8‌ماه پس از حادثه اصابت موشک پدافند هوایی بر اثر خطای انسانی به هواپیمای اوکراینی در نزدیکی فرودگاه امام‌خمینی که موجب جان‌باختن 176نفر شد، سازمان هواپیمایی کشوری نتایج استخراج شده از جعبه سیاه هواپیما را منتشر کرد.

اسرار سقوط پرواز752

سلامت نیوز:8‌ماه پس از حادثه اصابت موشک پدافند هوایی بر اثر خطای انسانی به هواپیمای اوکراینی در نزدیکی فرودگاه امام‌خمینی که موجب جان‌باختن 176نفر شد، سازمان هواپیمایی کشوری نتایج استخراج شده از جعبه سیاه هواپیما را منتشر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،تازه‌ترین یافته‌ها حاکی از آن است که مکالمات تیم پروازی تا 19ثانیه پس از اصابت نخستین موشک ضبط شده است. از صبح روز 18دی‌ماه سال98 که هواپیمای اوکراینی دقایقی پس از پرواز از فرودگاه امام‌خمینی به مقصد اوکراین به طرز عجیبی سقوط کرد، گمانه زنی‌ها درخصوص علت سقوط آغاز شد تا اینکه 3روز بعد ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد اصابت موشک‌های پدافند هوایی سپاه دلیل ساقط شدن هواپیما بود.

با وجود بررسی‌های اولیه درخصوص دلیل سقوط هواپیما و بازداشت چند نفر از افراد دخیل در این حادثه با حکم دادسرای نظامی تهران، اما بازخوانی جعبه سیاه هواپیما می‌توانست جزئیات بیشتری از آنچه در این پرواز رخ داده را مشخص کند. روز گذشته تورج دهقان‌زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما را اعلام کرد و گفت:بازخوانی جعبه‌های سیاه بوئینگ۷۳۷ اوکراینی برابر با مقررات بین‌المللی و تحت نظارت و مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام شده است و در هنگام بازخوانی، نمایندگان کشور آمریکا به‌عنوان طراح سازنده هواپیما، اوکراین ثبت‌کننده و بهره‌بردار، فرانسه ارائه‌دهنده خدمات و مشاور فنی، نمایندگان کشور کانادا، انگلستان و سوئد که اتباع‌شان در این پرواز بودند و نماینده سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری ایکائو در این فرایند حضور داشتند.وی ادامه داد: جعبه سیاه ضبط کننده صدای درون کابین تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک، مکالمات را ضبط کرده است.

در کابین پرواز 3 نفر گروه پرواز حضور داشتند که یکی از آنها معلم بوده که هر 3 متوجه شرایط غیرعادی بودند و متناسب با صدای غیرعادی کابین تا آخرین لحظه مشغول کنترل و هدایت هواپیما بودند. معلم خلبان درون کابین برخی راهنمایی‌های لازم را می‌دهد و از این مکالمه می‌توان نتیجه گرفت که هواپیما دچار مشکل الکتریکی شده که باعث می‌شود گروه پروازی، واحد برق کمکی را روشن بکند و معلم خلبان تشخیص خود مبنی بر فعال بودن هر دو موتور هواپیما را در ثانیه‌های پس از انفجار به خلبانان اعلام می‌کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد:هیچ صدا و یا نشانه‌ای از وضعیت کابین مسافران در صدا‌ها و اطلاعات ضبط شده وجود ندارد و نحوه صحبت و واکنش گروه پروازی نشان از سلامت جسمانی آنها در این لحظات بوده است. با توجه به اینکه ضبط صدای کابین در ۱۹ ثانیه بعد از انفجار متوقف شده و حداقل ۲۵ ثانیه بعد از انفجار اول، موشک دوم به مجاورت هواپیما رسیده است تحلیلی درباره عملکرد و آثار موشک شلیک شده دوم از اطلاعات جعبه سیاه به دست نیامد.

وی افزود: انفجار موشک اول باعث آسیب قابل توجهی به هواپیما شده و برخورد قطعاتی ناشی از آن به هواپیما باعث قطع جعبه‌های FDR و CVR در ۱۹ثانیه پس از آن شده است. اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته تا تحلیل‌های ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی کشوری ایران ارائه کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha