چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 300586

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت توجه به علائم بروز کم شنوایی در کودکان تاکید کرد و گفت: مولفه زمان در تشخیص و درمان عارضه های شنوایی از اهمیت بالایی برخوردارند و افراد پس از مشاهده علائم حتما باید به مراکز معتبر و تخصصی این حوزه مراجعه کنند.

سن طلایی عمل جراحی کاشت حلزون

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت توجه به علائم بروز کم شنوایی در کودکان تاکید کرد و گفت: مولفه زمان در تشخیص و درمان عارضه های شنوایی از اهمیت بالایی برخوردارند و افراد پس از مشاهده علائم حتما باید به مراکز معتبر و تخصصی این حوزه مراجعه کنند. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،دکتر علی افتخاریان، رییس مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان لقمان حکیم به مناسبت روز جهانی ناشنوایان در خصوص روند تشخیص عارضه کم شنوایی و ناشنوایی در نوزادان، اظهار کرد: غربالگری کم شنوایی و ناشنوایی به صورت مستمر در کشور برای نوزادان انجام می شود. در فرآیند غربالگری تست OAE در مرحله اول و در صورت پاسخگو نبودن، تست ABR مورد بررسی قرار می گیرد.
 
وی در ادامه بیان کرد: هنگامی که تشخیص کم شنوایی داده شد، باید میزان آن ارزیابی و درمان های مناسب در نظر گرفته شود.

این جراح گوش و حلق و بینی، تصریح کرد: اگر کودک با تشخیص کم شنوایی عمیق یا شدید، تحت درمان سمعک و توانبخشی گفتاری و شنیداری قرار گرفته باشد و بعد از مدتی استفاده از آن، به گفتار مطلوب نرسد و نتواند رابطه خوبی با اطرافیان برقرار کند، یعنی شنوایی قابل قبولی با سمعک پیدا نکرده است؛ این کودک باید از نظر امکان جراحی کاشت حلزون مورد بررسی قرار گیرد؛ این دلیل اصلی انجام جراحی کاشت حلزون در یک کودک کم شنوای مادرزاد است. در این صورت توصیه می شود در اولین فرصت عمل جراحی مذکور انجام شود.
 
دکتر افتخاری با اشاره به اینکه سن طلایی این عمل جراحی، پیش از یک سالگی است، افزود: البته تصمیم به انجام این عمل در سن زیر یک سالگی به دلایلی همچون مشکلات بیهوشی در این سن و نبود امکان تشخیص دقیق میزان کم شنوایی، کمی مشکل است. بر همین اساس اگر جراحی بین سن یک تا دو سالگی هم انجام شود باز هم قابل قبول است.

وی در ادامه گفت: از دو سالگی به بعد، با افزایش سن، به تدریج کاشت حلزون نتیجه ضعیف تری پیدا می کند؛ بنابراین اگر تمام امکانات و شرایط فراهم باشد ترجیح بر انجام این عمل پیش از یک سالگی یا بین یک تا دو سالگی است.


رییس مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان لقمان حکیم، بیان کرد: در مواردی نیز کودک در بدو تولد کم شنوا نیست و به مرور زمان دچار این عارضه می شود، بسته به سن کودک، والدین باید نسبت به علائمی همچون ضعف در ارتباط کلامی، گفتار، تحصیل و نوشتن املا هوشیار باشند و در صورت مشاهده هر کدام از این نشانه ها باید هرچه سریعتر برای انجام تست شنوایی سنجی کودک به مراکز مراجعه کنند تا علت آن مشخص شود. 

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه، اگر در این موارد کم شنوایی برای کودک تشخیص داده شود، باید علت یابی صورت گیرد تا درمان مناسب را دریافت کند.

برای انجام جراحی کاشت حلزون در این روزهای کرونایی، به بیمارستان ها مراجعه کنیم یا نه؟
وی در خصوص نحوه فعالیت مرکز کاشت حلزون بیمارستان لقمان حکیم در زمان شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی و مطابق با دستورات ستاد مقابله با کرونا، هر زمان که در بیمارستان امکان انجام اعمال جراحی الکتیو یا انتخابی فراهم باشد، کاشت حلزون هم به روال معمول انجام می شود و اگر وقفه ای هم در فعالیت اتاق های عمل رخ داده باشد، کوتاه بوده است.


دکتر افتخاریان همچنین ادامه داد: به طور قطع در این روزها نمی توان افراد را ملزم به مراجعه به بیمارستان برای انجام جراحی کاشت حلزون کرد و این والدین هستند که باید تصمیم بگیرند و از آلوده نبودن و مجزا بودن محیط مربوطه با بخش کرونایی اطمینان حاصل کنند.
جراح گوش، حلق و بینی تصریح کرد: بیمارانی که به بخش های گوش و حلق و بینی برای انجام هرگونه جراحی مراجعه می کنند، در صورت داشتن علائم ابتلا به کووید-۱۹ بررسی می شوند.

انجام ۲۶ جراحی کاشت حلزون از ابتدای سال در بیمارستان لقمان حکیم
دکتر افتخاریان آمار انجام عمل های جراحی در مرکز کاشت حلزون بیمارستان را اینگونه بیان کرد: از آغاز فعالیت مرکز کاشت حلزون در بیمارستان لقمان حکیم از سال ۱۳۸۷ تا کنون بیش از ۱۲۰۰ عمل جراحی انجام است که ۲۶ مورد آن از ابتدای سال ۱۳۹۹ و در زمان شیوع کووید-۱۹ بوده است.

وی افزود: والدین نباید به توصیه مراکز غیر علمی یا مراکز علمی که تخصصی در زمینه کاشت حلزون ندارند، اکتفا و اطمینان کنند، چراکه برخی از مراکز نظراتی می دهند که پایه علمی ندارد.


این متخصص ادامه داد: از طرفی مراکز علمی هم هستند که معتقدند در برخی موارد خاص در کودکان و بزرگسالان وقتی جراحی کاشت حلزون امکان پذیر نیست  راه دیگری نیز وجود ندارد (بدون توجه به امکان کاشت پروتز شنوایی ساقه مغز) و مراجعه کننده را ناامید می کنند، حتی در اکثر موارد بیمار درمان را رها کرده و خود را عضوی از جامعه ناشنوایان تصور می کند.

وی با تاکید بر ضرورت مراجعه به مراکز تخصصی، یادآور شد: در مرکز کاشت حلزون بیمارستان لقمان، که مرکزی تخصصی و یکی از مراکز معتبر دنیا است، جراحی کاشت ساقه مغز همگام با مراکز بزرگ دنیا انجام می شود؛ درمانی که در صورت نبود امکان انجام جراحی کاشت حلزون، ممکن است پاسخ گو باشد.

دکتر افتخاریان در پایان تاکید کرد: برخی افراد که با این معضل دست و پنجه نرم می کنند، از این قبیل درمان ها اطلاع کافی یا صحیحی ندارند؛ بنابراین مراجعه به مراکز تخصصی معتبر می تواند بسیار کمک کننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha