سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 292370

پیاز و سیر از سبزیجات پر طرفدار و پركاربرد در آشپزی محسوب می‌شوند و برای نگهداری صحیح آنها و جلوگیری از نرم‌شدن، گندیدن و جوانه زدن باید به نکاتی توجه کرد.همیشه چند نكته را در نگهداری سیر و پیاز به خاطر بسپارید.

از سیر تا پیاز نگهداری سیر و پیاز

سلامت نیوز:پیاز و سیر از سبزیجات پر طرفدار و پركاربرد در آشپزی محسوب می‌شوند و برای نگهداری صحیح آنها و جلوگیری از نرم‌شدن، گندیدن و جوانه زدن باید به نکاتی توجه کرد.همیشه چند نكته را در نگهداری سیر و پیاز به خاطر بسپارید.

دما: برای نگهداری سیر و پیاز از دماهای 4 تا 10 درجه سانتی‌گراد استفاده كنید. دماهای بالا مثل نگهداری در نقاط خیلی گرم آشپزخانه و به‌خصوص نزدیك اجاق گاز، یكی از دلایل اصلی جوانه زدن پیاز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،در داخل یخچال نیز پیاز نرم‌شده و مزه آن تغییر می‌كند. اتاق‌ها یا پاركینگ‌های خنك، زیرزمین، كمد یا كابینت‌های نزدیك به كف در آشپزخانه، محل مناسبی برای نگهداری پیاز هستند. نوسانات دما جوانه زدن یا خراب شدن پیاز را تسریع می‌كند.

رطوبت هوا: پیاز و سیر خیلی راحت و سریع رطوبت را جذب می‌كند و این امر منجر به پوسیدگی می‌شود. اگر سطح رطوبت در فضای خانه یا آشپزخانه بالاست، نمی‌توانید پیاز را برای مدت طولانی نگه دارید.تاریكی: نور یكی از عواملی است كه جوانه زدن پیاز و سیر را تحریك می‌كنند.

هرگونه نوسان نور دما و رطوبت را نیز تغییر می‌دهد.

جریان هوا: پیاز و سیر را ترجیحا به صورت تك‌لایه در ظروف یا كیسه‌های پلاستیكی سوراخ‌دار كه به‌راحتی هوادهی می‌شوند، نگهداری كنید. هرگز آنها را در كیسه‌های پلاستیكی در بسته نگهداری نكنید.

ایزوله كردن: پیاز در ضمن نگهداری، گازهایی را از خود متصاعد می‌كند كه به‌راحتی می‌تواند مواد غذایی اطراف خود را دچار تغییر طعم كند.

برای نگهداری پیاز یك مكان مشخص و به دور از سایر مواد غذایی به‌خصوص سیب‌زمینی در نظر بگیرید. پیاز و سیب‌زمینی در كنار هم سبب تسریع در فساد یكدیگر می‌شوند.

خرید پیاز: سعی كنید پیازهای كاملا رسیده و دارای پوسته خشك را برای خرید انتخاب كنید. برای مصرف ابتدا پیازهای آسیب‌دیده و خیلی كثیف را انتخاب و پس از شست‌و‌شوی كامل و جدا كردن بخش‌های آسیب‌دیده از آنها استفاده كنید.

شست‌وشو: هرگز نباید سیر و پیاز را قبل از نگهداری بشویید چرا كه مقدار زیادی رطوبت در آنها باقی می‌ماند و سبب فساد سریع‌تر آنها می‌شود.

چك كردن: در حین نگهداری مرتبا آنها را چك كنید و اگر پیاز نرم و جوانه‌زده‌ای وجود داشت آن را از بقیه جدا كنید و پس از جداسازی جوانه یا بخش آسیب‌دیده آن را به‌سرعت مصرف كنید.

آیا پیاز و سیرهای جوانه‌زده قابل استفاده‌اند؟

در مورد سیر، مطالعات نشان می‌دهند سیرهای جوانه‌زده دارای تركیبات آنتی‌اكسیدان بیشتری نسبت به سیر بدون جوانه هستند. بنابراین مصرف این سیرها بلامانع است. در مورد پیازهای جوانه‌زده ترجیحا بهتر است از پیازهایی كه جوانه آنها هنوز رشد زیادی نكرده است پس از جداسازی جوانه‌ها استفاده كنید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha