وزارت بهداشت، از اجرای قانون وضعیت شغلی دندانسازان تجربی که مصوب سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی است، خودداری می کند و همین مسئله مشکلات زیادی در پی داشته است.

قانون لابراتوارهای دندانسازی در بایگانی وزارت بهداشت

سلامت نیوز:وزارت بهداشت، از اجرای قانون وضعیت شغلی دندانسازان تجربی که مصوب سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی است، خودداری می کند و همین مسئله مشکلات زیادی در پی داشته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، اعضای هیات مدیره انجمن کارفرمایی پروتز دندان تهران، بر این عقیده اند که اگر وزارت بهداشت از قانون تبعیت کند، می توان به وضعیت نابسامان حرفه دندانسازی تجربی در کشور، پایان داد.


علیرضا حافظ القرآنی عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایی پروتز دندان تهران، ورود دندانسازان غیر مجاز به این حرفه و صنف ساخت پروتز دندان دانست و گفت: عدم اجرای قانون وضعیت شغلی دندانسازان تجربی، باعث شده همچنان شاهد فعالیت زیرزمینی این افراد باشیم. 
وی با اشاره به فعالیت دندانسازان تجربی که سال های زیادی را در این حرفه گذرانده اند، افزود: ما تلاش کرده ایم با تشکیل انجمن، اقداماتی را در راستای ساماندهی لابراتوارهای دندانسازی انجام دهیم.


حافظ القرآنی، با عنوان این مطلب که اداره کل تجهیزات پزشکی توان مقابله با تخلفات در این حرفه و صنف را ندارد، گفت: متاسفانه لابراتوارهای دندانسازی که بدون تابلو فعالیت می کنند، تحت نظارت وزارت بهداشت نیستند و باعث شده بازار غیر قانونی در این حرفه به وجود بیاید. 


وی، خواستار اجرای قانون وضعیت شغلی دندانسازان تجربی شد که در سال ۱۳۶۴به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایی پروتز دندان تهران، گفت: اگر این قانون اجرا شود، می توان از فعالیت افرادی که لابراتوارهای غیر مجاز راه اندازی کرده اند، جلوگیری کرد. 


هوشنگ کبریایی رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی پروتز دندان تهران، با عنوان این مطلب که دو گروه در حرفه دندانسازی فعالیت می کنند، تاکید کرد: افرادی که به صورت آکادمیک وارد این حرفه شده اند و کسانی که به صورت تجربی، سال های سال است که فعالیت دارند.


وی با اشاره به مشکلاتی که برای دندانسازان تجربی پیش آمده است و خدمات این افراد را تحت الشعاع خود قرار داده است، گفت: اشتباه وزارت بهداشت، این بود که قانون وضعیت شغلی دندانسازان تجربی را به درستی اجرا نکرد و باعث شد عده ای وارد لابراتوارهای دندانسازی شوند که مجاز به این کار نیستند. 
کبریایی با عنوان این مطلب که ۴ رشته در لابراتوارهای دندانسازی مجاز است، ادامه داد: ساخت پروتز ثابت، پروتز متحرک آکریلی و کوروم کوبال، و ساخت پلاک های ارتودنسی، در حیطه کار این لابراتوارها قرار دارد.


وی با عنوان این مطلب که لابراتوار کار قالب گیری دست دندان یا همان دندان مصنوعی را انجام می دهد که دندانپزشک سفارش می دهد، گفت: این حرفه در کشورهایی همچون کانادا، آمریکا، استرالیا، انگلستان و نیوزلند، به صورت آکادمیک وجود دارد و افراد پس از دو سال درس خواندن، کار قالب گیری انجام می دهند. 


کبریایی با اشاره به قانون وضعیت شغلی دندانسازان تجربی مصوب سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی، افزود: قرار بود آیین نامه اجرایی این قانون با همکاری وزارتخانه های بهداشت و علوم، تهیه شود که متاسفانه وزارت بهداشت از اجرای این قانون امتناع می کند. 


رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی پروتز دندان تهران، با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت باید پاسخگوی عدم اجرای این قانون باشد، گفت: ما به دیوان عدالت اداری شکایت برده ایم و منتظر پاسخ استعلام دیوان از وزارت بهداشت هستیم. 


وی با انتقاد از روش بگیر و ببند وزارت بهداشت در برخورد با فعالیت های غیر مجاز در این حرفه، افزود: این روش جواب نمی دهد و باید قانون وضعیت شغلی دندانسازان تجربی اجرا شود تا بتوان از این قبیل فعالیت های غیر مجاز، جلوگیری کرد. 


محمد روحبخش دبیر انجمن کارفرمایی پروتز دندان تهران، با عنوان این مطلب که دندانپزشک موظف است با لابراتوارهای مجاز کار کند، گفت: متاسفانه برخی دندانپزشکان مخفیانه با لابراتوارهای غیر مجاز کار می کنند که دلیل آن هم، کاستن از هزینه ها است.
وی افزود: اگر قانون وضعیت شغلی دندانسازان تجربی مصوب سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی، اجرا شود، این مشکلات مرتفع خواهد شد و انتظار حرفه و صنف ما این است که وزارت بهداشت از قانون تمکین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha