رانت‌خوارها بسپاریم. آنها فکر نمی‌کردند ما جاده برای له‌کردن راه تولید داخلی و واردات بی‌رویه درست کنیم. آنها برای آرمان‌های دیگری شهید شدند. تا زمانی که نفس دارم، جلوی تک‌تک این امواج خواهم ایستاد.

این که بعد از گذشت 5 ماه بار دیگر وزیر این گونه از فساد صحبت می‌کند به معنی آن است که عزم جدی‌تری برای مبارزه با فساد در این وزارتخانه نیاز است و ریشه فساد به این آسانی‌ها خشک نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha