یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 286985

برف و باران هرچند بعد از یک هفته آلودگی در کلانشهرها خوشحالی مردم را به دنبال داشته، اما با اختلال در تردد، مسدود شدن برخی راه‌های روستایی و گرفتاری مسافران مشکلاتی هم به بار آورده است.

نیمی از ایران سفیدپوش شد

سلامت نیوز:برف و باران هرچند بعد از یک هفته آلودگی در کلانشهرها خوشحالی مردم را به دنبال داشته، اما با اختلال در تردد، مسدود شدن برخی راه‌های روستایی و گرفتاری مسافران مشکلاتی هم به بار آورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، البرز، لرستان،‌ گیلان، زنجان، مرکزی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، خوزستان، گلستان، کرمانشاه و کردستان 14استانی هستند که روزهای گذشته با بارش برف،‌ باران، تندباد و کولاک روبه‌رو بودند. درمیان این استان‌ها، راه‌های روستایی 2استان کردستان و لرستان مسدود شده و همچنین شرایط جوی مدارس برخی مناطق را در لرستان، زنجان، مرکزی و آذربایجان‌شرقی تعطیل کرده است. 


راه بسته روستاهای کردستان و لرستان

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان با بیان اینکه راه ارتباطی ۳۰روستای این استان مسدود شده است، می‌گوید: این روستاها در مریوان، دهگلان و سقز قرار دارند. دانش زندی با اشاره به اسکان ۲۴مسافر در راه مانده در راهدارخانه‌های استان، از نجات ۵۵۹خودروی گرفتار در برف هم خبر می‌دهد. 

در لرستان علاوه بر مسدود شدن محور ارتباطی خرم‌آباد- بروجرد، براثر بارش شدید برف، راه ارتباطی ۳۵روستا در بخش اشترینان و مرکزی مسدوده شده است. معاون عمرانی فرماندار بروجرد با بیان اینکه راه ۲۳روستا در بخش اشترینان و ۱۲روستا در بخش مرکزی بروجرد براثر بارش شدید برف مسدود شده است، می‌گوید:

برخی بازگشایی و تلاش برای بازگشایی دیگر راه‌هایی روستایی ادامه دارد. مسعود فلاح با بیان اینکه راه روستایی ونایی هم مسدود و برق این روستا براثر شکستن درخت قطع شده است، می‌افزاید: راه روستای شهید بروجردی نیز به‌دلیل بارش شدید برف مسدود شده‌است و با توجه به حجم شدید بارش برف، بازگشایی راه این روستا ادامه دارد.


 2متر برف در کوهرنگ

 در استان‌های دیگر هرچند بنابر اعلام مسئولان محلی محورهای ارتباطی باز است،‌ اما بارش شدید برف و در برخی مناطق کولاک موجب اختلال در تردد شده. شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال‌وبختیاری با بارش حدود 2متر برف رکوددار است. فرماندار این شهرستان از کولاک شدید در منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: کولاک به‌ویژه در گردنه‌های شهرستان تردد در برخی از محورها را با اختلال چند ساعته روبه‌رو کرد.

 هوشنگ مصطفوی سرعت وزش باد دراین شهرستان را ۸۰کیلومتر برساعت اعلام می‌کند و می‌افزاید: باد شدید برای ساعاتی برق برخی از مناطق شهرستان را هم قطع کرد که با تلاش نیروهای اداره برق، این مشکل رفع شد. 2مخزن آب این شهرستان هم به علت قطعی برق از مدار خارج شده بود که منجر به قطعی 24ساعته آب شد.با همه این سختی‌ها اما ارتفاعات این شهرستان با توجه به ارتفاع مناسب برف و فعال شدن پیست اسکی کوهرنگ، روز جمعه میزبان حدود ۵هزارگردشگر بود.


غافلگیری مسافران در خلخال

 برف و کولاک شدید در اربیل هم مشکلاتی ایجاد کرد؛‌ برف سنگین همراه با کولاک و یخبندان در گردنه الماس واقع در جاده ارتباطی خلخال به اسالم مسافران را غافلگیر و بسیاری ازخودروهای فاقد زنجیرچرخ را در میان راه متوقف کرد. سرپرست راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خلخال از بارش برف توام با کولاک در همه راه‌های بین شهری و روستایی این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: سرنشینان خودروهای گرفتار در کولاک این جاده با کمک راهداران به مقاصد خود در خلخال و گیلان هدایت شدند. معروف خسروی می‌افزاید: غیر از راه مسدود شده خلخال - پونل در نتیجه برف، سایر راه‌های اصلی، فرعی و روستایی خلخال باز است.


 تردد آهسته در محورهای آذربایجان‌غربی

در آذربایجان‌غربی هرچند برف و کولاک شدید در اشنویه موجب گرفتاری 44خودرو در جاده‌های برفی شد، اما وضعیت با وجود ادامه بارش برف عادی است. به گفته فخرالدین مام‌علی، رئیس هلال احمر اشنویه، سرنشینان ۴۴خودرو با ۱۳۲سرنشین در مسیر اشنویه- ارومیه و در راه روستایی «لولکان» در استان آذربایجان‌غربی در راه مانده بودند.   ارسلان شکری، مدیرکل راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی هم از باز بودن همه راه‌های اصلی، فرعی و روستایی محورهای استان و برقرار بودن تردد کامل در آن‌ها خبر می‌دهد.

در زنجان هم وضع جاده‌ها همین شرایط را دارند. در محورهای زنجان- بیجار، سلطانیه، قیدار، همدان، زنجان، دندی و تخت‌سلیمان بارش برف به صورت پراکنده گزارش شده است. در محورهای زنجان-طارم، ابهر-قیدار، نیک‌پی-ماهنشان، زنجان-تهم و چورزق هم بارش برف به همراه کولاک موضعی ادامه دارد. 


استمرار آلودگی در 2 استان

 در البرز با وجود بارش شدید برف در محور چالوس، بیشتر مناطق استان همچنان درگیر معضل آلودگی هوا هستند. فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با بیان اینکه وضع کیفی هوا در بیشتر مناطق این استان برای گروه‌های حساس ناسالم است، می‌گوید: شاخص آلودگی هوا در کرج ۹۹ است که هرچند فعلا در وضع سالم قرار دارد، اما در مرز ناسالم برای گروه‌های حساس است.البرز هم مانند بسیاری از کلانشهرهای صنعتی در روزهای گذشته هوای آلوده‌ای داشته است. مشهد هم با همین شرایط، روز شنبه را با آلودگی هوا برای گروه‌های حساس پشت سر گذاشت. 


مه‌گرفتگی خوزستان 

در میان استان‌های مختلف، خوزستان شرایط متفاوت‌تری را تجربه می‌کند. مه صبحگاهی روز شنبه مناطق وسیعی از خوزستان را فرا گرفت و شعاع دید را کاهش داد. این مه‌گرفتگی هرچند ظهر به پایان رسید، اما در روند فعالیت پروازهای فرودگاه‌ اهواز اختلال ایجاد کرد.  خوزستان این روزها در شرایطی جوی آرام را پشت‌سر می‌گذارد که در روزهای پایانی آذر بارش شدید باران موجب آب‌گرفتگی چند روزه و پس زدن فاضلاب در اهواز، آبادان و خرمشهر شده بود.

براساس پیش بینی‌های هواشناسی، فردا و پس فردا در ارتفاعات البرز مرکزی و غرب سواحل دریای خزر احتمال بارش پراکنده وجود دارد. از اواخر وقت دوشنبه از سمت شمال غرب افزایش ابر و در مناطق جنوبی آذربایجان غربی و شرقی بارندگی آغاز می‌شود.

این سامانه روز سه‌شنبه بخش‌هایی از شمال‌غرب و غرب، سواحل دریای خزر و دامنه‌های البرز مرکزی را دربر می‌گیرد. از بعدازظهر سه‌شنبه سامانه بارشی از نیمه غربی کشور عبور می‌کند و در شمال شرق، شرق سواحل خزر و دامنه‌های البرز شرقی فعال خواهد بود و به‌تدریج روز چهارشنبه از شمال‌شرق خارج می‌شود.


رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره امدادرسانی‌های صورت گرفته طی 2روز گذشته به همشهری می‌گوید: ١٣استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، چهارمحال‌وبختیاری، زنجان، قزوین، کردستان، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران مرکزی و همدان در روزهای گذشته تحت تاثیر شرایط جوی و بارش برف به امدادرسانی نیاز داشتند.

مرتضی سلیمی با بیان اینکه امدادرسانی‌ها در ١٨شهر، روستا و١٢محور کوهستانی صورت گرفته است،‌ می‌افزاید: دراین مدت به 819 نفر امدادرسانی شد که از این میان 14نفر اسکان اضطراری یافتند. همچنین 102خودرو از کولاک برف رهاسازی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha