چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 297963

دیروز مصوبه ای از سوی وزیر بهداشت خطاب به روسای بیمه ای کشور به دستم رسید که حکایت از دستور تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات پرستاری در منزل کرونا دارد.

چند کلامی با آقای روحانی و وزیر محترم بهداشت

سلامت نیوز-*مهدی اسفندیار: دیروز مصوبه ای از سوی وزیر بهداشت خطاب به روسای بیمه ای کشور به دستم رسید که حکایت از دستور تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات پرستاری در منزل کرونا دارد.


به گزارش سلامت نیوز، نخست خدمت آقای روحانی باید عرض کنم وقت آن فرا رسیده است که دولت از خود بپرسد به چه دلیل به وزارت بهداشت بابت بحران کرونا کمک میکند، اگر برای خرید ونتیلاتور و ماشین بیهوشی و سی تی اسکن باشد که خوب بر اساس نیاز باید انجام شود منتهی برای درمان بیماران وقتی تمام هزینه ها رو بیمه ها و مردم پرداخت می کنند و تنها عده ای قلیل که آنها هم از روز اول تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار می گیرند و فقط فرانشیز آنها مشمول کمک دولت می شود،اساسا کمک برای چیست؟

داروها هم تحت پوشش بیمه هستند و اساسا رایگانی به آن مفهوم وجود ندارد. عنوان می شود که برای کمک به پرستاران و پزشکان است که تا آنجایی که بنده خبر دارم این قسمت هم هیچ چنگی به دل نمی زند و آنقدر مبالغ اندک است که فقط کافیست بیمارستان فومن مورد ارزیابی قرار گیرد تا ببینیم کادر درمان چقدر حق کرونا گرفتند و کادر اداری چقدر و بس.

جناب آقای روحانی،دولت در شرایط دشوار اقتصادی است و عقل سلیم حکم می کند که سنجیده و درست هزینه شود،جنابعالی مستقلا از کارشناسان بیمه ای بپرسید که هزینه خدمات پرستاری در منزل چقدر خواهد شد و از همه مهمتر با کدام ساز و کار می شود نظارت کرد و آیا چنین سازوکاری اکنون موجود است یا خیر؟!

آقای روحانی بیمه و بیمه داری اصول خود را  میطلبد اگر پول به اندازه کافی دارید خرج کنید و با صدای بلند اعلام کنید تا ما هم از نگرانی در بیاییم اما اگر پول ندارید،در جریان باشید که انگشت حیرت بابت بخشنامه های پشت سرهم وزارت بهداشت بر دهان گرفته ام و ذره ای تردید ندارم که این روال کنونی دولت جنابعالی را از زمین گیر خواهد کرد.

شما هنوز به اعتقاد بنده و برخلاف تصورات وزارت بهداشت نشینان در ثلث اول بحران هستید،کسب و کارهای بیشتری تعطیل خواهند شد و هزینه های بسیار سنگین تری بابت غرامت فوت و بیکاری و بیماری و.. در راه است،اگر فیتیله خرجهای فعلی کشیده نشود، نیازی به استیضاح مجلس نیست، مصوبات و بخشنامه های ابلاغی وزیر بهداشت که به اعتقاد بنده بر خلاف اصول اولیه اداره بیمه ها جاری می شود برای بحران جدید بیمه ای کفایت می کند.

لطفا بهوش باشید فرصت چندانی ندارید!به جنابعالی متواضعانه عرض میکنم که از مراکز تحت پوشش نیروهای مسلح و تامین اجتماعی بپرسید که چقدر برای بحران کرونا اختصاص داده اند، چه آنکه این دو هم با نرخ تعرفه های دولتی در حال ارایه خدمت هستندو البته بر خلاف وزارت بهداشت صفر تا صد حقوق و مزایای کارکنان را خودشان پرداخت می کنند و مثل وزارت بهداشت نیروی تقریبا مفت رزیدنت و اینترن ودانشجو هم ندارند‌.


اما جناب آقای نمکی چند روزی است که برخی از مسئولان تحت امر جنابعالی سخن صفر شدن و کاهش شدید درامدهای مراکز درمانی وزارت بهداشت می کنند، میتوانم از جنابعالی بپرسم که در ماه های اسفند و فروردین همه ی سال های گذشته،کاهش درامدها را می توانید انکار  کنید؟!

بنده به شما می گویم حداکثر افت درآمد ۴۰ درصد بوده که البته طبیعی است، اما اگر جنابعالی به فکر جبران درآمدهای کاهش یافته هستید لطفا متوجه باشید که تمام کشور در بحران است و نمیشود عده ای را فقط دید، از شما انتظار میرود بخشی نگری نکنید و حواستان باشد که بیشترین اقشار آسیب دیده کارگران حداقل بگیری هستند که مزایای آنها کاهش یافته یا بیکار شده اند، بازنشستگانی که کار دوم خود را از دست داده اند و زیر بار گرانی و هزینه های ماسک و شوینده کمر خم کرده اند، جناب آقای نمکی یادم می آید که در سال های ۸۵ و ۸۶ویزیتوری شرکت های دارویی را انجام می دادم خبر از درآمدهای شرکت های دارویی دارم و البته عرض کنم صنعت دارویی ما مورد افتخار و فخر ماست،اما حواستان باشد که از بقیه امور فارغ نشویم،امروز نمکی یک وزیر است و باید برای یک مملکت فکر کند و برای زیر خط فقر مطلق تا افراد دارا، لطفا ضمن اعلام شفاف هزینه کرد و پرداختی ها به کادر درمان و دارو برنامه های آتی خود را تشریح فرمایید، ضمنا روغن ریخته را نذر امام زاده نکنیم سر فرصت و از سر تدبیر به دریافتی های پرستاران رسیدگی کنید آموزش های لازم را به افراد بستری در منزل ارائه بفرمایید و پرستاران را در گیر پرستاری از بیماران کرونایی در منزل نکنید به اندازه کافی شهید داده اند،به بیمه ها هم فرصت بدهید تا با کارشناسی دقیق منابع را هزینه کنند و اگر راهکار خواستید از مدیران بیمارستانهای دولتی غیر وزارت بهداشتی حتما بپرسید که چگونه بدون انترن و رزیدنت و دانشجو و کمک دولت بحران کرونا را تحت مهار کردند.

*دبیر سرویس سلامت و رفاه اجتماعی روزنامه صدای ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha