چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲

مواد مخدری مانند تریاک باوجود عوارضی که ایجاد می‌کند، باز هم توسط بعضی افراد برای مدت‌های طولانی مصرف می‌شود. برخی برای توجیه خود، فوایدی را به این کار نسبت می‌دهند یا گاهی می‌گویند که اگر بعد از سال‌ها مصرف بخواهند این عادت را ترک کنند، مشکلات زیادی برایشان پیش خواهد آمد.

آیا ترک تریاک برای سلامت قلب مضر است؟

سلامت نیوز: مواد مخدری مانند تریاک باوجود عوارضی که ایجاد می‌کند، باز هم توسط بعضی  افراد برای مدت‌های طولانی مصرف می‌شود.  برخی برای توجیه خود، فوایدی را به این کار نسبت می‌دهند یا گاهی می‌گویند که اگر بعد از سال‌ها مصرف بخواهند این عادت را ترک کنند، مشکلات زیادی برایشان پیش خواهد آمد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،در یک مطالعه گسترده، محققان دانشگاه تهران به بررسی وضعیت افراد بعد از عمل بای‌پس قلب پرداخته‌اند تا ببینند این تصور که اگر افرادی که عادت به مصرف تریاک داشته‌اند، این عادت را بعد از انجام عمل ترک کنند، ایست قلبی در آن‌ها افزایش می یابد، تا چه حد مبتنی بر واقعیت است؟ 

گسترده‌ترین مطالعه در جهان

 نتایج این تحقیقات گسترده‌ترین کار انجام شده جهانی تا به حال دراین زمینه است و در این تحقیق وضعیت بیش از 28 هزار نفر که عمل بای‌پس قلب برایشان انجام شده بود، تحت نظر قرار گرفت.

اطلاعات این افراد طی یک بازه زمانی 9 ساله توسط این محققان جمع‌آوری شد و سپس وضعیت آن ها به مدت تقریبی پنج سال پیگیری شد تا اطلاعات دقیق‌تری درباره میزان مرگ و میر و بروز مشکلات قلبی- عروقی در آن ها کسب شود. شرکت‌کنندگان بر اساس عادت‌هایشان در زمینه مصرف تریاک به سه گروه تقسیم شده بودند؛ گروه اول، افرادی که هیچ سابقه‌ای در مصرف چه پیش و چه پس از عمل نداشتند.

گروه دوم افرادی که پیش از عمل، سابقه مصرف داشتند و بعد از عمل قلب هم به مصرف خود ادامه داده بودند و گروه سوم افرادی که پیش از عمل سابقه مصرف داشتند اما بعد از عمل، مصرف را کنار گذاشته بودند. اما وضعیت سلامت قلبی-عروقی این سه گروه در سال‌های پس از انجام عمل به چه صورت بود؟ 

 مواد مخدر، دشمن سلامت قلب

مقایسه این سه گروه نشان داد بیمارانی که به مصرف مواد مخدر بعد از عمل قلب خود ادامه داده بودند 28 درصد بیش از گروهی که سابقه هیچ مصرفی نداشتند در معرض خطر فوت، طی پنج سال پس از عمل خود بودند.

 در عین حال این افراد 34 درصد بیش از افرادی که سابقه مصرف نداشتند، طی این مدت دچار ایست قلبی شده بودند. این اعداد به خوبی نشان می‌دهد که اعتیاد به مصرف تریاک به چه میزان برای سلامت قلب و عروق مضر است.

اما وضعیت افرادی که بعد از عمل، مصرف تریاک را کنار گذاشته بودند چه؟ آیا افراد این گروه مطابق تصور برخی ، به واسطه فشار ناشی از ترک، بیشتر درگیر ایست قلبی و مواردی از این قبیل شدند؟

از ترک نترسید!

مقایسه وضعیت افرادی که بعد از عمل بای‌پس قلب، مصرف تریاک را کنار گذاشته بودند، نشان داد میزان ریسک فوت، ایست قلبی یا دیگر مشکلات قلبی- عروقی شدید در آن ها مشابه افرادی است که سابقه مصرف مواد مخدر نداشته‌اند. در واقع نه تنها ترک مصرف تریاک باعث نشده بود افراد در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند بلکه باعث شده بود آن‌ها با این کار به سلامت قلب خود کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha