تصویر متروی پایتخت دیروز، یک تصویر تقریبا متفاوت نسبت به روزهای قبل بود، مسافران که گفته می شد ۵۰ درصدشان در این مدت، بی توجه به پروتکل های بهداشتی، بدون ماسک و دستکش درحال تردد بودند، از دیروز به اجبار ماسک زدند تا بعد از حدودا دو ماه و نیم از آمدن کرونا، گام های جدی تری برای حفظ سلامتی شهروندان برداشته شود، حمل ونقل با ۲۶ درصد همچنان پیشتاز قربانی گرفتن است، بالاترین تعداد مسافران مترو در روزهای اخیر حدودا ۶۰۰ هزار نفر برآورد شده است، اما دیروز علی رغم همه هشدارها، واگن های مترو با شلوغی و ازدحام بیش از تصور مواجه شدند.

مسافران بدون ماسک از «گیت» رد نمی شوند

سلامت نیوز:تصویر متروی پایتخت دیروز، یک تصویر تقریبا متفاوت نسبت به روزهای قبل بود، مسافران که گفته می شد ۵۰ درصدشان در این مدت، بی توجه به پروتکل های بهداشتی، بدون ماسک و دستکش درحال تردد بودند، از دیروز به اجبار ماسک زدند تا بعد از حدودا دو ماه و نیم از آمدن کرونا، گام های جدی تری برای حفظ سلامتی شهروندان برداشته شود، حمل ونقل با ۲۶ درصد همچنان پیشتاز قربانی گرفتن است، بالاترین تعداد مسافران مترو در روزهای اخیر حدودا ۶۰۰ هزار نفر برآورد شده است، اما دیروز علی رغم همه هشدارها، واگن های مترو با شلوغی و ازدحام بیش از تصور مواجه شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،در نخستین روز از اجباری شدن ماسک، اما برخی مسافران بدون ماسک تردد می کردند و باوجود اعتراض سایر مسافران، کسی جلوی ورودشان را نمی گرفت! این حرف ها را خانم فهیمی ۳۰ ساله می زند، او در ایستگاه ۱۵ خرداد ایستاده و از قبل ماسک تهیه کرده است، «من کارمند هستم و هر روز با مترو به محل کارم می روم، اغلب مسافران ماسک داشتند اما در واگن مثلا از هر ۲۰ نفر، دو نفر را می دیدید که برایشان قضیه جدی نبود، من حتی به یکی از آنها ماسک اضافه خودم را دادم، اما با لجبازی نگرفت و می گفت که تا رایگان ندهند، نمی زنم!»

آقای مرتضوی هم دیروز با مترو به بازار رفته است، ماسک پارچه ای زده و می گوید که انتظار داشته همه را با ماسک ببیند، اما برخی حاضر به خرید نمی شدند و ماموران مترو هم تنها تذکر می دادند و این طور نبود که کسی را به داخل واگن راه ندهند یا لااقل من شخصا برخورد جدی را ندیدم!» خانم کارگر هم می گوید:«میزهای فروش ماسک در مترو بود اما با خودم ماسک داشتم و فکر می کنم اغلب مسافران هم از قبل تهیه کرده بودند، البته برخی ها هم استرس داشتند و می ترسیدند که راهشان ندهند، اما همان ها را بعدا در واگن دیدم، برخی هم از دستفروش ها ماسک می خریدند.»


خانم خرازی در ایستگاه صادقیه باجه های خلوت فروش ماسک را دیده اما دستفروش ها امروز پیش دستی کرده و با قیمت پایین تر از۱۵۰۰ تومان ماسک های بی کیفیت و غیربهداشتی می فروختند و به همین علت واگن ها شلوغ تر از روزهای گذشته بود. برخلاف آنها البته آقای مصطفوی در ایستگاه متروی علی آباد حرف دیگری می زند، او می گوید: «اینجا باجه فروش ماسک نیست، اما من حدود ساعت ۱۰ دیدم که در گیت های ورودی کسی بدون ماسک اجازه عبور نداشت و مردم مجبور بودند از بیرون ایستگاه ماسک تهیه کنند و دوباره برگردند، با وجود سختگیری ها اما ظاهرا صبح زود برخی ها بدون ماسک هم رد شده اند.»
در ایستگاه میدان انقلاب با وجود فروش ماسک پشت میزهای ویژه، اما بسیاری حتی از اجرای طرح اطلاعی ندارند، «مثل آقای کامیابی که دوبار در دو ایستگاه تذکر گرفته و تنها خجالت زده شده است». خانم رحیمی هم در همین ایستگاه یک عدد ماسک را ۲هزار تومان خریداری کرده و قیمت بسته ۵ عددی ماسک هم ۱۰ هزار تومان بوده است که با نرخ دستفروشان برابری می کرده است.

جالب اینکه در ایستگاه دروازه دولت با وجود میزی که برای فروش ماسک گذاشته شده، اما خبری از ماسک نیست و مردم صبح زود به ناچار از بیرون اقدام به تهیه ماسک کرده اند. خانم مقیسه می گوید «در ایستگاه نواب ماسک ها خیلی زود تمام شد و منتظر ماندیم تا دوباره شارژ شود اما نشد!»

«مامور قطار در ایستگاه علی آباد هم می گوید برخی بی توجه به تذکر ما سریع از گیت رد می شوند و ما نمی توانیم دنبالشان کنیم.» دیروز البته عده ای به بهانه گرما و نبود اکسیژن در واگن ها ماسک های خود را برمی داشتند و سایر مسافران با اعتراض از آنها فاصله می گرفتند! طرح فروش ماسک فعلا تنها در ۲۵ ایستگاه پرتردد درحال اجراست.


برخی شنیده ها حکایت از این دارد که در جلسه امروز ستاد ملی کرونا قرار است نحوه اجباری شدن ماسک در مترو و اتوبوس مصوب شود، به عبارتی از دیروز ذهن ها برای این موضوع آماده شده است و احتمالا یکی از دلایل عدم سختگیری هم به همین مساله برمی گردد. در روزهای آینده قطعا هیچ مسافری بدون ماسک اجازه داخل شدن به مترو و اتوبوس را نخواهد داشت، ماسک ها البته از سوی وزارت صمت و با نرخ پایین تر و مصوب (حدودا ۲ تا ۵ هزار تومان) توزیع می شود. در کنار این ظاهرا قرار است طرح «خیر موثر» هم اجرا شود، به این صورت که فردی که توانایی مالی حداقلی را دارد با خرید چند ماسک به دیگرانی که در توانشان نیست، هدیه می دهد.


سوال اینجاست درصورتی که فردی از این پروتکل تخطی کرد با او چگونه برخورد می شود؟ آیا به صرف راه ندادن مشکل حل می شود و اصلا چگونه می توان هر روز بر این تعداد مسافر در هر ایستگاه نظارت کرد؟ جالب اینکه در عراق، کسانی که هنگام رفت و آمد شهری ماسک و دستکش استفاده نکنند ۱۰ هزار دینار عراقی (یک میلیون و یکصد هزار ریال) جریمه می شوند.


روزانه ۵۰۰ هزار نفر تنها از طریق اتوبوس های درون شهری جابه جا می شوند، استفاده از ماسک هم اجباری است، اما وضعیت در اتوبوس ها وخیم تر از مترو است! با این همه به گفته محمود ترفع، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی، تمهیدات لازم برای توزیع ماسک در پایانه های اتوبوسرانی، پایانه های تبادل سفر و ایستگاه های پرتردد اتوبوس فراهم شده و از این نظر نگرانی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha