عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، مشکل اصلی تولیدکنندگان محصولات ضد عفونی را تامین الکل عنوان کرد و از افزایش هفت تا هشت برابری تولید محصولات ضد عفونی بعد از شیوع ویروس کرونا خبر داد.

افزایش ۷ برابری تولید محصولات ضدعفونی/ تامین الکل مشکل اصلی تولید

سلامت نیوز:عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، مشکل اصلی تولیدکنندگان محصولات ضد عفونی را تامین الکل عنوان کرد و از افزایش هفت تا هشت برابری تولید محصولات ضد عفونی بعد از شیوع ویروس کرونا خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهدی شاه‌مرادی ، با بیان اینکه اینکه محصولات ضدعفونی با پایه الکل بین ۶۰ تا ۷۵ درصد الکل استفاده می‌کنند، اظهار کرد: ظرفیت تولید، بارگیری و انتقال الکل روزانه ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار لیتر در کشور است؛ بنابراین ظرفیت تولید محصولات ضدعفونی با پایه الکل نیز روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار لیتر در حجم‌ها و بسته‌بندی‌های مختلف است.


وی مشکل اصلی تولیدکنندگان محصولات ضد عفونی را تامین الکل عنوان کرد و گفت: تولید الکل مشکلی ندارد اما با توجه به مشکلات لجستیک الکل، پروسه تامین آن زمان‌بر است، چراکه برای مثال در فرآیند صدور حواله الکل، هم شرکت تولیدکننده و هم خریدار باید حواله را در سامانه وزارت بهداشت رؤیت کنند. همچنین این سامانه مشکلاتی داشت و اخیرا برای سرعت بخشیدن به کار بخش‌هایی از آن حذف شده است. از طرف دیگر در نوبت قرار گرفتن خرید از شرکت تولیدکننده و ارسال الکل بخش‌های دیگری از فرآیند تامین الکل است که باید طی شود.


فرایند ثبت سفارش را کوتاه کنید
بنابراین به گفته عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی پروسه ثبت سفارش، صدور حواله، انتقال به شرکت تولیدکننده، پرداخت وجه، قرار گرفتن در لیست انتظار ارسال و حمل الکل یک پروسه زمان‌بر است. همچنین بعد مسافت بین شرکت تولیدکننده و خریدار هم به طولانی‌تر شدن این فرآیند دامن می‌زند.


شاه‌مرادی با بیان اینکه می‌توان در شرایط فعلی راه‌های سریع‌تری برای طی این فرآیند اتخاذ کرد، گفت: برای مثال می‌توان یک کمیته مشترک در وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت تشکیل داد که به صورت آتش به اختیار درباره توزیع حواله‌ها با توجه به شرایط تولید در مناطق مختلف تصمیم‌گیری کنند.
همچنین به گفته وی، تاکنون اتانول تولید داخل بوده و واردات نداشته، اما با توجه به مشکلات کنونی تعرفه آن از ۵۵ به پنج درصد کاهش یافته است. ایزوپروپانول نیز که نوع دیگری از الکلی است که می‌تواند در این بخش مصرف شود، تولید داخل ندارد و از طریق واردات تامین می‌شود.


فعال شدن ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید الکل/ توانایی تولید روزی ۵۰۰ هزار لیتر
این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در ادامه از افزایش هفت تا هشت برابری تولید محصولات ضدعفنونی بعد از شیوع ویروس کرونا خبر داد و اظهار کرد: پیش از شیوع این ویروس حدود ۱۰ درصد از ظرفیت تولید محصولات ضدعفونی فعال بود، اما حالا ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت این بخش فعال شده است و واحدهای جدیدی به این بخش ورود کردند.


وی با بیان اینکه تقریبا ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید الکل در کشور فعال است، گفت: در بهترین حالت می‌توانیم روزانه ۵۰۰ هزار لیتر محصولات ضدعفونی‌کننده تولید کنیم که عموما تولیدمان به این میزان نمی‌رسد.


شاه‌مرادی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا با وجود افزایش تولید، شهروندان همچنان برای تهیه این محصولات با مشکل مواجه هستند؟ تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، کمبود محصولات ضدعفونی در حال حاضر یک مشکل جهانی است، چون در حالی که تولید این بخش در مقیاس میلیون بوده حالا در مقیاس میلیارد با تقاضا مواجه شده‌اند.


تقاضا ۱۰ برابر عرضه!
وی همچنین با اشاره به برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای این محصول در پی شیوع ویروس کرونا، میزان تقاضا را در روزهای اخیر ۱۰ برابر عرضه توصیف کرد و گفت که در روزهای نخست شیوع این ویروس میزان تقاضا به ۱۰۰ برابر عرضه نیز رسیده بود.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه نگرانی مردم نیز باعث خرید بیش از نیاز و ایجاد تقاضای کاذب شده است، تصریح کرد: اکنون بهترین فرصت برای فروش این محصولات است و دلیلی برای احتکار وجود ندارد.


از اول اسفندماه مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در ایران اعلام شد و تا ظهر روز سه‌شنبه (چهاردهم اسفند ماه) ۲۳۳۶ مبتلا و ۷۷ فوتی بر اثر ابتلا به این ویروس گزارش شده است. اما با وجود گذشت دو هفته از آغاز این بحران گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که همچنان شهروندان برای تهیه محصولات ضدعفونی و ماسک با مشکلاتی مواجه هستند که مسئولان مختلف علت آن را افزایش ناگهانی تقاضای این محصولات عنوان می‌کنند. البته مواردی از احتکار و خودداری از عرضه این محصولات نیز در روزهای اخیر گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha