۲۳۵ نفر نیروی امدادی در قالب ۵۱ تیم فعال برای امدادرسانی در منطقه زلزله‌زده قطور حضور یافتند.

روزگار سخت مردم آذربایجان بعد از زلزله‌های شدید

سلامت نیوز: ۲۳۵ نفر نیروی امدادی در قالب ۵۱ تیم فعال برای امدادرسانی در منطقه زلزله‌زده قطور حضور یافتند.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: غرش زمین در آذربایجان همچنان ادامه دارد. صبح یکشنبه بود كه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ٥.٧ ریشتر آذربایجان غربی و شرق تركیه را لرزاند؛ زلزله‌ای كه تلفات جانی برای هموطنان‌مان نداشت اما ٩ نفر از مردم تركیه را به كام مرگ كشاند؛ مركز این زمین‌لرزه منطقه قطور در نزدیكی شهرستان خوی بود. مردم وحشت‌زده بودند و به خیابان‌ها پناه بردند. زمین همچنان می‌لرزید و آرام نمی‌گرفت و پس‌لرزه‌ها تمامی نداشت. با این حال اوضاع در شهرستان قطور چندان بحرانی نبود. کسی جان خود را از دست نداد اما  ٧٥ نفر تا عصر روز یكشنبه بر اثر زمین‌لرزه مصدوم شدند. با این حال اوضاع در قطور و شهر و روستاهای اطراف آرام نشد تا اینکه ساعت ١٩و٣٠ دقیقه قطور و شهرهای اطراف آن دوباره لرزید. این‌بار زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ٥.٩ ریشتر در عمق ٢٨كیلومتری زمین و در ٤ كیلومتری قطور رخ داد و بر ترس و وحشت مردم زلزله‌زده افزود.

تمام مردم شهرهای اطراف از خانه‌هایشان بیرون آمدند و شب را در خیابان‌ها ماندند. پس از وقوع این زمین‌لرزه محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری، در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان ‌غربی ضمن ابلاغ پیام همدردی رئیس‌جمهوری از دستور روحانی درباره تسریع روند امدادرسانی خبر داد.روز یكشنبه برای اهالی منطقه قطور و اطراف آن روز خوبی نبود. این منطقه تا شب بیش از پنجاه‌بار لرزید. شدت این لرزه‌ها کم  یا متوسط بود، با این حال دو بار هم نسبتا شدید لرزید و بیشترین خسارت به روستای «مخین» وارد شد. مردم مخین از واهمه تکرار زلزله لحظه‌های سختی را در خارج از خانه‌های خود سپری کردند؛ اما قبل از تاریکی شب چادر و اقلام امدادی به روستا رسید. با اینکه دیروز بیش از پنجاه‌بار زمین‌لرزه در قطور رخ داد اما شدت دو زمین‌لرزه ساعت ۹و۲۲ دقیقه صبح و ۱۹و ۳۰ دقیقه عصر بیشتر از ۵ ریشتر بود. طبق آمارها این دو زمین‌لرزه به‌ طور کل موجب مصدومیت حدود ۸۵ نفر، بستری‌شدن ۱۰ نفر، تلف‌شدن صدها رأس دام روستاییان و تخریب ۱۰ تا ۱۰۰‌درصدی حداقل هشت روستای این منطقه شد. همچنین برق اكثر مناطق بعد از وقوع دومین زمین‌لرزه به‌ طور كامل قطع شد.

هیچ راه ارتباطی با این منطقه وجود نداشت تا اینکه چند ساعت بعد برق این مناطق وصل شد. سجاد یکی از اهالی قطور درباره روز و شب سختی که داشتند به «شهروند» گفت: «همان اولین زمین‌لرزه وحشت را در بین مردم ایجاد کرده بود. جرأت نمی‌کردیم وارد خانه شویم. البته خانه ما کمی تخریب شده بود ولی به ‌طور کامل فرو نریخته بود. با این حال زمین همچنان می‌لرزید تا اینکه دومین زلزله شدید را احساس کردیم؛ خیلی وحشتناک بود، زن و بچه‌ها بیرون از خانه بودند و جرأت نمی‌کردیم وارد خانه‌هایمان شویم. زلزله دوم بعضی از خانه‌هایی را که هنوز تخریب نشده بود، خراب کرد. هنوز هم ترس در بین مردم وجود دارد. از طرفی هوا سرد است و نمی‌دانیم تا کی این وضع ادامه پیدا می‌کند.»


بعد از وقوع دومین زمین‌لرزه کار امدادگرانی كه در حال امدادرسانی بودند با سختی بیشتری مواجه شد تا جایی كه قطور به نیروهای امدادی بیشتری نیاز شدید پیدا كرد. «سعید رهبر سوره» مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان ‌غربی درباره جزئیات عملیات در مناطق زلزله‌زده گفت: «تاکنون  ۲‌هزار و ۵۰۴ دستگاه چادر برای توزیع بین زلزله‌زدگان بخش قطور از توابع شهرستان خوی و همچنین چهار‌هزار و ۲۳۰ تخته پتو و یک‌هزار و ۵۰ بسته مواد غذایی هفتادودو ساعته و سایر اقلام ضروری به این مناطق ارسال شده تا در اختیار زلزله‌زدگان قرار گیرد. ۲۳۵ نفر نیروی امدادی در قالب ۵۱ تیم فعال برای امدادرسانی در منطقه زلزله‌زده قطور حضور دارند.»
او با اشاره به آمار تجهیزات خودرویی ادامه داد: « سایر ارگان‌ها ۷۲ خودرو شامل ۱۱ آمبولانس، ۲۴ دستگاه کمک‌دار، سه دستگاه خودرو نجات، دو دستگاه کامیونت، چهار خودرو سواری و ۲۸ دستگاه انواع خودرو به منطقه اعزام کردند.»
مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌ غربی با اشاره به اینکه تیم‌های اسکان اضطراری کمپ اسکان را در مناطق زلزله‌زده برپا کردند، گفت: «هلال‌احمر آذربایجان ‌غربی با هدف امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده، از نخستین ساعات وقوع زلزله در آماده‌باش کامل قرار دارد. نیروهای عملیاتی استان با تجهیزات کامل برای اعزام به مناطق زلزله‌زده و ارسال اقلام امدادی ازجمله چادر، پتو و بسته‌های امدادی آمادگی دارند.»

خسارت به بیش از ۳۵۰۰ واحد مسکونی
‌این زمین‌لرزه تلفات جانی به همراه نداشت با این حال به خانه‌های زیادی خسارت وارد كرد؛ تا جایی كه مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان ‌غربی خبر از خسارت به بیش از ۳۵۰۰ واحد مسکونی داد.امیرعباس جعفری با اشاره به آخرین وضع واحدهای آسیب‌دیده ناشی از وقوع زلزله در روستاهای قطور گفت: «زلزله اخیر سبب ایجاد خسارت ۵۰ تا ۱۰۰‌درصدی بیش از ۳۵۰۰ واحد مسکونی روستایی شد.»او با بیان اینکه بر اثر وقوع این زمین‌لرزه ۲۸ روستا که عمدتا در حوالی قطور بودند، خسارت دیدند، ادامه داد: «میزان برآورد خسارت‌ها در حال انجام است.»جعفری با بیان اینکه نیروهای خدمات‌رسان از ساعات اولیه وقوع زمین‌لرزه در محل حضور یافتند، گفت: «با احداث کمپ و اسکان اضطراری و دریافت اقلام امدادی برای تأمین نیازهای زلزله‌زدگان منطقه در تلاش هستیم.»

آسیبی به بناهای تاریخی وارد نشد
این در حالی است كه به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان ‌غربی زلزله آسیبی به بناهای تاریخی آذربایجان غربی وارد نكرد. جلیل جباری در این‌باره گفت:   «براساس بررسی‌های انجام‌شده پس از زلزله چهارم اسفندماه هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر تخریب آثار تاریخی استان وصول نشده‌ است. عمده نگرانی ما از آثار تاریخی خوی و حومه آن ازجمله کاروانسرای شاه عباسی بود که خوشبختانه آسیبی به این اثر تاریخی و سایر آثار این شهرستان وارد نشده است. همه همکاران با نظارت‌های به موقع و مستمر در حال بررسی وضع آثار هستند و امید است که این‌گونه بلایای طبیعی صدمه‌ای به هیچ یک از آثار و ابنیه تاریخی استان وارد نکند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha