در فرهنگ‌های مختلف سنتی، توصیه‌های غذایی متعددی به زنان باردار برای داشتن زایمانی راحت‌تر می‌شود که بیشتر این موارد غیر علمی بوده و ممکن است موجب آسیب دیدن مادر و نوزاد شود. در این یادداشت به بررسی برخی از این موارد می‌پردازیم.

باورهایی غیر علمی در مورد زایمان راحت

سلامت نیوز: در فرهنگ‌های مختلف سنتی، توصیه‌های غذایی متعددی به زنان باردار برای داشتن زایمانی راحت‌تر می‌شود که بیشتر این موارد غیر علمی بوده و ممکن است موجب آسیب دیدن مادر و نوزاد شود. در این یادداشت به بررسی برخی از این موارد می‌پردازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، در فرهنگ‌ها و جوامع مختلف، اعتقادات مختلفی درباره زنان باردار وجود داشته و بسیاری از سنت‌ها به این افراد توصیه‌هایی جهت بهتر گذراندن دوران بارداری و زایمان راحت‌تر می‌کند. اگرچه برخی از این باورها و توصیه‌ها می‌توانند درست باشند اما در بسیاری از موارد نیز این توصیه‌ها بی فایده بوده و حتی می‌توانند خطرناک محسوب شوند.

یکی از باورهای قدیمی در مورد زایمان راحت، توصیه مصرف ادویه‌جات و به ویژه کاری در روزهای پایانی بارداری است. احتمالاً منهای این شایعه غیر علمی، نوع واکنش بدن انسان به مصرف ادویه و بروز اسهال و روان شدن سیستم گوارش بوده و از سوی دیگر خوردن زیاد ادویه‌جات منجر به تحریک روده و انقباضات آن است که به همین دلیل گمان می‌رود این واکنش در رحم نیز رخ داده و ادویه می‌تواند موجب تحریک رحم شده و در بعضی موارد انقباضات کوچکی در این عضو به وجود آورد البته از نظر علمی هیچ مدرکی وجود ندارد که این عمل را اثبات کند.

در فرهنگ‌ها و باورهای دیگری، مصرف روغن کرچک به زنان باردار در روزهای پیش از زایمان توصیه می‌شود. روغن کرچک یک ملین قوی است و برخی مطالعات نشان می‌دهد که این روغن می‌تواند به سهولت در زایمان کمک کند.

در سال 2012 میلادی، محققان آلمانی مکانیسم احتمالی تأثیر روغن کرچک در زایمان را بررسی کرده و به این نتیجه كه اسیدهای موجود در روغن کرچک اثرات مشابه هورمون‌های موجود در بدن به نام پروستاگلاندین ها prostaglandins را تقلید می‌کند که در نهایت می‌تواند انقباضات را در اندامی مانند روده و رحم تحریک کند.

با این حال، شواهد قطعی در این رابطه وجود نداشته و اثرات ملین روغن کرچک می‌تواند منفی باشد و باعث تهوع، اسهال و کمبود آب بدن شود؛ بنابراین پزشکان زنان و زایمان به زنان باردار توصیه می‌کنند از مصرف این روغن خودداری کنند.

تعداد زیادی غذای و نوشیدنی‌های دیگری نیز وجود دارد که گفته می‌شود به زایمان راحت‌تر کمک می‌کنند. از جمله این مواد غذایی می‌توان به خرما، آناناس و دم‌نوش برگ تمشک اشاره کرد.

در خاتمه لازم به توضیح است که زنان باردار در شرایط خاص بهداشتی و سلامتی بوده و باید نسبت به تمامی اقدامات خود هوشیار باشند. استفاده از توصیه‌های فاقد بنیان علمی و پزشکی می‌تواند خطراتی برای مادر و جنین در پی داشته باشد و بهتر است حتماً در این رابطه از نظرات علمی و مشاوره پزشک استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha