براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۵۶۶ مورد قطعی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ اعلام شده است که از این تعداد ۲۱۳۴ نفر بهبود یافته و ۱۹۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

چندین برابر شدن آمار مسمومیت‌های الکلی در بیمارستان لقمان/ ژل‌های ضدعفونی کننده‌ با پایه متانول باعث مسمومیت و مرگ می‌شود

سلامت نیوز:براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۵۶۶ مورد قطعی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ اعلام شده است که از این تعداد ۲۱۳۴ نفر بهبود یافته و ۱۹۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، در بیستمین روز از شیوع کرونا در ایران براساس آمار وزارت بهداشت ۶۵۶۶ مورد قطعی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده است که از این تعداد ۲۱۳۴ نفر بهبود یافته و ۱۹۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. تهران همچنان در صدر بالاترین آمار مبتلایان ویروس کرونا و یکی از کانون‌های شیوع این ویروس است.سخنگوی وزارت بهداشت با توجه به اینکه کانون شیوع این بیماری تجمعات است، از مردم خواست تا در این تجمعات حضور نداشته و اگر چنین محافلی برگزار می‌شود به نیروی انتظامی و ستادهای مقابله با کرونا در استانها اطلاع دهند تا از برگزاری این تجمعات به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری ممانعت به عمل آورند.به گفته عضو هیئت علمی انستیتو پاستور شدت شیوع بیماری کرونا تا پایان اسفند ادامه دارد و این در حالی است که استان‌های شمالی برای مبارزه با کرونا با کمبود امکانات پزشکی و کادر درمانی مواجه شده‌اند و آمار مبتلایان به کرونا در مازنداران نیز با افزایش پیدا کرده است.


ابتلای رییس سازمان مدیریت بحران کشور به کرونا
«علی بختیاری» سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با ایلنا با اعلام این خبر  گفت: اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور هفته گذشته با مشاهده علائم مشابه آنفلوآنزا به مراکز درمانی مراجعه کرده و پس از انجام تست‌های مربوط به بیماری کووید-۱۹ مشخص شد که وی به این بیماری مبتلا شده است.
وی ادامه داد:‌ آقای نجار هفته گذشته چند روز در بیمارستان بستری و تحت مراقبت‌ قرار گرفته و صبح امروز با بهبودی نسبی با تشخیص پزشکان از بیمارستان مرخص شده و چندین روز در منزل دوران قرنطینه را سپری می‌کند.
به گفته سخنگوی سازمان مدیرتی بحران کشور خاطرنشان کرد: طی این مدت اقدامات مربوط به سازمان مدیریت بحران از طریق معاونان سازمان مدیریت بحران پیگیری شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. 


مراسم پنجشنبه آخرسال و تحویل سال نو در بقاع متبرکه لغو شد
«حجت‌الاسلام محمد نوروزپور» مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات سازمان اوقاف در خصوص جلوگیری از تجمعات در بقاع متبرکه گفت: تمام تجمعات در بقاع متبرکه لغو شده است، حتی مراسم‌ها و تجمعات را در بقاع متبرکه استان‌هایی که محدودیتی از سوی مسئولان بهداشتی ایجاد نشده بود، نیز لغو کردیم. 
وی ادامه داد: برگزاری مراسم پنجشنبه آخرسال و سال تحویل نیز در تمام بقاع متبرکه کشور لغو شده است. در ابلاغیه‌ای که روز سوم اسفندماه به تمامی ادارات کل اوقاف در استان‌ها ارسال شده است، اعلام کردیم، برگزاری هر نوع تجمعات در بقاع متبرکه ممنوع است. 
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: همچنین در بقاع متبرکه استان‌هایی مانند گیلان، مازندران، هرمزگان و .... که شبکه بهداشت و شورای تامین استان وضعیت را بحرانی اعلام کرده و محدودیت تردد در استان اعمال شده است، ما نیز محدودیت تردد در بقاع متبرکه اعلام کرده‌ایم و از رفت و آمدها در این استان‌ها جلوگیری کردیم. 
نوروزپور تصریح کرد: در بقاع متبرکه دیگر استان‌ها رفت و آمد و تردد به بقاع متبرکه تابع شرایط شورای تامین و شبکه تامین استان‌ها است و براساس دستور رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور هیات امنا موظف به اجرای دستور شورای تامین استان‌ها هستند. 


تدفین اموات آرمستان‌های بقاع متبرکه مجوز شبکه بهداشت انجام می‌شود
وی ادامه داد: همچنین به طور مرتب بقاع متبرکه و امامزادگان گندزدایی و ضدعفونی می‌شوند. همچنین پخش نذروات در بقاع متبرکه از توزیع غذا به سمت توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده رفته است و به جای غذا نذری این اقلام توزیع می‌شود. در برخی از بقاع متبرکه نیز با همکاری و نظارت شبکه بهداشت ماسک تولید و توزیع می‌شود. 
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره تدفین فوت شدگان در آرمستان‌های بقاع متبرکه گفت: در خصوص تدفین اموات نیز با هماهنگی و مجوز شبکه بهداشت تدفین در آرامستان‌های بقاع متبرکه انجام می‌شود. امیدواریم مردم نیز همراهی لازم را داشته باشند تا این بحران را پشت سر بگذاریم.    


مراجعه به بیمارستان لقمان به دلیل مسمومیت‌های الکلی چندین برابر شده است
«مسعود مردانی» عضو هیات علمی بیمارستان لقمان حکیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مسمومیت‌های ناشی از مصرف الکل گفت: آمار مسمومیت‌های الکلی در کشور را ندارم و باید از مقامات وزارت بهداشت پرس و جو کنید، اما در همین دو هفته اخیر مواردی که با علائم مسمومیت با الکل متانول یا الکل صنعتی به بیمارستان لقمان مراجعه کرده‌اند، چندین برابر شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب با تبلیغات سوء در فضای مجازی باعث شده‌اند، مردم تصور کنند که اگر این الکل را به صورت خوراکی مصرف کنند، دیگر به کرونا مبتلا نمی‌شوند. 
عضو هیات علمی بیمارستان لقمان حکیم با تاکید براینکه مصرف الکل خوراکی باعث جلوگیری از ابتلا به کرونا نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اگر مصرف خوراکی الکل باعث ابتلا به کرونا نمی‌شد، امروز باید در همه کشورهایی که مصرف الکل آزاد است، افراد به کرونا مبتلا نمی‌شدند. 


برخی سودجویان الکل صنعتی را به جای اتانول به مردم می‌فروشند
مردانی تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد سودجو و فرصت طلب الکل‌های صنعتی را که نارنجی رنگ هستند با یک ماده بی رنگ کننده مخلوط می‌کنند و رنگ الکل صنعتی را از بین می‌برند و آن را به جای الکل اتانول به مردم می‌فروشند و مردم هم آن را مصرف می‌کنند که این موضوع باعث مسمومیت این افراد شده است. 
وی ادامه داد: به مردم توصیه می‌کنم که الکل خوراکی به هیچ عنوان کرونا را از بین نمی‌برد. بهترین راه برای قطع زنجیره ابتلا به عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، شستن مکرر دست‌هاست. ما هیچ توصیه‌ای برای استفاده از الکل برای پاک کردن دست‌ها نمی‌کنیم، مگر در مواردی که آب و صابون در دسترس نباشد، که در این صورت می‌توان از محلول‌های شست و شوی حاوی الکل برای پاک کردن دست‌ها استفاده کرد. 


 ژل‌های ضدعفونی کننده‌ با پایه متانول باعث مسمومیت و مرگ می‌شود
عضو هیات علمی بیمارستان لقمان خاطرنشان کرد: همچنین توصیه می‌کنیم برای ضدعفونی کردن سطوح و لباس به هیچ عنوان از الکل استفاده نکنند. بهترین راه برای ضدعفونی کردن آب و وایتکس رقیق شده است، چراکه هم به صرفه و هم کم هزینه‌تر است. اگر خیلی سطوح آلوده باشد، می‌توان از محلول یک به ده آب و وایتکس استفاده کرد و برای ضدعفونی کردن جاهایی مانند میز کار و پیشخوان مغازه استفاده از محلول یک به 50 آب و وایتکس کفایت می‌کند.  


مرادنی تاکید کرد: همانطور که گفتم، در حال حاضر آمار مراجعان مسمومان با الکل به بیمارستان لقمان افزایش پیدا کرده است. باید اطلاع‌رسانی گسترده‌ای صورت بگیرد تا مردم بدانند، استفاده از ژل‌های ضدعفونی کننده‌ای که اگر با پایه الکل متانول باشد، ممکن است باعث مسمومیت و مرگ آنها شود و در شرایطی که تمام بیمارستان‌ها درگیر بیماران کرونایی هستند و امکانات برای رسیدگی این بیماران کم است، نباید اقداماتی انجام داد که زحمت مضاعف هم برای خود افراد و هم کادر درمان و جامعه ایجاد کرد. 


ارسال محتواهای آموزشی به منازل دانش‌آموزانِ استثنایی
«سید جواد حسینی» رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره جزئیات آموزش به دانش‌آموزان استثنایی و با نیاز ویژه در پی تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا گفت: در خصوص آموزش از راه دور برای کاهش شیوع کرونا در سه قلمرو آموزشی، پیشگیری از ابتلا به کرونا و فعال کردن فناوری‌های نوین برنامه‌ریزی کرده‌ایم. طبیعتا بخشی از دانش‌آموزان ما نابینا، ناشنوا و معلولان جسمی_حرکتی هستند که ضریب هوشی معمولی دارند که بهترین راه برای آنها این است از شبکه آموزش برنامه‌ها را دنبال کنند، البته از روز گذشته زبان اشاره نیز به آموزش‌های تلویزیونی اضافه شده است.
وی در ادامه بیان کرد: پیشنهاد می‌شود، خانواده‌‌ها برنامه‌ها را ضبط کنند تا دوباره اگر نیازی بود دانش‌آموزان از آن استفاده کنند. نکته دیگر این است که ما دانش آموزان نابینا، ناشنوا،‌ معلولان جسمی_حرکتی، ناتوان ذهنی،‌ اتیسم و دانش آموزان با مشکلات یادگیری داریم که برای تمام این گروه‌ها محتوای آموزشی تدریس شده به صورت لوح فشرده در نظر گرفته شده است که برای مقاطع ابتدایی به مدارس ارسال شده است و آنها نیز این بسته‌ها را به خانواده‌ها داده‌اند.
حسینی اضافه کرد: برای متوسطه اول و دوم نیز برخی از دروس را تهیه کرده‌ایم تا الان نیز 13 درس افزار، لوح فشرده و محتوای آموزشی را به استان‌ها فرستاده‌ایم که به خانواده‌ها بدهند و از این طریق مورد استفاده قرار گیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دو استان کرمان و خراسان رضوی پایگاه مجازی آموزش را راه‌اندازی کردیم که مثل شبکه آموزش است و معلمان در آن یک سری دروس تعیین شده را آموزش می‌دهند و دانش‌آموزان از این پایگاه‌های مجازی استفاده می‌کنند. برنامه‌های این پایگاه مجازی نیز برای سایر استانها بارگذاری می‌شود تا آنها نیز از آن محتوا بهره‌مند شوند.


خانواده‌‌ها برنامه‌های آموزشی تلویزیونی را ضبط کنند
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: تمام مدارس ما در این ایام با حضور مدریر مدرسه و کادر آن باز است و مدارس مجازی ما را مدیریت می‌کنند. در کنار اینها ما به دلیل اینکه سرویس ایاب و ذهاب داریم، محتوا‌ها و تکالیف را توسط سرویس ایاب و ذهاب به خانوادههای دانش آموزان می‌رسانیم. همچنین نیروهای توانبخشی ما نیز خدمات توانبخشی را در این ایام به خانواده‌ها آموزش خواهند داد و گاهی هم حتی به خانه‌های آنها می‌روند و کارهایی که لازم است برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه انجام می‌دهند.


حسینی بیان کرد: علاوه بر اینها حدود 740 مرکز اختلالات یادگیری داریم که به دانش آموزان در امر یادگیری کمک می‌کنند و دانش‌آموزان دیرآموز را تحت پوشش داده و به آنها آموزش می‌دهند. همچنین 15 مرکز مشاوره و راهنمای خانواده داریم که خدمات مشاوره‌ای را به خانواده‌ها ارائه می‌دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: از قبل یک طرحی با عنوان آموزش منزل محور داشتیم که از طریق شبکه مجازی عملیاتی می‌شد. آموزش منزل محور برای دانش آموزانی است که معلولیت‌های جسمی_حرکتی شدیدی داشته و امکان خروج از منزل را ندارند، برای هر دانش‌آموز سرانه‌‌ای معادل شش میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده تا به آنها تبلت و امکانات جهت آموزش ارائه شود. تا به الان دانش‌آموزانی داشتیم که به این شکل آموزش داده شدند و اما اکنون تلاش داریم سطح آن را در کشور افزایش دهیم.


حسینی گفت: یک طرح دیگر با عنوان (Mobile Learning)  یا آموزش همراه و پایدار داریم که معلم و دانش‌آموز می‌توانند به صورت تعاملی در آن به آموزش و یادگیری بپردازند. علاوه بر این با توجه به  اینکه بخشی از دانش آموزان آموزش تلفیقی و فراگیر دارند یعنی دانش آموز استثنایی هستند که در مدارس پذیرا درس می‌خوانند؛ طرح ندای همراه را در نظر گرفتیم تا مشخص شود، دانش‌آموزان استثنایی چطور با این مدارس همراه شوند، البته مشاوران در این زمینه هم به خانواده‌ها و هم معلمان خدمات ارائه می‌دهد.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: یک سری از دانش‌آموزان هستند که نمی‌توانند از بسته‌های محتوای آموزشی استفاده کنند، یعنی ممکن است کامپیوتر یا اینترنت نداشته باشند، معلمان با حضور در مدرسه به صورت تلفنی به آنها آموزش خواهند داد. یک نرم افزار دیگر نیز در 20 آیتم تهیه کرده‌ایم که به همه مدارس ارسال شده تا مشخص شود، مدارس در چه سطحی کار می‌کنند و با هم فعال و هماهنگ باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha