رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۲۵ هزار نفر در فهرست اهدای عضو قرار دارند که متاسفانه به خاطر کمبود عضو اهدایی، هفت تا ۱۰ نفر در هر ۲۴ ساعت فوت می‌کنند اما با تلاش همکاران بخش پیوند، نسبت اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی ایران به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

مرگ روزانه ۷ تا ۱۰ نفر در کشور به خاطر کمبود عضو اهدایی

سلامت نیوز: رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۲۵ هزار نفر در فهرست اهدای عضو قرار دارند که متاسفانه به خاطر کمبود عضو اهدایی، هفت تا ۱۰ نفر در هر ۲۴ ساعت فوت می‌کنند اما با تلاش همکاران بخش پیوند، نسبت اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی ایران به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، جلیل کوهپایه زاده ۲۰ می (۳۱ اردیبهشت) روز جهانی اهدای عضو گفت: موضوع اهدای عضو در کشور ما فرهنگ سازی شده بوده، اما هنوز نیازمند ترویج بیشتر است.


به گزارش  دانشگاه علوم پزشکی،وی اظهار داشت: اهدای عضو فقط به کلام نیست بلکه باید فرهنگ سازی شود، هر چند که از دست دادن عزیزان از نظر عاطفی و روانی برای اطرافیان سخت است ولی باید اشاره کرد که در هر سال تعداد زیادی از بیماران نیازمند به پیوند عضو که در لیست انتظارند، فوت می کنند و این در حالی است که اعضای سالم افراد دچار مرگ، زیر خاک مدفون می شوند، لذا نجات جان بیماران نیازمند ترویج فرهنگ اهدای عضو است.

کوهپایه زاده خاطرنشان‌کرد: اهدای عضو یک وظیفه حاکمیتی نیست بلکه یک وظیفه انسانی محسوب می شود؛ در واقع همه ما می توانیم با این کار خیر و پر ثواب بعد از حیات به بهتر زیستن افراد کمک کنیم.به گفته وی، در دنیا از هر یک میلیون نفر، ۲۰ نفر اعضای خود را اهدا می‌کنند، متاسفانه این آمار در کشور ما پایین و ۱۴ نفر در هر یک میلیون نفر است، البته باید توجه کرد در دانشگاه علوم پزشکی ایران و به همت همکاران واحد پیوند این نسبت به حدود ۲۵ نفر رسیده که از میانگین بین المللی بالاتر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: اهدای عضو، ره آورد سلامتی برای مردم  به همراه دارد در نتیجه باید در توسعه این امر انسان دوستانه تلاش بیشتری شود، از خودمان شروع کنیم و فرهنگ اهدای عضو را در بین نزدیکان خود ترویج دهیم تا این سنت حسنه در جامعه ارزشمند ایران که مبتنی بر اخلاق، نظام ارزشی و اسلامی هست هم رواج یابد.

کوهپایه زاده افزود: ۶۱ ارگان عضو فوت شده می تواند نجات بخش باشد، به عبارتی دیگر در صورت وجود شرایط مناسب ۶۱ ارگان، نسوج، تاندون و بافت فرد فوت شده که صرفا هم مرگ مغزی نیست می تواند اهدا شود، حتی اگر فردی ارگان مناسب برای اهدا ندارد، می تواند نسوج خود را اهدا نماید که بسیار ارزشمند است و مسئله اهدا همواره باید مورد نظر باشد چرا که در سلامت افراد نقش مهمی را ایفا می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha