متخصص بیماری‌های گوارشی گفت: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، سیگار و کمبود ویتامین «دی» خطر ابتلا به بیماری التهابی روده را افزایش می‌دهد.

آنتی بیوتیک ابتلا به بیماری التهابی روده را افزایش می‌دهد

سلامت نیوز:متخصص بیماری‌های گوارشی گفت: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، سیگار و کمبود ویتامین «دی» خطر ابتلا به بیماری التهابی روده را افزایش می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، فاطمه محمدی  افزود: علت التهاب روده میکروب‌ها هستند که از طریق دهان وارد بدن می‌شوند و معمولاً چند روز بعد از ورود علائم و نشانه‌های التهاب و بیماری را نشان می‌دهند.


وی اظهار داشت: علائم روده ای، پیچش شکم، اسهال و به ویژه اسهال خونی از علائم بیماری التهابی روده بوده و بسیاری از بیماران ممکن است که تب، لرز، کاهش وزن، و عرق شبانه داشته باشند، برخی‌ بیماران کنترل مدفوع را از دست می‌دهند. اگر بیمار دچار یبوست شد، باید به انسداد روده فکر و فورا وی را بستری کرد.


محمدی ادامه داد: حدود ۴۰ درصد مبتلایان به التهاب روده علائم خارج روده‌ای دارند و بیشتر از همه در مفاصل، چشم ها، پوست، کبد و مجاری صفراوی، کلیه، و ریه دیده می‌شود و علائم مفصلی از همه شایع تر است و در حدود نیمی از بیماران ممکن است با درد و ورم مفاصل مراجعه کنند.


این متخصص گوارش با بیان اینکه التهاب روده باعث تحریک پذیری اعصاب و عضلاتی می شود که انقباضات روده ای را تحت کنترل دارند، تصریح کرد: احساس درد نشان دهنده وجود التهاب در این قسمت روده کوچک است، در بعضی از موارد ممکن است درگیری در یک قسمت از روده باشد اما درد شکمی در قسمت دیگری احساس شود و  دردی که به صورت ناگهانی شروع شود و یا در کیفیت و چگونگی آن تغییر قابل ملاحظه ای پدید آید، باید حتما به پزشک مراجعه شود.


به گفته این پزشک، عواملی که می‌تواند شدت بیماری‌های التهاب روده را کند و یا افراد را در معرض این بیماری قرار ‌دهد شامل استعمال سیگار، چاقی، کم تحرکی، زایمان سزارین، عدم شیردهی به نوزاد و مصرف آنتی بیوتیک‌ها و کمبود ویتامین «دی» است.


وی با بیان اینکه مصرف چای و به خصوص قهوه می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌های التهابی روده موثر باشد، گفت: خوردن ماهی، میوه و سبزیجات برای این افراد توصیه می شود. همچنین بهتر است از مصرف گوشت قرمز پرهیز و تا حد ممکن از مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری خودداری کنند هر چند برخی از افراد به صورت ژنتیکی مبتلا به بیماری های التهابی روده می‌شوند.


محمدی خاطرنشان کرد:  کنترل بیماری‌های التهابی روده از طریق دارو درمانی است که می‌تواند از ناتوانی این افراد جلوگیری کرده همچنین منعی برای فرزنددار شدن این افراد وجود ندارد و اگر آنها پروسه درمانی خود را به صورت صحیح سپری کنند طول عمر این بیماران همانند افراد عادی خواهند بود لذا جای نگرانی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha