معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نظام پرداخت به کارکنان بیمارستانی از جمله پرستاران اصلاح می‌شود و از ابتدای سال آینده پرداخت اضافه کار و کارانه این افراد بر اساس نظام جدید و اصلاح شده، صورت می‌پذیرد.

نظام پرداخت به پرستاران سال آینده تغییر می‌کند

سلامت نیوز: معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نظام پرداخت به کارکنان بیمارستانی از جمله پرستاران اصلاح می‌شود و از ابتدای سال آینده پرداخت اضافه کار و کارانه این افراد بر اساس نظام جدید و اصلاح شده، صورت می‌پذیرد.

به گزارش سلامت نیوز، کامل تقوی نژاد روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در مورد نظام پرداخت در حوزه سلامت نظرات مختلفی وجود دارد و تاریخچه ای وجود دارد که اصلاح آن در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است. قاصدک یک شیوه پرداخت نیست بلکه یک نرم افزار است که با استفاده از آن میزان اضافه کار و کارانه پرستاران را محاسبه می کند اما اکنون به عنوان یک سیستم پرداخت به پرستاران مصطلح شده است.

پیش از این محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری با انتقاد از شیوه پرداخت اضافه کار و کارانه پرستاران بر اساس نرم افزار قاصدک و بدهی معوقه ۱۸ ماهه به پرستاران و نیز مشخص نبودن میزان دقیق کارانه و اضافه کار پرستاران به علت پرداخت نامشخص و تفکیک نشده این مطالبات گفته بود: باید در  سامانه قاصدک اضافه‌کار و کارانه پرستاران از یکدیگر تفکیک شوند. در تمام مشاغل اضافه کار پرسنل کسری از حقوق است که پایان ماه پرداخت می‌شود و هیچ دلیلی ندارد که اضافه کار پرستاران قربانی کارانه آنها شود. متاسفانه در حال حاضر در برخی از نقاط کشور کارانه و اضافه کار تا ۱۸ ماه عقب افتاده است، حتی کارانه در برخی مناطق به یک سوم میزان خود رسیده است.

تقوی نژاد در این باره گفت: در نظام پرداخت به کارکنان نظام سلامت بحث های تخصصی زیادی وجود دارد از جمله درصد و سهم جزء فنی و جزء حرفه ای خدمات کارکنان و در مورد پرستاران سهم آنها (کارانه) که به عنوان نیروی غیر پزشک از سیستم دریافت می کنند و نیز درصدی که از درآمد بیمارستانی باید بابت تجهیزات و خدمات بیمارستانی هزینه شود نیز باید مشخص شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: اکنون اصلاح نظام شیوه پرداخت به پرستاران و کادر بیمارستانی که موجب نارضایی پرسنل حوزه سلامت شده است، در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته و این اصلاحات در حال پیگیری است. در گذشته در سیستم قاصدک به نحوی اتفاقاتی افتاده که موجب نارضایی بخشی از کادر غیر پزشک و پرستاران شده است که البته غیر از مقاصد اولیه طراحان نرم افزار قاصدک بوده است و در پی اعلام این نارضایی وزیر بهداشت دستور بازنگری نظام پرداخت را صادر کرد.

تقوی افزود: برای این بازنگری دو دیدگاه وجود دارد، یکی اینکه نرم افزار نظام پرداخت مبتنی بر قاصدک اصلاح شود و دوم اینکه به نظام نوین پرداخت قبلی برگردیم و آن را اصلاح کنیم. البته در نظام نوین پرداخت قبلی هم مشکلاتی وجود داشت که منجر به کنار گذاشتن آن و اجرای طرح قاصدک شد و اگر بخواهیم به آن نظام قبلی برگردیم ممکن است همه کسانی که امروز اعتراض دارند، مشکلشان حل نشود و همچنان ناراضی بمانند.

وی ادامه داد: در هر صورت بررسی نظام پرداخت و اصلاح آن در دستور کار وزارت بهداشت و معاونت توسعه این وزارتخانه است، جلسات کارشناسی متعددی برگزار شده است و در این جلسات از بخش های صنفی از جمله سازمان نظام پرستاری هم دعوت شده است، نظرات روسای دانشگاههای علوم پزشکی هم گرفته شده است.

تقوی گفت: در نهایت قرار است یکی از دو نظام پرداخت یعنی نظام پرداخت مبتنی بر نرم افزار قاصدک یا نظام نوین پرداخت قبلی اصلاح شود و از ابتدای سال آینده نظام جدیدی برای پرداخت  به کادر بیمارستانی از جمله پرستاران و محاسبه اضافه کار و کارانه این کارکنان اجرا می شود.

وی افزود: مطالبات مراکز درمانی از بیمه ها نیز که موجب عقب ماندگی در پرداخت اضافه کار پرستاران و کادر درمانی شده است نیز حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان بود که با هماهنگی وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی تاکنون حدود ۹ هزار میلیارد تومان آن به صورت نقد دریافت شده است و پنج هزار میلیارد تومان هم به صورت اوراق از مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت نیز منتشر و در  اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می گیرد که با حفظ قدرت خرید حدود سه هزار میلیارد تومان از این اوراق بابت بدهی قبلی در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی قرار می گیرد و قرار است همزمان با پرداخت اوراق به دانشگاههای علوم پزشکی بقیه بدهی سازمان تامین اجتماعی نیز به صورت نقد به دانشگاه ها پرداخت شود.

معاون توسعه وزارت بهداشت گفت: دانشگاههای علوم پزشکی می توانند اوراقی را که بابت بدهی مراکز درمانی و دارویی خود از سازمان تامین اجتماعی دریافت می کنند با حفظ قدرت خرید مستقیم به شرکت های طرف قرارداد خود بدهند و شرکت های دارویی و غیر دارویی طرف قرارداد دانشگاهها که این اوراق را دریافت می کنند می توانند این اوراق را در فرابورس عرضه کنند و بفروشند.

وی افزود: سازمان بیمه سلامت نیز حدود هشت هزار میلیارد تومان به مراکز درمانی بدهی دارد که باید تخصیص های خود را از دولت دریافت کند تا بتواند بدهی های خود را بپردازد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha