تعداد مبتلایان آلوده به ویروس كرونا در كشور از 6 هزار و 500 نفر گذشت. دیروز كیانوش جهانپور؛ رییس مركز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در ارایه گزارش روزانه از تعداد مبتلایان جدید در فاصله ظهر شنبه تا ظهر یكشنبه خبر داد كه در مدت 24 ساعت، 743 مورد بیمار جدید مبتلا به كووید 19 شناسایی شده و ظرف همین فاصله، 49 نفر از مبتلایان فوت كرده‌اند.

برای مصونیت از آلودگی به كرونا، در خانه‌های‌تان بمانید

سلامت نیوز:تعداد مبتلایان آلوده به ویروس كرونا در كشور از 6 هزار و 500 نفر گذشت. دیروز كیانوش جهانپور؛ رییس مركز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در ارایه گزارش روزانه از تعداد مبتلایان جدید در فاصله ظهر شنبه تا ظهر یكشنبه خبر داد كه در مدت 24 ساعت، 743 مورد بیمار جدید مبتلا به كووید 19 شناسایی شده و ظرف همین فاصله، 49 نفر از مبتلایان فوت كرده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،جهانپور در اعلام آمار كلی از تعداد مبتلایان، متوفیان و بهبودیافتگان كرونا از 30 بهمن تا 18 اسفند سال جاری اعلام كرد: «تاكنون ۶ هزار و ۵۶۶ نفر در 31 استان كشور به ویروس كرونا آلوده شده، ۱۹۴ نفر به علت آلودگی به این ویروس فوت كرده‌ و ۲ هزار و ۱۳۴ نفر هم بهبود یافته‌اند.»


جهانپور در صحبت‌های خود این تاكید را داشت كه هر فردی كه به عنوان مورد قطعی ابتلا به كووید 19 شناسایی و ثبت می‌شود، فردی است كه ظرف 7 الی 10 روز قبل از تشخیص قطعی در مواجهه با ویروس كرونا آلوده شده و طی این بازه زمانی، علائم بیماری در او بروز كرده است.


به استناد آمار رسمی وزارت بهداشت، در حال حاضر تعداد بیماران به تفكیك استان‌ها نشان می‌دهد كه استان تهران با ۱۸۰۵ بیمار، در صدر جدول ابتلا قرار گرفته و پس از آن استان‌های قم (۶۸۵ نفر) مازندران (۶۲۰ نفر) اصفهان (۵۶۴ نفر) گیلان (۴۹۶ نفر) مركزی (۳۳۵ نفر) البرز (۳۰۷ نفر) قزوین (۲۰۷ نفر) سمنان (۱۷۵ نفر) گلستان (۱۷۵ نفر) خراسان رضوی (۱۵۴ نفر) لرستان (۱۴۴ نفر) فارس (۱۰۴ نفر) آذربایجان شرقی (۱۰۷ نفر) به ترتیب بیشترین تعداد مبتلایان را دارند اما در باقی استان‌ها، هنوز تعداد مبتلایان 3 رقمی نشده است.

ظرف روزهای گذشته مسوولان استان‌های قم و زنجان و قزوین این نگرانی را اعلام كردند كه افزایش تعداد مبتلایان در این استان‌ها، ناشی از بی‌توجهی مردم به توصیه مسوولان وزارت بهداشت درباره خانه‌نشینی و خودداری از حضور در اماكن عمومی و تجمعات به عنوان كانون‌های انتشار ویروس و آلودگی است. به نظر می‌رسد در استان تهران هم كه بنا به تاكید متخصصان عفونی گفته می‌شود بیشترین تعداد مبتلایان را خواهد داشت، مهم‌ترین دلیل افزایش تعداد بیماران، نادیده گرفتن توصیه‌های وزارت بهداشت باشد.

مشاهدات «اعتماد» ظرف روزهای گذشته از سطح شهر نشان می‌دهد كه با وجود خلوت شدن خیابان‌ها و مراكز خرید در شمال شهر تهران، هنوز رستوران‌ها و مراكز ارایه كننده فست فودها بسیار شلوغ و پرازدحام است و جالب اینكه مراجعه كنندگان به این اماكن عمومی، اغلب ماسك بر صورت دارند یا دستكش به دست دارند.

این تصاویر به این معناست كه این افراد كه در زمره همان خیل هجوم برنده به داروخانه‌ها و خرید فله‌ای دستكش و ماسك و موجد نایاب شدن این اقلام ضروری در داروخانه‌ها بودند، تصور می‌كنند كه صرفا با استفاده از ماسك و دستكش می‌توانند خود را در مقابل آلودگی به این ویروس محافظت كنند در حالی كه هشدار مسوولان وزارت بهداشت، صرفا متوجه خودمراقبتی و مصونیت فردی از ابتلا نیست بلكه مسوولان وزارت بهداشت طی روزهای گذشته این تاكید را داشته‌اند كه ماندن در خانه و خودداری از حضور در اماكن عمومی به قطع چرخش ویروس در سطح جامعه كمك می‌كند و این توصیه به این معناست كه در شرایط فعلی صرفا سلامت شخص خودمان مهم نیست بلكه باید به سالم ماندن سایر هموطنان‌مان هم توجه داشته باشیم.

جهانپور هم دیروز در هشدارهای مكرر تاكید كرد: «ما می‌خواهیم همه مردم بهداشت فردی، شست‌وشوی دست‌ها و پرهیز از بوسیدن و دست دادن را در نظر داشته باشند. كسانی كه علائم شبه آنفلوآنزا دارند از سر كار رفتن خودداری كرده و در منزل استراحت كنند. افراد عادی نیازی به استفاده از ماسك ندارند اما تاكید داریم كه برگزاری مجالس و تجمعات شادی و عزاداری ممنوع است و مردم اطمینان داشته باشند كه كانون شیوع بیماری، همین تجمعات ساده است كه هشدار می‌دهیم از حضور و برگزاری چنین محافلی خودداری شود.»جهانپور از مردم خواست كه در صورت مشاهده برپایی هرگونه مراسم و محفل كه به ازدحام عمومی منجر شده، حتما به نیروهای انتظامی و ستادهای كرونا در استان‌ها اطلاع دهند تا ادامه برگزاری این مراسم توسط ضابطان قضایی متوقف شود و تاكید كرد: «بیش از ۸۰ درصد اقدام برای كنترل ویروس كرونا به مردم و جامعه برمی‌گردد. مردم باید شرایط را درك كرده و با خودمراقبتی و دیگرمراقبتی، به نظام سلامت كمك كنند.»


تاكیدهای چندباره این مسوول وزارت بهداشت در حالی است كه ظرف روزهای گذشته، دوربین‌های تلویزیون تصاویر زننده‌ای از رفتار غیربهداشتی و غیرانسانی تعداد زیادی از شهروندان ثبت كرده و در این تصاویر نشان داده‌اند كه چه خیل عظیمی از جمعیت با مغتنم دانستن تعطیلی‌هایی كه فقط و فقط برای حفظ سلامت شهروندان و كنترل اپیدمی بیماری در كشور ایجاد شده، راهی سفرهای تفریحی آن هم به مقصد استان‌هایی همچون گیلان و مازندران شده‌اند؛ استان‌هایی كه حالا در رده‌های بالای جدول از نظر شیوع بیماری قرار دارد.

حاكی از آن است كه ساكنان شهرهای رشت و ساری كه به دلیل نگرانی از ابتلا به كووید 19، توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی گرفته و در این روزهای سرد و بارانی خانه‌نشین شده‌اند، حالا از پنجره منازل‌شان شاهد حضور خیل عظیمی از مسافران در سطح پارك‌ها و خیابان‌های شهرشان هستند كه به دلیل ممنوعیت پذیرش هتل‌ها و مهمانسراها در سطح خیابا‌ها و پارك‌ها چادر زده‌اند.


دیروز عضو هیات علمی انستیتو پاستور  از ضرورت قرنطینه شدن شهرهای با آمار بالای مبتلایان گفت و بر این نكته تاكید كرد كه ممانعت دولت از قرنطینه، مشكلات و ماندگاری ویروس را تشدید خواهد كرد.


احمدرضا بهره‌مند، ضمن تاكید بر اینكه شدت بیماری تا پایان اسفند ادامه دارد، درباره حجم بالای مراجعات موارد مشكوك و طولانی شدن جواب دهی ابراز نگرانی كرد و گفت: «اگر محدودیت ایجاد نشود و جلوی تماس‌ها و اجتماعات گرفته نشود، ممكن است با حجم زیادی از شیوع این بیماری در جامعه مواجه باشیم.

این بیماری یك بیماری عفونی است و از راه تنفس، بینی و دهان و چشم منتقل می‌شود؛ البته گفته شده این بیماری روی سطح می‌نشیند كه من دلایل علمی برای آن ندارم و معتقدم به غیر از سطح، هوایی كه در جریان است، می‌تواند این ویروس را منتقل كند. شیوع این بیماری تا زمانی كه درجه هوای به گرما برسد، باقی خواهد ماند چون این ویروس در گرمای 50 تا 55 درجه از بین می‌رود. بنابراین هر چه به سمت هوای گرم و تابستان می‌رویم از شدت شیوع این بیماری كمتر خواهد شد.

چون این ویروس‌ها در زمستان آمده و از جنس ویروس‌های سرماخوردگی است، اما از آنجا كه این ویروس جهش یافته است، ما را با نوعی از بیماری حاد مواجه كرده و اگر كنترل و قرنطینه شهرها انجام نشود با مشكلات زیادی روبرو می‌شویم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha