مدیرعامل هلال ‌احمر آذربایجان ‌غربی : حدود ١٦٠٠ مصدوم شیمیایی در سردشت هستند که از میان آنها ٤٠٠ نفر شرایط حادی دارند مسئول توزیع اقلام بهداشتی برای جانبازان شیمیایی سردشت : کرونا ریه را تهدید می‌کند؛ پس هر لحظه احتمال رخ‌دادن یک فاجعه در سردشت وجود داشت شاید باورش سخت باشد اما جنگ هنوز در سردشت تمام نشده است، جنگ برای اهالیِ این شهر در بیست‌ونهم مرداد ٦٧ به پایان نرسید، آنها هنوز هم در شرایط جنگی به سر می‌برند؛ آن‌قدر که بهار برایشان بهار نیست و حتی نمی‌توانند از استشمام بوی گل‌ها لذت ببرند. حالا اینها را با کرونا جمع بزنید، چیزی که به دست می‌آید نگرانیِ مضاعف است.

جنگ با کرونا در سرزمین سرفه‌های پرتکرار

سلامت نیوز:مدیرعامل هلال ‌احمر آذربایجان ‌غربی : حدود ١٦٠٠ مصدوم شیمیایی در سردشت هستند که از میان آنها ٤٠٠ نفر شرایط حادی دارند مسئول توزیع اقلام بهداشتی برای جانبازان شیمیایی سردشت : کرونا ریه را تهدید می‌کند؛ پس هر لحظه احتمال رخ‌دادن یک فاجعه در سردشت وجود داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،شاید باورش سخت باشد اما جنگ هنوز در سردشت تمام نشده است، جنگ برای اهالیِ این شهر در بیست‌ونهم مرداد ٦٧ به پایان نرسید، آنها هنوز هم در شرایط جنگی به سر می‌برند؛ آن‌قدر که بهار برایشان بهار نیست و حتی نمی‌توانند از استشمام بوی گل‌ها لذت ببرند. حالا اینها را با کرونا جمع بزنید، چیزی که به دست می‌آید نگرانیِ مضاعف است.

برای همین گروهی از داوطلبان هلال ‌احمری دست به کار شدند تا با قدم‌شان بخشی از این نگرانی را مدیریت کنند. آن‌طور که آمارهای بنیاد شهید نشان می‌دهد، ١٦٠٠ جانباز شیمیایی در سردشت زندگی می‌کنند و آن‌طور که هلال احمری‌ها می‌گویند، ٤٠٠ نفر از این افراد شرایط حادی دارند و با مراقبت‌های ویژه‌تری روزگار می‌گذرانند. به همین دلیل هم اهالی هلال‌ احمر تصمیم گرفتند برای پیشگیری از کرونا بسته‌های بهداشتی را در اختیار ٤٠٠ مصدوم ویژه جنگ در سردشت بگذارند.


احتمال فاجعه در سردشت وجود داشت

هفتم تیر ‌سال ۱۳۶۶ بود که چهار نقطه سردشت بمباران شیمیایی شد و این شهر اولین شهر قربانی جنگ‌افزارهای شیمیایی در جهان نامیده شد. جنگ تمام شد اما پس از گذشت سال‌ها هنوز مشکل تنفسی یکی از جدی‌ترین موضوع‌های حوزه سلامت در سردشت است. افراد بسیاری در این شهر از مشکل تنفسی رنج می‌برند. برای همین اگر ویروس کرونا که به دستگاه تنفسی حمله می‌کند، در این منطقه شیوع پیدا کند، مشکلات جدی به وجود خواهد آمد. محسن رمضانپور داوطلبی است که مسئولیت توزیع بسته‌های بهداشتی در سردشت را برعهده دارد.

او اهل مهاباد است و ٢٩ سال دارد و از ‌سال ٨٥ با هلال‌احمر همکاری می‌کند. رمضانپور بیشتر عمر فعالیت داوطلبانه‌اش را در سردشت گذرانده است. «سردشت شهری کوهستانی و مرزی است و حوادث مختلفی آن را تهدید می‌کند. این شهر قربانی گازهای شیمیایی است. سردشتی‌ها سال‌هاست که با ناراحتی ریه دست و پنجه نرم می‌کنند.

حالا کرونا از طرف دیگر می‌تواند آسیب‌شان را چند برابر کند، اصلا فصل بهار هم برایشان آزاردهنده است. آنها حتی سال‌های قبل هم در بهار نمی‌توانستند بیرون بیایند؛ چون احتمال آسیب به دلیل حساسیت ریه‌شان وجود داشت. سردشتی‌ها یک بار ناعادلانه مورد ظلم قرار گرفته‌اند و ما باید تا جایی که می‌توانیم کنارشان بایستیم. کرونا ریه را تهدید می‌کند؛ پس هر لحظه احتمال رخ‌دادن یک فاجعه وجود دارد.»

 

این ٣٠ نفر

رمضانپور یک گروه بومی را برای تحویل بسته‌بندی و توزیع اقلام بهداشتی تشکیل داده که به در خانه‌ها می‌روند، او و ٢٩ نفر از هم‌قطارانش این روند را با رعایت موارد بهداشتی انجام می‌دهند. «بسیاری از داوطلبان مشتاق بودند که در این کار مشارکت کنند. در تمام مراحل فعالیت مسائل بهداشتی را رعایت می‌کردیم و به در خانه‌ها می‌رفتیم. برای آنها جالب بود که خودمان برای رساندن بسته‌ها سراغ‌شان رفته‌ایم. اکثر این افراد حتی نمی‌توانند بیرون بیایند که بخواهند وسیله بهداشتی تهیه کنند چرا که بدن‌شان واکنش نشان می‌دهد و آسیب می‌بینند.»

رمضانپور می‌گوید با اینکه همه اهالی سردشت شامل این طرح نمی‌شدند، اما زمانی ‌که توزیع بسته‌های بهداشتی بین جانبازان را می‌دیدند، از این کار استقبال می‌کردند. البته کار داوطلبان آذربایجان ‌غربی همین‌جا تمام نمی‌شود، آنها سراغ دختران شین‌آباد که در حادثه آتش‌سوزی دچار سوختگی شدند هم می‌روند و بسته‌های بهداشتی را دراختیارشان می‌گذارند.


علیه «زنجیره شیوع»

یکی از موضوع‌های مهم برای قطع زنجیره انتقال ویروس این است  در مناطقی که حساسیت بیشتری دارد، تمهیداتی ویژه در نظر گرفته شود. هلال احمری‌ها این تمهیدات را در دو بعد آموزشی-ترویجی و توزیع بسته‌های بهداشتی میان مردم به‌خصوص افراد آسیب‌پذیر پیگیری می‌کنند. در اولین مورد، این اقدام براساس تعامل بین هلال‌احمر آذربایجان غربی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و سازمان‌های مردم‌نهاد با ارسال محموله‌ای شامل ۴‌هزار ژل و ماسک به سردشت انجام شد. سعید رهبرسوره، مدیرعامل هلال‌ احمر آذربایجان ‌غربی، به می‌گوید:

«اولین دلیلی که باعث شد هلال ‌احمر وارد این موضوع شود این بود که کرونا همه‌گیر شد و سلامت مردم به خطر افتاد. یکی از وظایف هلال ‌احمر رسیدگی به سلامت انسان‌ها و رفع آلام آنهاست. ما در این مواقع به آسیب‌پذیرترین افراد توجه می‌کنیم. افراد آسیب‌پذیر را رصد می‌کنیم که از دیدمان دور نمانند.

مصدومان شیمیایی هم یکی از این گروه‌ها هستند. سردشت اولین شهری است که مورد حمله شیمیایی قرار گرفت و مردم این شهر همچنان آثار این بیماری را با خود دارند و کرونا دستگاه تنفسی را بیشتر درگیر می‌کند.

هلال ‌احمر احساس وظیفه کرد که کمک‌رسانی و برای پیشگیری از شیوع این ویروس در سردشت اقدامی انجام دهد. در پیشگیری از کرونا سفارش می‌شود که کسی بیرون نیاید تا زنجیره شیوع شکسته شود. وقتی کسی درگیر بیماری است و ما هم می‌گوییم بیرون نیاید پس خودمان باید امکانات بهداشتی را به دست او برسانیم.»

به گفته رهبرسوره، هلال‌ احمر در دو مرحله وارد عمل شده است و اقلام بهداشتی شامل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی را در سردشت و جلوی منازل توزیع کرده است. «حدود ١٦٠٠ مصدوم شیمیایی در سردشت هست که از بین آنها ٤٠٠ نفر شرایط حادی دارند. خواستیم که آنها از خانه بیرون نیایند و برای همین داوطلبان سراغ‌شان رفتند.

از طرف بنیاد شهید این ٤٠٠ نفر را شناسایی کردیم و اقلام بهداشتی را به دست‌شان رساندیم. اولین محموله قبل از عید توزیع شد. دومین محموله بهداشتی را اوایل ‌سال به دست جانبازان رساندیم و مرحله سوم هم به‌ زودی عملیاتی می‌شود. درنهایت کاری کردیم که ٤٠٠ جانباز شیمیایی سردشت که شرایط ویژه‌ای دارند، برای تهیه اقلام بهداشتی نیازی به مراجعه به بیرون نداشته باشند.»


مورد ابتلا به ویروس کرونا بین این ٤٠٠ نفر گزارش نشده است

مدیرعامل هلال‌ احمر آذربایجان ‌غربی شرایط ٤٠٠ جانباز شیمیایی سردشت را حاد می‌داند و می‌گوید: «این افراد در شرایط عادی به سختی زندگی می‌کنند؛ چه برسد حالا که کرونا به‌ عنوان یک تهدید جدی مطرح شده است.

ویروسی که اثر اصلی‌اش را بر دستگاه تنفسی می‌گذارد؛ یعنی همان جایی که جانبازان شیمیایی مورد آسیب قرار گرفته‌اند.» رهبرسوره ادامه می‌دهد: « شرایط این ٤٠٠ نفر را پیگیری می‌کنیم. تا به حال هیچ موردی از ابتلا و مرگ در بین افراد گزارش نشده است. سردشت شرایط خاصی دارد و به همین دلیل از مدت‌ها قبل ورود و خروج‌ها کنترل شده است. در استان یک بیمارستان صحرایی سریع‌الاحداث داریم که آن را در سردشت مستقر کردیم.

اقلام بهداشتی را هم قبل از توزیع در پایگاه‌ها در سردشت و جلوی منازل توزیع کردیم. تا الان نیازی به احداث بیمارستان صحرایی نشده، اما هر لحظه که لازم باشد، آمادگی این کار را داریم.» او می‌گوید: «سردشت نقطه انتهایی استان، مرزی و صعب‌العبور است. ما همیشه این شهر را به شکل ویژه‌ای دیده‌ایم و لجستیک قابل توجهی را در آنجا متمرکز کرده‌ایم.

حالا هم افتخار می‌کنیم که در لحظات اولیه همه‌گیری، افراد آسیب‌پذیر را شناسایی و بسته‌های بهداشتی را بین‌شان توزیع کردیم. استقبال خوبی شد. آنها انتظار نداشتند که برای این کار جلوی خانه‌هایشان برویم.» در هر حال قرار است این ماجرا ادامه داشته باشد و در همین دو محموله خلاصه نشود. به‌زودی بسته‌های بهداشتی جدید بین ٤٠٠ آسیب‌دیده شیمیایی سردشت توزیع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha