دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 367079

فاضلاب و در کنارش آلودگی‌های نفتی ناشی از تردد نفتکش‌ها و لوله‌های فرسوده انتقال نفت در اعماق دریا، وضعیت آب‌های جنوب را بحرانی کرده و اکوسیستم دریا را سال‌هاست به خطر انداخته است.

فاضلاب؛ سهم دریا از شهرهای ساحلی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، براساس آمارهای رسمی حدود 80درصد فاضلاب استان‌های شمالی و جنوبی ازجمله خوزستان، مازندران و هرمزگان وارد دریا می‌شود. تصفیه‌خانه فاضلاب در بندرعباس قرار است در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار گیرد. کارشناسان معتقدند این اتفاق کمک بزرگی به حفظ اکوسیستم آبی می‌کند و تکرار چنین پروژه‌ای در شهرهای جنوب و شمال کشور از حجم آلودگی دریاها می‌کاهد.



بلایی که فاضلاب بر سر دریا می‌آورد


پرگل قوام مصطفوی، ‌متخصص بیولوژی دریا: با فاضلاب‌های خانگی، ‌مقدار زیادی مواد مغذی مانند نیتروژن و فسفر وارد محیط آبی می‌شود، این مواد به مصرف جلبک‌های تک‌سلولی می‌رسد و میزان آنها را افزایش می‌دهد و منجر به شکوفایی جلبکی می‌شود. اگر جلبک‌ها از نوع تولیدکننده سم باشند، میزان سم هم در آب افزایش یافته و به ماهی‌ها آسیب می‌زند.

ازدیگر سو بسیاری از این جلبک‌ها ماده‌ چسبناک تولید می‌کنند که زندگی مرجان‌ها و ماهی‌ها را به خطر می‌اندازد. مواد چسبناک همچنین میزان نفوذ نور به عمق آب را کاهش می‌دهند و موجوداتی که برای حیاتشان به نور نیاز دارند با چالش مواجه می‌شوند. بوی نامطبوع نیز نتیجه همین شکوفایی جلبکی است. جلبک‌های مرده برای موجودات بسترزی در خلیج‌فارس مانند برخی ماهی‌ها، اسفنج‌ها، ‌خیار دریایی و... نیز خطرناک است و موجب مرگ آنها می‌شود.



تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس؛ یک تیر و چند نشان


محمد درویش، کنشگر محیط‌زیست: احداث و بهره‌برداری تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس نه یک پروژه استانی که اقدامی با یک تیر و چند نشان است و به جز پیامدهای مثبت زیست‌محیطی، انگیزه‌ای قوی برای تکمیل یا احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در دیگر شهرهای جنوبی و شمالی ایران خواهد بود. طبق اعلام آب منطقه‌ای، 2میلیارد مترمکعب پساب از محدوده هرمزگان وارد خلیج‌فارس می‌شود. همچنین 2میلیارد مترمکعب تراز آبخوان‌ها منفی است، با این پروژه و انتقال پساب تصفیه‌شده برای صنعت می‌توان جلوی فرونشست را گرفت.

فاضلاب؛ سهم دریا از شهرهای ساحلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha