سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 295536

تغییرات فیزیولوژیك بدن با افزایش سن در زن و مرد اجتناب‌ناپذیر است كه ممكن است منجر به اختلالات ادراری شود.در واقع، دو مشكل شایع زنان مسن، تكرر ادرار و بی‌اختیاری ادراری است.

شیوع مشكلات ادراری در زنان سالمند

سلامت نیوز: تغییرات فیزیولوژیك بدن با افزایش سن در زن و مرد اجتناب‌ناپذیر است كه ممكن است منجر به اختلالات ادراری شود.در واقع، دو مشكل شایع زنان مسن، تكرر ادرار و بی‌اختیاری ادراری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،با كاهش ظرفیت مثانه، به‌خصوص در زنان چاق، فرد در حجم كمتری از ادرار حس فوریت خواهد داشت و در نتیجه دفعات ادرار كردن بالا می‌رود. گاهی این مشكل با ضعف عضلات خود مثانه یا تنگی مجرا نیز همراه است و فرد علاوه بر دستشویی رفتن مکرر، به‌صورت كامل نمی‌تواند مثانه‌اش را تخلیه كند و مشكلش دوچندان می‌شود.

متاسفانه در افراد مسن به‌خصوص در طول خواب، این مشكل، كیفیت خواب را مختل می‌كند و ممكن است چندین بار برای دستشویی كردن بیدار شود.اصلی‌ترین علل آسیب لگن و استخوان ران در این افراد، افتادن در شب بعد از بیدار شدن برای دستشویی است كه اهمیت رفع این مشكل را دوچندان می‌كند.مشكل نسبتا شایع دیگر در زنان مسن، به‌خصوص با سابقه زایمان مكرر و جراحی‌های لگنی و چاق، تضعیف عضلات كف لگن و عضلات دور مجرای ادراری است كه ممكن است منجر به بی‌اختیاری ادراری شود.

با كاهش قدرت این عضلات، فرد متعاقب عطسه، سرفه، خم و راست شدن و سایر تغییرات ناگهانی فیزیكی، توانایی كنترل ادرار ندارد و دچار بی‌اختیاری ادراری می‌شود كه می‌تواند در حد چند قطره یا در حد تخلیه زیاد ادرار شود.نكته مهم در برخورد با این مشكلات، تقویت عضلات كف لگن است. كاهش وزن، قدم اول این درمان است. در ادامه ورزش‌های مخصوص مثل كگل، انجام فیزیوتراپی عضلات لگن و درمان دارویی، روش‌های درمانی كارآمد است كه می‌تواند با بهبود عملكرد عضلات، كنترل ادراری را بهبود بخشد.

جایگاه درمان جراحی در این موارد، برای بی‌اختیاری‌های ادراری شدید با عطسه و سرفه است و همچنین در موارد بیرون‌زدگی مثانه و وجود تنگی مجرای ادراری كه نیاز به جراحی دارد.پس در مجموع لازم است ابتدا با اخذ شرح حال دقیق و معاینه و سونوگرافی سیستم ادراری و آزمایش ادرار، علت مشكلاتمانمشخص شود.همچنین برنامه ورزشی دقیق برای تقویت عضلات لگن به همراه فیزیوتراپی لگنی انجام شود. در صورت لزوم نیز پزشك، درمان‌های دارویی معمول را شروع می‌كند و در موارد خاص انجام جراحی توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha