پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 289558

آپاندیسیت به معنی التهاب آپاندیس است. این بیماری یك اورژانس جراحی است و هیچ درمان دارویی مؤثر ندارد و باید حتما جراحی شود. در صورتی‌كه بیمار سریعا جراحی شود، بیشتر بیماران سریعا و بدون مشكل خاصی بهبود می‌یابند، ولی در صورت تأخیر در درمان، آپاندیس پاره شده و باعث پخش شدن عفونت در محوطه شكم و حتی مرگ می‌شود.

چرا مبتلا به آپاندیسیت می‌شوید؟

سلامت نیوز: آپاندیسیت به معنی التهاب آپاندیس است. این بیماری یك اورژانس جراحی است و هیچ درمان دارویی مؤثر ندارد و باید حتما جراحی شود. در صورتی‌كه بیمار سریعا جراحی شود، بیشتر بیماران سریعا و بدون مشكل خاصی بهبود می‌یابند، ولی در صورت تأخیر در درمان، آپاندیس پاره شده و باعث پخش شدن عفونت در محوطه شكم و حتی مرگ می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،گرچه این بیماری در هر سنی ممكن است رخ دهد ولی شایع‌ترین سنین بیماری بین ده تا 30 سال است. برای این ساختار كوچك هیچ‌گونه كاركرد ضروری شناخته نشده است، اما گفته می‌شود در سیستم ایمنی و نگهداری باكتری‌های مفید دستگاه گوارش نقش دارد.علل آپاندیسیت همیشه مشخص نیست. دلیل ابتلا به آپاندیسیت، انسداد دهانه آپاندیس است.

این انسداد به هر علتی كه ایجاد شود، باعث بالا رفتن فشار داخل آپاندیس شده و همچنین باعث ایجاد التهاب و اختلال در جریان خون آن می‌شود. در صورت عدم درمان، انسداد باعث سیاه شدن عضو و پاره شدن آن می‌شود. شایع‌ترین دلیل انسداد آپاندیس، گیر كردن گلوله سفتی از مدفوع در دهانه آپاندیس است، گرچه گاهی در اثر عفونت‌های میكروبی یا ویروسی لوله گوارشی، غدد لنفاوی متورم شده و می‌توانند روی آپاندیس فشار وارد كنند و باعث انسداد شوند.

در هر دو مورد، باكتری داخل آپاندیس به سرعت تكثیر شده، سبب التهاب، تورم و تجمع چرك در آپاندیس می‌شود. اگر این وضعیت به سرعت درمان نشود، آپاندیس ممكن است پاره شود.آپاندیسیت دردی را ایجاد می‌كند كه معمولا در اطراف ناف و اپیگاستر (بالا و وسط شكم) شما شروع شده و سپس به سمت راست پایین شكم منتقل می‌شود. درد آپاندیسیت معمولا طی یك دوره 18 ــ 12 ساعته افزایش می‌یابد و در نهایت بسیار شدید می‌شود.

كاهش اشتها، تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست، تب خفیف كه پس از سایر علائم ایجاد می‌شود و عدم توانایی دفع گاز تورم شكم از سایر علائم همراه می‌تواند باشد. توجه داشته باشید كه فرد مبتلا به آپاندیسیت تمام علائم فوق را ممكن است نداشته باشد.

درد شكم با حركت، تنفس عمیق، سرفه یا عطسه تشدید می‌شود. علاوه بر دردی كه بیمار حس می‌كند، فشار دادن ناحیه درگیر شكم (اغلب طرف راست و پایین) باعث ایجاد درد می‌شود. علائم آپاندیسیت متغیر و متفاوت است و می‌تواند علائم بیماری‌هایی مانند انسداد روده، بیماری‌های التهابی روده، بیماری التهابی لگن، كیست تخمدان و سایر بیماری‌های زنان، عفونت ادرار و برخی بیماری‌های دیگر را تقلید كند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha