یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲

تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که ممکن بدون آنکه بدانید کسی را کشته باشید، نوعی قتل غیرعمد، بی صدا و بی علامت، آنگونه که نه شما از آنچه مرتکب شده اید خبردار شده باشید و نه حتی آن کس که قربانی اقدام شماست بداند که به قول امروزی ها، از کجا خورده است؟ شاید هم مشارکت در قتل کرده اید و نمی دانید!

شما چند نفر را به کشتن داده اید؟!

سلامت نیوز تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که ممکن بدون آنکه بدانید کسی را کشته باشید، نوعی قتل غیرعمد، بی صدا و بی علامت، آنگونه که نه شما از آنچه مرتکب شده اید خبردار شده باشید و نه حتی آن کس که قربانی اقدام شماست بداند که به قول امروزی ها، از کجا خورده است؟ شاید هم مشارکت در قتل کرده اید و نمی دانید!


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،داستان انتقال ویروس دقیقا چنین داستانی است، یک مصداق واقعی از اتفاقی که ناخودآگاه رقم می خورد. فردی حامل ویروس است و نمی داند بی توجهی اش به مسائل بهداشتی چه عواقب وحشتناکی ممکن است برای دیگران داشته باشد، اسلحه سرد نامرئی اش را با خود حمل می کند و آنرا به کوچه و بازار می برد و با هر سرفه و عطسه و تماسی، میلیون ها گلوله را که با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند به سمت دیگرانی که ممکن است حتی عزیزترین افراد برای او در زندگی باشند، شلیک می کند. مسئله وقتی دردناک تر می شود که خود در مواجهه با این ویروس زنده بماند و دیگرانی را که نمی داند چه کسانی هستند و شاید از او ضعیف تر و حساس تر هستند، را به کشتن بدهد.


داستان کرونا هم همین است، ویروسی به شدت ناشناخته و هزار چهره که هر روز چهره ای متفاوت از خود نشان می دهد، همگان را از بزرگ و کوچک، از دم تیغ نامرئی اش می گذراند و بی توجهی انسان ها او را بر اسب مراد سوار کرده و چنان می تازد که گویی سر باز ایستادن ندارد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تفرش معتقد است که نزدن ماسک توسط برخی از افراد در جامعه همچون حمله با یک سلاح سرد و بسیار خطرناک است.


بر اساس اعلام علوم پزشکی اراک، دکتر کوروش دالوندی افزود: با توجه به آغاز فصل پاییز و شیوع بیماری های ویروسی دیگر از جمله سرماخوردگی های متنوع و آنفولانزا، در وضعیت خطرناکی به سر می بریم.


وی اظهار کرد: هیچ یک از مردم بدون استفاده از ماسک نباید از منزل خارج شوند، کسی که از ماسک استفاده نمی کند، هم جان خود و هم جان دیگران را به خطر می‌اندازد.


مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تفرش تاکید کرد: استفاده نکردن از ماسک همچون حمل یک سلاح سرد و خطرناک و کشنده است، چرا که یک فرد ناقل و بی علامت بدون استفاده از ماسک به راحتی بیماری را به دیگران انتقال می دهد و حتی جان آنها را نیز به خطر انداخته و بعضا موجب مرگ آنان نیز می شود.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که بیش از ۹۹ درصد مردم جامعه از ماسک استفاده نکنند، زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ قطع نمی شود.


دکتر دالوندی افزود: یکی دیگر از نگرانی های ما برگزاری مهمانی ها، مسافرت ها و روابط اجتماعی است که در تعطیلات برگزار می‌شود، لذا خواهشمندیم که با توجه به پیک سوم این بیماری و وضعیت خطرناک و بحرانی که در کل دنیا و کشور حکمفرما شده، مردم  شهرستان تفرش و استان مرکزی به منظور حفظ سلامتی خود از برگزاری مهمانی ها، اجتماعات و مسافرت ها اجتناب کنند.


مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تفرش اظهار کرد: تاکنون ۱۴۵ مورد مثبت در این شهرستان شناسایی شده که خوشبختانه ۱۲۳ نفر به صورت کامل بهبود یافته اند و متاسفانه هشت مورد منجر به مرگ شده و در حال حاضر سه مورد بستری در بیمارستان و ۱۱ نفر نیز به صورت قرنطینه در منزل مراحل درمان را دریافت می کنند.


بر اساس این گزارش، متاسفانه به گفته متولیان بهداشت و درمان کشور و استان در حال حاضر کشور ما از حیث شیوع و مرگ و میر ناشی از کرونا در وضعیت بسیار بدی به سر می برد. روز گذشته استاندار مرکزی در جلسه ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که متاسفانه آمار شیوع و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در استان مرکزی از میانگین کشوری بالاتر است و این گفته زنگ خطر که نه، ناقوس خطر را در استان به صدا در می آورد.


همچنین، بر اساس گفته رئیس علوم پزشکی اراک، بر اساس آخرین آمار اعلام شده در روز گذشته، 356 مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد حال 65 نفر بد است، 26 نفر آنها از طریق دستگاه تنفس می کنند و 39 نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.


بی توجهی اصناف استان به پروتکل های بهداشتی و استفاده استاندار از کلمه "اسفبار" شرایط استان در این بخش، بی توجهی وسایل حمل و نقل به پروتکل ها و ساده انگاری عموم، شیوع کرونا و مرگ و میر ناشی از آنرا هر روز به مسئله ای بغرنج تر تبدیل کرده و باری سنگین تر بر دوش حوزه بهداشت و درمان، اقتصاد، صنعت، آموزش و پرورش، آموزش عالی، فرهنگ و ... می گذارد، چنانکه بر اساس دستور استاندار مرکزی برای کاهش آمار شیوع کرونا دوباره زنگ تعطیلی کامل در مدارس استان برای یک هفته به صدا درآمد.


بر اساس آخرین آمار در استان مرکزی، کرونا 544 نفر را به کشتن داده است، انسان هایی که یا خود به پروتکل ها بی توجه بوده اند، یا قربانی بی توجهی دیگران به پروتکل های بهداشتی شده اند و امروز دیگر در میان ما نیستند.


مروری بر تبعاتی که بی توجهی قشر قابل توجهی از مردم به پروتکل های بهداشتی برای تمامی بخش های کشور بویژه سلامت و اقتصاد داشته اند، کافی است تا کمی به خودمان بیاییم و اگر حامل این اسلحه نامرئی هستیم، با در خانه ماندن و ماسک زدن و درمان به موقع آنرا قلاف کنیم و اگر مبتلا نیستیم با رعایت پروتکل های ساده بهداشتی از ابتلا و انتقال و مرگ احتمالی خود و عزیزان مان پیشگیری کنیم.


شاید بهتر باشد که در پایان هر روز مروری بر رفتارهایمان داشته باشیم و حساب کنیم هر رفتار نسنجیده مان ممکن است چند نفر را در معرض خطر ابتلا به ویروس قرن قرار داده باشد، ابتلائی که متاسفانه در برخی موارد، مرگ یکی از نتایج محتوم آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha