عدم برگزاری مراسم عروسی و عزا حتی با استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی درحالی یکی از پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی است که ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ واکنشی نسبت به حضور و تجمع شهروندان در مترو از خود نشان نمی‌دهد.

خطر شیوع کرونا در مترو از مجالس عروسی و عزا بیشتر است/ رعایت فاصله اجتماعی مهم‌تر از استفاده از ماسک

سلامت نیوز: عدم برگزاری مراسم عروسی و عزا حتی با استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی درحالی یکی از پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی است که ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ واکنشی نسبت به حضور و تجمع شهروندان در مترو از خود نشان نمی‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، کرونا به‌عنوان یک ویروس ناشناخته همچنان در حال تحمیل آسیب به سلامت جامعه و اقتصاد است و با وجود گذشت چند ماه از آغاز شیوع آن همچنان توصیه پزشکان بر همان اقدامات پیشگیرانه اولیه یعنی رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از ازدحام در مکان‌های مختلف از جمله مکان‌های عمومی است.

با توجه به این‌که امکان تعطیلی و قرنطینه کامل شهرها از جمله کلانشهر تهران عملی نیست ستاد مقابله با کرونا به کسب و کارهای مختلف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی اجازه فعالیت داده است.

در این میان در شهرهای بزرگی همچون تهران علاوه بر فعالیت کسب و کارها، تردد افراد برای رسیدن به محل کارشان از مهم‌ترین مشکلاتی است که خود می‌تواند عامل انتقال زنجیره شیوع ویروس کرونا باشد.

با الزام استفاده از ماسک می‌توان فاصله‌های اجتماعی را در مترو کم کرد؟

این موضوع در چند مرحله از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مورد توجه قرار گرفت و به حذف طرح ترافیک به‌منظور ترغیب مردم به استفاده از خودروی شخصی انجامید اما پس از چند مدت شهرداری تهران لغو آن را عاملی برای ازدحام در مناطق مرکزی شهر، ترویج سفرهای غیرضروری، اختلال در مسیر حرکت اتوبوس‌های شرکت واحد و خودروهای امدادی دانست و اجرای آن را با تبصره و ماده‌هایی همچون رایگان بودن یکبار ورود به طرح در ساعت ۰۸:۳۰ و یک‌بار خروج از محدوده پس از ساعت ۱۴:۳۰ عنوان کرد.

علاوه بر این موضوع، شهرداری تهران با اجرای طرح الزام استفاده از ماسک در سیستم‌های حمل و نقل عمومی از جمله مترو خیال خود را نیز از بابت ازدحام در سیستم حمل و نقل عمومی کم کرد و در اظهاراتی از سوی شهرداری تهران عنوان شد که با رعایت الزام استفاده از ماسک می‌توان فاصله‌های اجتماعی را در مترو کم کرد.

بین آلودگی هوا و کرونا اولویت با کرونا است

در همین خصوص اکبر نیک‌پژوه متخصص طب پیشگیری در ارتباط با این موضوع به خبرنگار آنا گفت: اجرای طرح ترافیک به‌منظور جلوگیری از آلودگی هوا صحیح است اما در حال حاضر منطقی این است که مردم برای این‌که بتوانند خودشان را در برابر کرونا ایمن نگه دارند بنابراین بهتر است از وسایل نقلیه شخصی استفاده کرده و مترو و اتوبوس خلوت نگه داشته شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ما باید عوارض و فواید اجرای طرح ترافیک را ارزیابی کنیم، گفت: صحیح این است که در حال حاضر بین کرونا و آلودگی هوا، به کرونا اهمیت دهیم و در همین فصل تابستان که شرایط وارونگی هوا را نداریم مردم از خودروی شخصی استفاده کنند و در همین بازه زمانی تا شروع فصل سرما شهرداری از این فرصت استفاده کرده و به افزایش واگن برای مترو و اتوبوس اقدام کند تا با آغاز فصل سرما که با پدیده وارونگی مواجه هستیم مردم را به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب کنیم.

رعایت فاصله اجتماعی اهمیتش بیشتر از ماسک است

این متخصص طب پیشگیری عنوان کرد: شهرداری تهران باید در این بازه زمانی تمام درآمد حاصل از طرح را در ارتقاء سیستم حمل و نقل عمومی هزینه کند تا مردم خروجی آن را ببینند و نه این‌که این درآمد را صرف خرید دوربین کنترل ترافیک و یا پرداخت حقوق کارکنانش کند.

نیک‌پژوه تصریح کرد: اگر سیستم حمل و نقل عمومی ما کارآمد بود قطعاً مردم را تشویق به استفاده از خودروی شخصی نمی‌کردیم و می‌گفتیم اتوبوس و متروی ما امن است و مردم می‌توانند با رعایت فاصله اجتماعی به‌صورت ایمن از طریق سیستم حمل و نقل عمومی جابجا شوند.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که شهرداری تهران توجیه می‌کند و می‌گوید با رعایت استفاده مردم از ماسک در مترو و اتوبوس می‌توان فاصله اجتماعی را کم کرد، گفت: اهمیت ماسک بیشتر از فاصله اجتماعی نیست یعنی رعایت فاصله ۱/۵ تا ۲ متری حتی اهمیتش بسیار بیشتر از ماسک است. نمی‌توانیم بگوییم الان که ماسک می‌زنیم می‌توانیم فاصله‌ها را به ۴۰ سانتی‌متر کاهش دهیم هر چند منطقی است که با رعایت فاصله استاندارد از ماسک هم استفاده شود.

واگن‌های پرازدحام مترو مانند برگزاری مراسمات عروسی و عزا است

این متخصص طب پیشگیری تصریح کرد: مکرراً در رسانه‌ها مردم را متهم می‌کنند که شرکت در مراسم‌های عروسی و عزا آمار شیوع کرونا را زیاد کرده است در حالی که اقدام شهرداری تهران در جابجایی مردم در واگن‌های پرازدحام مترو خود  به مانند برگزاری مراسم عروسی و عزا است.

نیک‌پژوه با اشاره به این مطلب که در شرایط کنونی بعضاً افرادی‌که در مراسم عروسی شرکت می‌کنند علاوه بر رعایت فاصله اجتماعی از ماسک نیز استفاده می‌کنند، عنوان کرد: چرا مردم را از شرکت در مراسمات عروسی با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک منع می‌کنیم در حالی‌که هیچ واکنشی به حضور مردم با ماسک با فاصله ۴۰ سانتی‌متری در مترو و اتوبوس نشان نمی‌دهیم؟

به مردم آدرس غلط ندهیم

وی ادامه داد: این‌که مردم را متهم کنیم و همه مشکلات انتشار کرونا را بر گردن مردم بیندازیم و بگوییم که علت افزایش آمار مبتلایان حضور مردم در عزا و عروسی است، حرف درستی نیست. به مردم آدرس غلط ندهیم.

این متخصص طب پیشگیری خاطرنشان کرد:‌ تلاش در راستای کنترل این اپیدمی تحت تأثیر مشارکت مردمی است و این مهم زمانی محقق می‌شود که با مردم روراست باشیم.

به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی که با آمار صعودی ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا مواجه هستیم مدیریت شهری به‌جای اصرار بر تصمیم غیرکارشناسی خود مبنی بر تداوم طرح ترافیک و ازدحام در سیستم حمل و نقل عمومی از اجرای طرح چشم‌پوشی کرده و در عوض تلاش کند تا آغاز فصل سرما که با پدیده وارونگی مواجه خواهیم بود و اجرای طرح ترافیک به‌دلیل آلودگی اجتناب‌ناپذیر است به ارتقاء سیستم حمل و نقل عمومی بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha