یکی از فاکتورهایی که در ازدواج باید به آن توجه کرد، فاصله سنی‌ای هست که ما با طرف مقابل خود داریم. همیشه این کلیشه وجود دارد که در ازدواج زن باید از مرد کوچک‌تر باشد. درحالی‌که گاهی همه خصوصیات فرد خوب است و طرفین سن را جدی نمی‌گیرند و فقط آن را یک عدد می‌دانند و معتقد باشند که با هر میزان اختلاف سنی می‌توان زندگی مشترک موفق و یک ازدواج پایدار داشت.

اختلاف سنی در ازدواج چقدر مهم است؟

سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: یکی از فاکتورهایی که در ازدواج باید به آن توجه کرد، فاصله سنی‌ای هست که ما با طرف مقابل خود داریم. همیشه این کلیشه وجود دارد که در ازدواج زن باید از مرد کوچک‌تر باشد. درحالی‌که گاهی همه خصوصیات فرد خوب است و طرفین سن را جدی نمی‌گیرند و فقط آن را یک عدد می‌دانند و معتقد باشند که با هر میزان اختلاف سنی می‌توان زندگی مشترک موفق و یک ازدواج پایدار داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، امروزه به دلیل دیر ازدواج کردن افراد و تغییر سن ازدواج، دیگر فاصله سنی به معنای قدیمی مورد بحث نیست و افراد چندان بر روی آن حساس نیستند. گاهی برایمان این سوالات پیش می‌آید که آیا این اختلاف سنی مهم است؟ باید روی آن حساس باشیم؟

اگر آن را جدی نگیریم بعدها برایمان مشکلی پیش می‌آید؟ امتیازی که زوج‌های تقریبا هم‌سن از آن برخوردارند، آن است که به‌ندرت در مورد این مسئله فکر می‌کنند اما برای سایر زوج‌ها این یک مسئله حیاتی به‌شمار می‌رود، به‌خصوص هنگامی‌که یک رابطه جدی را شروع می‌کنند و می‌خواهند بدانند که اختلاف سنی‌شان چه تأثیری روی رابطه‌شان می‌گذارد.

مرکز تحقیقاتی در آمریکا میزان تفاوت سنی در زوج‌های بزرگسال آمریکایی را مورد تحلیل قرار داد و نشان داده شد که در زوج‌های دارای تفاوت سنی، مردان بیشتر به سراغ زنان کم‌سن‌وسال‌تر می‌روند تا زنان بزرگ‌تر از خودشان: ۱۰ درصد از مردان با زنانی که ۶ تا ۱۰ سال جوان‌تر از آنها هستند و ۵ درصدشان با زنانی که ۱۰ سال یا بیشتر از ۱۰ سال از آنها کوچک‌تر هستند، ازدواج می‌کنند.

اما این گرایش در میان زنان متفاوت است و فقط ۲ درصد از آنها با مردانی که ۶ تا ۹ سال از آنها کوچک‌‌ترند ازدواج می‌کنند و فقط ۱ درصد از زنان، همسرانی دارند که ۱۰ سال یا بیشتر از ۱۰ سال از آنها جوان‌ترند. با این نتایج می‌توان به این پی برد که اختلاف سنی و ترجیح سن کم زنان نسبت به مردان در ازدواج، در بین اکثر فرهنگ‌ها تا حدودی مشابه است.

رابطه‌ای با اختلاف سنی زیاد، خوب پیش خواهد رفت؟

همان‌طور که در بالا گفتم با افزایش سن ازدواج، دیگر ارتباط و آشنا شدن با کسی که چندین سال از شما بزرگ‌تر یا کوچک‌تر است، عجیب و غیرمعمول نیست. بااین‌حال چنین روابطی ممکن است با چالش‌هایی همراه باشند: اما چگونه می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا اختلاف سنی در ازدواج شما مشکلی ایجاد خواهد کرد یا نه؟ آیا اختلاف سنی‌تان بیش‌ازحد زیاد است یا سن، عامل مهمی به‌حساب نمی‌آید؟به فاکتورهایی که در ادامه می‌آید توجه کنید تا جواب این سوالات را بگیرید.

۱) بچه می‌خواهید؟

البته این سوال فقط مختص به زوج‌هایی نیست که با معضل اختلاف سنی روبرو می‌شوند. اما وجود فاصله سنی زیاد بین دو طرف می‌تواند تصمیم‌گیری در این مورد را دشوارتر کند. پدرومادرشدن افرادی که فاصله سنی زیادی باهم دارند، بسیار متفاوت‌تر از کسانی‌ست که باهم اختلاف سنی چشمگیری ندارند.

اگر هر دو طرف نظر مشابهی در مورد پدرومادرشدن در آینده داشته باشند، از هر نظر به نفع رابطه‌شان است. چون افرادی که با اختلاف سنی زیاد باهم ازدواج می‌کنند به دلایل بیولوژیکی و سلامت فرزندشان، زودتر بچه‌دار شوند.

۲) شبیه هم هستید؟

دغدغه آدم‌ها به سن و سالی که در آن متولد شده‌اند ربط دارد.

کسی که در دهه ۵۰ به دنیا آمده باشد، مطمئنا خلقیات و دغدغه‌های متفاوتی با کسی دارد که در دهه ۷۰ باشد. اما شباهت میان دو طرف می‌تواند میزان رضایت‌مندی را در روابط طولانی‌مدت پیش‌بینی کند. درحالی‌که همه زوج‌ها گاهی اوقات در مورد علایق مشترک و اولویت‌هایشان باهم بحث می‌کنند اما زوج‌های دارای اختلاف سنی زیاد معمولا این مسئله را بیشتر از بقیه تجربه می‌کنند.

سن ممکن است فقط یک عدد باشد یا می‌تواند به عاملی تبدیل شود که باعث ایجاد تفاوت‌های فاحش در نحوه گذراندن اوقات فراغت، چگونگی صرف پول یا تصمیمات دیگر می‌شود.

۳) اهداف بلند مدت دارید یا کوتاه مدت؟

هدف زندگی افراد، راه آنها را برای ادامه مسیرشان مشخص می‌کند. کیفیت زندگی افراد هم همسو با تصمیماتی‌ست که می‌گیرند. خیلی سخت است که یکی از طرفین رابطه به اهداف کوتاه‌مدت فکر کند، اما طرف دیگر اهداف بلندمدت داشته باشد.

چنین اهداف ناهماهنگی در یک رابطه، به روابط دارای اختلاف سنی محدود نمی‌شود، بااین‌حال برخی از عوامل مربوط به سن می‌توانند در تعیین اهداف نقش داشته باشند. یک نظرسنجی از بزرگسالان مجرد آمریکایی نشان داد که ۳۳ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله، دلیل اصلی ازدواج ‌نکردن‌شان را «نداشتن آمادگی برای ازدواجر بیش‌ازحد جوان بودن» اعلام کردند، درحالی‌که فقط ۱۱ درصد از افرد بالای ۳۵ سال، همین دلایل را برای مجردماندن‌شان برشمردند.

۴) از حمایت اجتماعی برخوردارید؟

با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، زوج‌های دارای اختلاف سنی نسبت به زوج‌های هم‌سن، بیشتر با مخالفت اجتماعی مواجه می‌شوند.

نادیده‌گرفته‌شدن رابطه آنها توسط دوستان و اعضای خانواده می‌تواند فشار زیادی روی آنها وارد کند، آنها را منزوی سازد و حتی آنها را از این ارتباط پشیمان کند. درحالی‌که زوج‌های دارای اختلاف سنی به‌اندازه زوج‌های هم‌سن به‌هم متعهد هستند اما عدم تأیید رابطه آنها توسط دیگران می‌تواند از میزان تعهد‌شان بکاهد.

پس داشتن خانواده و دوستانی که از چنین زوج‌هایی حمایت می‌کنند، می‌تواند کیفیت رابطه‌شان را بالا ببرد.

* کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha