مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ضمن تقدیر از تصویب معافیت از سربازی یکی از فرزندان ذکور خانواده‌های اهداکننده عضو در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، گفت: یک فرد مرگ مغزی می‌تواند جان یک تا هشت نفر را از مرگ حتمی و یک تا ۵۳ نفر را هم از معلولیت نجات دهد.

تصویب "معافیت سربازی فرزند ذکور خانواده‌های اهداکننده عضو" در کمیسیون بهداشت مجلس

سلامت نیوز:مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ضمن تقدیر از تصویب معافیت از سربازی یکی از فرزندان ذکور خانواده‌های اهداکننده عضو در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، گفت: یک فرد مرگ مغزی می‌تواند جان یک تا هشت نفر را از مرگ حتمی و یک تا ۵۳ نفر را هم از معلولیت نجات دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر کتایون نجفی‌زاده با بیان اینکه بیمار مرگ مغزی انسان فوت شده‌ای است که سلول‌های مغزی‌اش مرده‌اند و در حال تخریب هستند، گفت: این درحالیست که ضربان قلب این فرد به برکت باتری اتوماتیکی که خداوند در قلب انسان قرار داده و دستگاه‌های تنفسی که می‌توانند کار اکسیژن‌رسانی را به صورت مصنوعی بعد از مرگ سلول‌های مغزی و توقف تنفش ادامه دهند، برای چند روز ادامه می‌یابد و در نتیجه به دلیل وجود گردش خون، اعضای این فرد طی چند روز فاسد نمی‌شوند.


وی افزود: حداکثر دو هفته امکان دارد که با این مراقبت‌ها بتوان تپش قلب یک فرد مرگ مغزی را نگه داشت. این درحالیست که خانواده در شرایط بسیار سختی قرار دارد؛ چراکه عزیزشان تا دیروز کنارشان بوده، اما حالا به آنها می‌گویند که کسی که ضربان قلبش ادامه دارد و از طریق دستگاه نفس می‌کشد، دچار مرگ مغزی شده است و اعضایش را اهدا کنند و باور کنند که عزیزشان فوت شده است.


نجفی‌زاده ادامه داد: اهدای اعضای فردی که دچار مرگ مغزی شده، تصمیم بسیار سختی برای خانواده‌ها است و خانواده در شرایط بسیار سختی قرار دارد. خانواده‌هایی که در این شرایط سخت تصمیم درست را گرفته‌اند، باعث باقی ماندن اعضای عزیزشان در کره خاکی و نجات بخش زندگی بیماران نیازمند پیوند شده‌اند. بیمارانی که روزی هفت تا ۱۰ نفر از آنها را به دلیل نرسیدن عضو در کشور از دست می‌دهیم. خانواده‌های اهداکننده عضو شایسته تقدیرند و هرکاری برایشان انجام دهیم، کم است. هرکس انسانی را نجات دهد، گویی همه انسان‌ها را نجات داده است و تصور کنید که یک فرد مرگ مغزی می‌تواند جان یک تا هشت نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و یک تا ۵۳ نفر را هم از معلولیت نجات دهد.


وی با بیان اینکه برای تقدیر از این خانواده‌ها اقدامات زیادی در کشور انجام شده است، گفت: مراسم جشن نفس در تهران و شهرستان‌ها از خانواده‌های اهداکننده تقدیر می‌کند. تخصیص مقبره رایگان از سوی شهرداری تهران و سایر استان‌های کشور اقدام دیگری است تا به خانواده‌ها نشان دهیم که جامعه متوجه است که آنها چه تصمیم سختی را گرفته‌اند و متوجه شوند که جامعه خود و سلامتش را مدیون این خانواده‌ها می‌داند.


نجفی‌زاده با اشاره به اقدام کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی مبنی بر تصویب طرح معافیت از سربازی یکی از  فرزندان ذکور خانواده‌های اهداکننده عضو را به‌جا دانست و گفت: این اقدام نشان‌دهنده سپاس این جامعه از خانواده‌های اهداکننده عضو است. خانواده‌هایی که طبق تحقیقاتی که انجمن اهدای عضو انجام داده است، در ۳۸ درصدشان سرپرست خانواده از بین رفته به شدت نیازمند ایجاد شغل و درآمد برای سایر افراد خانواده هستند. معاف شدن یکی از فرزندان ذکور فرد مرگ مغزی کمک بسیار بزرگی به این خانواده‌هاست تا بتوانند روی پای خودشان بایستند و بتوانند نبود آن فرد از دست رفته را جبران کنند. این حرکت اقدامی شایسته است که می‌تواند قدرشناسی جامعه از این حرکت بزرگ را به این افراد نشان دهد.


وی تاکید کرد: در جلسه کارشناسی که با کارشناسان مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد، توضیحات لازم در این زمینه به آنها داده شد و اهمیت این مطلب و نقش بسزایی که این اقدام می‌تواند در قدردانی از این خانواده‌ها داشته باشد، توضیح داده شد. مسئولین نظام وظیفه و معاون حقوقی نظام وظیفه و مسئولین وزارت بهداشت هم در این جلسه حضور داشتند و بحث مفصلی در این زمینه انجام شد. همه جنبه‌های این اقدام مورد بررسی قرار گرفت. ان‌شاءالله با تصویب کامل این طرح در شورای امنیت ملی و صحن علنی مجلس و در نهایت در شورای نگهبان بتوانیم قدرشناسی ملت را از این خانواده‌ها نشان دهیم و به مردم نشان دهیم که خانواده فرد مرگ مغزی و خود فرد مرگ مغزی قهرمان هستند. قهرمانانی که با نجات زندگی بیماران باعث سلامت بخشیدن به جامعه می‌شوند. بیمارانی که روزانه هفت تا ۱۰ نفرشان را به دلیل نرسیدن عضو از دست می‌دهیم و همه به خوبی می‌دانند که یک فرد بیمار در یک خانواده، معادل تخریب انرژی آن خانواده و بار سنگین روحی، روانی و مادی به خانواده است.


مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان تاکید کرد: با این اقدام بزرگ و ایثارگرانه جامعه از این بار رها می‌شود. ثابت شده است که هزینه پنج ساله یک پیوند هفت برابر از هزینه پنج ساله دیالیز در بیماران نیازمند پیوند کلیه کمتر است. بنابریان می‌توان تصور کرد که به جای اینکه بیماران‌مان را دیالیز کنیم و از مناطق دور و صعب‌العبور بخواهند خودشان را هفته‌ای سه مرتبه به مراکز دیالیز برسانند و دغدغه بسیار زیاد دولت همیشه این باشد که دستگاه دیالیز خریداری شود و در دسترس بیماران باشد که همیشه کمبودش وجود دارد، با تشویق خانواده‌ها به این حرکت قهرمانانه باعث شویم که جامعه در سلامت بیشتری به سر برد.
وی در پایان گفت: امیدوارم شاهد روزی باشیم که هیچ بیمار نیازمند پیوندی در لیست انتظار پیوند از دست نرود و با نشان دادن سپاس جامعه از خانواده‌های ایثارگر اهداکننده عضو بتوانیم روزی را ببینم که هیچ فرد مرگ مغزی اعضای ارزشمندش را با خود زیر خاک نبرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha