در صورت موافقت دولت و مجلس شورای اسلامی با تامین اعتبارات سازمان انتقال خون، صدور پلاسمای دارویی ایران به 200 هزار لیتر افزایش می یابد.

معاون اداری مالی سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: در صورت تامین اعتبار 10 میلیارد تومانی تملک دارایی های سرمایه ای و تامین 5/7 میلیارد تومانی اعتبارات هزینه ای روند صدور پلاسمای دارویی ایران از 70 هزار لیتر پلاسما در سال به 200 هزار لیتر افزایش می یابد.

دکتر مصطفی پریدار با اشاره به اینکه ایران تنها کشور دارای مجوز صدور پلاسما در منطقه خاورمیانه است، افزود: دریافت مجوز صادرات پلاسما نشان دهنده ارتقا کیفی کلیه فرآورده های خونی این سازمان بوده که در سال گذشته سازمان انتقال خون موفق به ارسال 70 هزار لیتر پلاسمای دارویی شده است.

وی تهیه این میزان پلاسما را از 12 استان کشور عنوان کرد و افزود: در صورت تامین اعتبارت مورد نیاز 18 استان باقی مانده نیز به دستگاههای مربوطه مجهز شده و بدیهی است هر چه میزان پلاسمای ارسالی و تامین چهار داروی (البومین - ایموگلوبین - فاکتور 8 - فاکتور9) افزایش یابد میزان صرفه جویی ارزی حاصله نیز به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت.

پریدار با اشاره به اینکه پلاسمای ایرانی یکی از سالم ترین پلاسماها در سراسر جهان است، افزود: نه تنها سلامت این دارو احتمال آلودگی به بیماریهای انتقال یافته از راه خون و فرآورده های خونی به بیماران دریافت کننده دارو را به حداقل می رساند، بلکه از محل 70 هزار لیتر پلاسمای دارویی ارسالی حدود 10 میلیون دلار صرفه جویی ارزی نیز جهت واردات این چهار دارو برای کشور به همراه داشته است.

معاون اداری مالی سازمان انتقال خون همچنین اظهار داشت: 200 پایگاه سیاه خون گیری در کشور وجود دارد که از این تعداد 110 پایگاه به کار جدا سازی پلاسما می پردازد. همچنین بدیهی است تهیه پلاسمای مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستان ها در اولویت اول و صدور پلاسما و تامین داروهای مورد نیاز در مرحله بعد قرار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با حمایت دولت و مجلس از صنعت پلاسما تا چند سال آینده می توانیم فرآورده های دارویی مورد نیاز بیماران را با کمترین عارضه در داخل کشور تامین کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha