یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 289043

با تغییر الگوی زندگی انسان‌ها از فعالیت‌های بدنی سنگین و تحرك زیاد به سوی زندگی شهرنشینی و تحرك كم و قرار گرفتن افراد در یك وضعیت خاص به مدت طولانی، توازن میان عضلات مختلف بدن به‌هم خورده و برخی از آنها در زمان طولانی در وضعیت كشیده قرار می‌گیرند و ضعیف می‌شوند و گروه دیگر در طول كوتاه، باقی می‌مانند و استخوان‌ها و سایر ساختارهای ستون فقرات را با خود جابه‌جا می‌كنند.

به داد عضلات كوتاه شده خود برسید‌!

سلامت نیوز:با تغییر الگوی زندگی انسان‌ها از فعالیت‌های بدنی سنگین و تحرك زیاد به سوی زندگی شهرنشینی و تحرك كم و قرار گرفتن افراد در یك وضعیت خاص به مدت طولانی، توازن میان عضلات مختلف بدن به‌هم خورده و برخی از آنها در زمان طولانی در وضعیت كشیده قرار می‌گیرند و ضعیف می‌شوند و گروه دیگر در طول كوتاه، باقی می‌مانند و استخوان‌ها و سایر ساختارهای ستون فقرات را با خود جابه‌جا می‌كنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،راهكار هم كاملا واضح است. باید فعالیت‌های بدنی سبك و مداوم در برنامه‌های روزمره گنجانده شود تا این عدم توازن را جبران كند؛ فعالیت‌هایی كه عضلات ضعیف شده را تقویت کرده و عضلات كوتاه شده را در وضعیت كشیده قرار دهد.


از جمله وضعیت‌هایی كه افراد بسیاری در جامعه به مدت طولانی در آن قرار دارند، حالت نشسته پشت میز یا روی صندلی است. در حالت نشسته عضلات شكم و جلوی ران در وضعیت كوتاه خود است، عضلات پشت زانو و ساق هم چنین شرایطی دارد.

در ناحیه بالاتنه هم عضلات سینه‌ای و صاف‌كننده بالایی گردن كوتاه می‌شود و ضمن ایجاد قامت نادرست در فرد، هنگام برخاستن و فعالیت، سبب اعمال نیروهای صدمه‌زننده و مخرب به مفاصل می‌شود. كارمندان بانك‌ها و ادارات، كاربران رایانه در مشاغل مختلف و رانندگان از جمله كسانی هستند كه بیش از سایر اقشار در معرض این اختلالات قرار دارند.


با مراجعه به فیزیوتراپیست و ارزیابی بالینی بیمار، عضلات كوتاه شده مشخص می‌شود و براساس تكنیك‌های كشش‌درمانی، این عضلات آزاد می‌شود. بیماران پس از یك جلسه درمان كششی عضلات، احساس افزایش دامنه حركتی در مفاصل خود را داشته و سبكی و روانی غیر‌منتظره‌ای را در حركات خود خواهند یافت.


باید توجه شود كه این تمرینات در مرحله حاد بیماری‌ها و اختلالات مفصلی و عضلانی ممنوعیت دارد و حتی می‌تواند علائم بیمار را تشدید كند. همچنین فیزیوتراپیست با بررسی كلیشه‌های رادیوگرافی و سلامت مفاصل و غضروف‌ها، ورزش‌های كششی مناسب را برای انجام در منزل به او آموزش می‌دهد.

آنچه كه اهمیت دارد تداوم انجام این ورزش‌ها در منزل است. تداوم انجام این ورزش‌ها سبب تغییر پایدار در طول ماهیچه‌ها خواهد شد وگرنه افزایش طول به دست آمده در جلسات فیزیوتراپی ناپایدار و احساس بهبودی و سبكی بیمار موقت خواهد بود.


از نكات مهم دیگر در درمان كششی عضلات، مقدار نیروی وارد شده بر عضله است. در صورت اعمال نیروی بیش از حد به عضله و كشش شدید آن، احتمال پارگی برخی از فیبرهای آن وجود دارد كه می‌تواند با خونریزی داخل عضله همراه شود و وضعیت بیمار را بدتر از قبل كند.

بنابراین در فیزیوتراپی به بیمار توصیه می‌شود كه این تمرین‌ها را در حد تحمل انجام دهد و حتی به آنها آموزش داده می‌شود كه قبل از كشش از انقباض‌های ایزومتریك استفاده كند. انقباض‌های ایزومتریك عضله پیش از كشش باعث آزاد‌سازی فیبرهای كوتاه شده در عمق آن شده و كشش مؤثرتری را برای ما فراهم کرده و نتایج درمان مطلوب‌تر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha