یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 298393

معمولا وقتی صحبت از تغذیه می‌شود، كلماتی مانند قند، نمك، كالری و چربی اشباع به گوش‌مان می‌خورد. چیزی كه شاید بسیار كمتر در مورد آن شنیده باشیم، یك عنصر تغذیه‌ای مهم به نام فیبر است كه می‌توان آن را قهرمان ناشناخته تغذیه نامید.

فیبر، قهرمان ناشناخته تغذیه

سلامت نیوز:معمولا وقتی صحبت از تغذیه می‌شود، كلماتی مانند قند، نمك، كالری و چربی اشباع به گوش‌مان می‌خورد. چیزی كه شاید بسیار كمتر در مورد آن شنیده باشیم، یك عنصر تغذیه‌ای مهم به نام فیبر است كه می‌توان آن را قهرمان ناشناخته تغذیه نامید.

انواع فیبر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، فیبر نوعی كربوهیدرات است كه در دو شكل محلول و نامحلول وجود دارد. فیبر محلول با حل شدن در آب، حالت ژلاتینی به خود می‌گیرد و باعث كند شدن فرآیند هضم می‌شود. این نوع فیبر، با كاهش سطح كلسترول، خطر بیماری‌های عروق كرونری و سكته را به میزان 40 تا 50 درصد كاهش می‌دهد.

فیبر محلول در جو دوسر، آجیل و خشكبار، دانه‌ها، لوبیا، عدس، نخودفرنگی، میوه‌ها و سبزیجاتی مانند تمشك، سیب (همراه با پوست)، موز، پرتقال، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی و سبزیجات با رنگ سبز تیره یافت می‌شود. فیبر نامحلول حركت مواد غذایی در معده و روده را سرعت می‌بخشد و باعث حجیم شدن مدفوع می‌شود.

این نوع فیبر

برای درمان مشكلات گوارشی مانند یبوست، بواسیر، اسهال مزمن و بی‌اختیاری مدفوع مفید است و در غذاهایی مانند سبوس گندم، غلات، بسیاری از سبزی‌ها و پوست میوه‌ها وجود دارد.

فواید فیبر

گنجاندن فیبر در رژیم غذایی كمك می‌كند مدت طولانی‌تری احساس سیری كنید و بنابراین در كنترل وزن نقش دارد. فیبر همچنین با كمك به هضم غذا به جلوگیری از یبوست كمك می‌كند.طبق اعلام مؤسسه ملی بهداشت آمریكا افزایش مصرف فیبر، خطر ابتلا به بیماری عروق كرونر قلب، سكته مغزی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و برخی بیماری‌های دستگاه گوارش را به میزان قابل توجهی كاهش می‌دهد، قند خون و حساسیت به انسولین را در افراد غیردیابتی و دیابتی بهبود می‌بخشد، برای برخی اختلالات دستگاه گوارش از جمله ریفلاكس، زخم اثنی عشر و دیورتیكولیت مفید است.

مقدار مورد نیاز

بسیاری از ما فیبر كافی دریافت نمی‌كنیم. زنان باید روزانه حدود 21 تا 25 گرم و مردان 30 تا 38 گرم فیبر مصرف كنند.با این حال، افزودن میزان زیاد فیبر به رژیم غذایی در مدت كوتاه می‌تواند به بروز مشكلات گوارشی منجر شود. بنابراین برای كمك به روند هضم باید آب زیادی بنوشید. كودكان قادر به مصرف كالری كافی برای به دریافت مقادیر ذكر شده نیستند.

گنجاندن غلات سبوس‌دار، میوه‌های تازه و سایر غذاهای پر فیبر در رژیم غذایی آنها ایده خوبی است. اگر به فكر مصرف مكمل فیبر هستید، ابتدا با یك كارشناس سلامت مشورت كنید زیرا انواع مختلفی از مكمل‌ها با ارزش غذایی متفاوت وجود دارند. توجه داشته باشید به طور كلی بهتر است فیبر مورد نیاز شما از مواد غذایی دریافت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha