149 میلیون دلار وام بانك جهانی می‌توانست شبكه آب ‌و فاضلاب اهواز را دگرگون كند اما چنین نشد، حالا كه صحبت از گم ‌شدن وام بانك جهانی می‌شود.

اهواز یك متر هم جوی آب ندارد

سلامت نیوز:149 میلیون دلار وام بانك جهانی می‌توانست شبكه آب ‌و فاضلاب اهواز را دگرگون كند اما چنین نشد، حالا كه صحبت از گم ‌شدن وام بانك جهانی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،سه سال فرصت تنفس این وام هم به پایان رسیده و احتمالا دولت در حال بازپرداخت قسط‌های وامی است كه جز به ابهام و اما و اگر از آن صحبت نمی‌شود، با این حال صحبت‌های حبیب‌الله مرادی، مدیرعامل آبفای پیشین اهواز در زمانی كه وام بانك جهانی اخذ شد، نشان می‌داد كه احداث تصفیه‌خانه شرق اهواز و اجرای كلكتور و شبكه‌كشی با استفاده از این وام صورت گرفته است، این ادعا را «بهنام مریدی»، مدیرعامل شركت آبفای اهواز گرچه رد نمی‌كند، اما می‌گوید كه تصفیه‌خانه شرق اهواز تماما با پول این وام ساخته نشد.

مریدی گرچه تمایلی به كنكاش در گذشته ندارد، اما انتقادهایی به نحوه تخصیص این وام كلان در شهر اهواز دارد: «این كارها پراكنده بودند و نگاه جامعی برای رفع این مساله وجود نداشت.»

برای شفاف‌ شدن این موضوع سراغ مریدی رفته ایم. شفاف ‌شدن چگونگی هزینه شدن این بودجه از یك سو و پرسش درباره اینكه چرا تكلیف شبكه آب و فاضلاب از سال 1383 تاكنون به سرانجام نرسیده و آیا برای این پروژه 15 سال زمان كافی نبوده است؟
 
نحوه تخصیص وام بانك جهانی به آب و فاضلاب اهواز همچنان مبهم است، اما گفته می‌شود بخشی از این وام صرف ساخت تصفیه‌خانه شرق اهواز شده، آیا این اعداد صحت دارد و تصفیه‌خانه شرق اهواز با پول این وام ساخته شده است؟


سه ماه است كه پا به آبفای اهواز گذاشته‌ام و این مساله به ده تا دوازده سال پیش باز می‌گردد. حقیقتا در كارم كنكاش نمی‌كنم كه گذشتگان چه كرده‌اند و نگاه من به آینده است. در این مدت اطلاعات جسته و گریخته‌ای البته كسب كرده‌ام مبنی بر اینكه آن سال‌ها نتوانستند تمام وام را جذب كنند، در واقع بیشتر از 93 میلیون دلار وام جذب نشد و باقی برگشت خورد. با این وام چهل درصد از كلكتور‌های طرح جامع اجرا شدند.

یك بخشی از این پول هم خرج شبكه‌های فاضلاب شد. البته بخشی از تصفیه‌خانه شرق اهواز را با این پول ساختند نه تمام آن را. تصفیه‌خانه شرق اهواز تقریبا 95 درصد تكمیل است و سال گذشته كه آقای جهانگیری به استان خوزستان سفر كردند، یك بخش از چهار بخش این تصفیه‌خانه افتتاح شد.

50 میلیارد تومان برای تكمیل سه بخش دیگر هزینه لازم داریم. شاید زمان وام بانك جهانی با استفاده از پول وام زمین تصفیه‌خانه را تملك كردند، اما چنین نیست كه فقط با این پول تصفیه‌خانه ساخته شده باشد. بخشی هم كمك دولت بود.


چه تعداد كلكتور و چه میزان شبكه فاضلاب با پول وام بانك جهانی كار شد؟
40 تا كلكتور كار شده است، اما توجه كنید كه این كارها پراكنده بودند و نگاه جامعی برای رفع این مساله وجود نداشت. طبق طرح جامع 114 كیلومتر كلكتور و حدود 34 كیلومتر آن در شرق اهواز باقی مانده است و حدود 92 كیلومتر هم در غرب اهواز. برآورد كارشناسی ما از طرح این است كه این كلكتورها در بخش‌هایی از شهر كار شده كه چندان صعب‌العبور نبودند و دشواری‌های اجرا نداشتند و جاهای سخت شهری باقی مانده است. البته شرایط كار آن زمان به این روال بود.


ارزیابی شما از طرح‌های صورت گرفته با این وام چیست؟
من در اطلاعات ریز نشده‌ام. طبق طرح جامع اهواز باید 63 دستگاه پمپاژ داشته باشد كه از این میان 33 دستگاه با پول وام بانك جهانی احداث شده و 30 دستگاه همچنان باقی است.


آیا تعلل در اجرای پروژه‌ها باعث شد كل این وام جذب نشود؟
من در جریان نیستم.


نكته اینجاست كه بیش از 10 سال پیش حجم كلانی از پول وارد آب و فاضلاب اهواز شده است اما حالا و پس از جذب تمام این اعتبارات مردم با مشكلات عدیده‌ای مواجه هستند. پاسخ شما به این تعارض چیست؟
درست است كه باید شبكه اهواز شكل بگیرد و تكمیل شود اما تمام مشكل اهواز مشكل فاضلاب نیست و اگر كل فاضلاب اهواز هم درست شود، باز مشكل خواهیم داشت.

اهواز یك متر شبكه جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارد و شبكه جمع‌آوری آب‌های سطحی ربطی به آب و فاضلاب ندارد. شهرداری كل دنیا و كل ایران شبكه جمع‌آوری آب‌های سطحی را كار كرده‌اند، اما اهواز این شبكه را ندارد، یعنی یك متر جوی یا یك متر «كانیو» كه بخواهد آب را هدایت كند، وجود ندارد. شبكه آب و فاضلاب از شبكه جمع‌آوری آب‌های سطحی مجزاست.

وقتی شبكه مجزا نیست، آب باران وارد شبكه فاضلاب می‌شود، تاب‌آوری بارندگی شبكه‌های ما 10 میلیمتر هستند و بیش از این را پس می‌زنند. هیچ جای دنیا هم آب‌های سطحی را با شبكه فاضلاب اختلاط نمی‌كنند. هم تصفیه سخت می‌شود و هم حجم روان ‌آب زیاد. حجم بارندگی نسبت به حجم تولید فاضلاب كمتر است، اما اگر همین حالا شبكه جمع‌آوری آب و فاضلاب تكمیل هم شود باز اهواز مشكل خواهد داشت.


چند سالی می‌شود كه وعده‌هایی در مورد احداث شبكه فاضلاب كوت عبدالله داده می‌شود.كوت عبدالله اصلا شبكه فاضلاب ندارد. حدود 15 كیلومتر به تازگی در آن شبكه فاضلاب كار شده است اما در آن بخش‌هایی كه شما در فیلم‌ها و تصاویر مشاهده می‌كنید، نه شبكه فاضلاب كشیده شده است نه آب‌های سطحی. متاسفانه كوت عبدالله خط القعری بود و شهرداری به دلایلی به مردم آنجا مجوز خانه‌سازی داد بدون آنكه زیرساخت‌های شهری آنجا بررسی شود. ما هم پیگیر هستیم تا این شبكه جمع‌آوری فاضلاب را به زودی در این منطقه احداث كنیم.


یعنی تاكنون از اعتبارات تخصیص داده شده، ریالی خرج كوت عبدالله نشده است؟
این مسائل 14 سال پیش رخ داده‌اند، اگر كسی بخواهد به این مسائل ورود كند سیستم قضایی است نه من، وظیفه من نیست كه گذشته را بررسی كنم و نگاه گروه ما به آینده است.


صحبت از آینده می‌كنید، اصلی‌ترین اقداماتی كه باید برای شبكه آب و فاضلاب اهواز صورت بگیرد و پیش از آن صورت نگرفته، چیست؟
شهر اهواز دو مبحث دارد، یك مبحث فاضلاب موجود است و یك مبحث طرح جامع اهواز. فاضلاب موجود در شهر اهواز 2هزار و 300 كیلومتر شبكه است كه از این مقدار هزار و 100 كیلومتر فرسوده و عمر مفید آن بالای 50، 60 سال است، مدام نشست می‌كند و تاب‌آوری دفع آب‌های سطحی بعد از بارندگی را ندارد. بخش دیگر اجرای طرح جامع است كه تاكنون 40 درصد آن صورت گرفته و 60 درصد آن همچنان باقی است، پیش‌بینی می‌كنیم برای اجرای 60 درصد باقیمانده به 4هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.


مریدی: اهواز یك متر شبكه جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارد و شبكه جمع‌آوری آب‌های سطحی ربطی به آب و فاضلاب ندارد. شهرداری كل دنیا و كل ایران شبكه جمع‌آوری آب‌های سطحی را كار كرده‌اند، اما اهواز این شبكه را ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha