دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 300842

وقتی وارد یک رابطه عاطفی می‌شویم، مطمئناً اولین چیزی که در طرف مقابل چشم ما را می‌گیرد، ویژگی‌های مثبت اوست. گاهی ما آنقدر غرق در این ویژگی‌های مثبت می‌شویم که فراموش می‌کنیم که هر فردی علاوه بر خوبی، ویژگی‌های ناپسندی هم دارد. بنابراین چشممان را روی بدی‌ها می‌بندیم و پا در یک رابطه معیوب می‌گذاریم.

با چه افرادی وارد رابطه عاطفی نشویم؟

سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: وقتی وارد یک رابطه عاطفی می‌شویم، مطمئناً اولین چیزی که در طرف مقابل چشم ما را می‌گیرد، ویژگی‌های مثبت اوست. گاهی ما آنقدر غرق در این ویژگی‌های مثبت می‌شویم که فراموش می‌کنیم که هر فردی علاوه بر خوبی، ویژگی‌های ناپسندی هم دارد. بنابراین چشممان را روی بدی‌ها می‌بندیم و پا در یک رابطه معیوب می‌گذاریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، در این مطلب می‌خواهیم برایتان بگوییم که در یک رابطه حواستان به ویژگی‌های منحصربه‌فرد منفی افراد هم باشد. گاهی این ویژگی‌ها آنقدر آسیب‌رسان است که بدون تعلل باید از آن رابطه بیرون بیایید. در ادامه برایتان از ویژگی‌های افرادی می‌گوییم که نباید با آنها رابطه را پیش برد و هرچه زودتر باید با آنها قطع ارتباط کرد.

۱ـ افراد زیادی عاشق

شاید ارتباط عاشقانه با فردی که بیش از حد شما را دوست دارد، هیجانی باشد اما رفته‌رفته به شما نشان می‌دهد که در یک رابطه ناپخته و نابالغ قرار گرفته‌اید. روند دلدادگی و شکل‌گیری رابطه‌ای جدید برای فرد عاشق‌پیشه خیلی مهم است. چنین افرادی نیازمند اثرگذاری‌های عمیق و نو هستند؛ کارهای معمولی راضی‌شان نمی‌کند و بلکه کسل‌شان می‌کند. برای مقابله با این مسئله، فرد برای مسرورشدن، ابزار و راه‌های جدیدی پیدا می‌کند و در این مسیر هیچ حدومرزی نمی‌شناسد. او محدودیت را برنمی‌تابد و بیش از هرچیز به آزادی‌اش اهمیت می‌دهد. از طرف دیگر اگر روزی روزگاری برخلاف میل آنها پیش بروید، هرکاری از آنها برمی‌آید. افرادی که صورتشان با اسید سوخته شده، قربانی ارتباط با چنین افرادی هستند.

۲ـ خودشیفته

برای خودشیفته‌ها هرگز عشقِ تنها یک نفر کافی نخواهد بود. خودشیفته‌ها تمجید همه‌ را می‌خواهند؛ این‌گونه است که زندگی‌شان معنا پیدا می‌کند. آنها پیوسته به‌دنبال شریک عاطفی کامل و بی‌نقص می‌گردند و باور دارند رابطه فعلی‌شان آن‌قدر درخشان نیست که ارزش ادامه‌‌دادن داشته باشد و خُب، آنها به‌خاطر این وضعیت همه‌ را سرزنش می‌کنند به‌جز خودشان. البته این نکته هم وجود دارد که افراد خودشیفته به شما عشق می‌دهند تا به خودشان ثابت کنند که می‌توانند کسی را به خودشان جذب کنند و توانایی هرکاری را دارند. در واقع آنها برای شما کاری نمی‌کنند. هرکاری می‌کنند برای این است که خودشان در چشم خودشان خوب و بی‌نقص در نظر آیند و دیگران را به خودشان محتاج ببینند.

۳ـ خودخواه

افراد خودخواه چنان درگیر خودشان‌اند که نمی‌توانند بپذیرند نزدیک‌ترین و عزیزترین شخص به آنها هم ممکن است ناراحتی یا مشکلی داشته باشد. البته آنها می‌دانند که شاید خودشان دلیل مشکل یا ناراحتی دیگران باشند، ولی باور دارند همه باید درمورد آنها استثنا قائل شوند. آنها همیشه اشتباهات‌ خودشان را نادیده می‌گیرند، درحالی‌که نمی‌توانند دیگران را به‌خاطر همان اشتباهات ببخشند. اگر روزی شما از این افراد ناراحت شوید چنان حق به جانب با شما برخورد می‌کنند که شما شک می‌کنید نکند اشتباه از آن فرد دلخور شده‌اید و جایتان با او عوض می‌شود. به این صورت که او قربانی و شما ظالم جلوه داده می‌شوید.

۴ـ نداشتن اعتماد به نفس

همه ما در برخی جنبه‌ها دچار کمبود اعتمادبه‌نفس هستیم. اما رفتار کسی که بدون تأییدِ پیوسته دیگران احساس ضعف می‌کند، باید برای‌تان نشانه هشدار باشد. چنین فردی با کوچک‌ترین نشانه بی‌توجهی بی‌درنگ تصمیم به پایان‌دادن رابطه می‌گیرد و به یافتن فردی دیگر فکر می‌کند. او همه این کارها را برای ابرازِ‌وجود می‌کند. از طرف دیگر این فرد در روابطش دو سر یک طیف است. یا صفر است یا صد. به این صورت که افرادی که اعتمادبه‌نفس ندارند برای پوشاندن اعتمادبه‌نفس نداشته‌شان یا به سمت خودشیفتگی می‌روند یا به سمت خودسرزنشی و قربانی شدن. که خب ارتباط با آدمی که در هر سوی این دوطیف باشد، آسیب رسان است.

۵ ـ ایرادگیر

فرد ایرادگیر هم نمونه‌ای از افرادی است که از کمبود اعتماد‌به‌نفس رنج می‌برند. چنین افرادی با ایرادگرفتن از دیگران به‌خاطر کوچک‌ترین مسائل و نصیحت‌کردن آنها، ابراز وجود می‌کنند. در این مسیر آنها ابایی از آزردن دیگران ندارند و بنابراین قادر به برقراری رابطه عاطفی سالم نیستند. این افراد یک جورایی رو به سمت خودشیفتگی هستند. می‌خواهند با ایراد گرفتن از بقیه و نشان دادن عیب دیگران، روی ضعف‌های خودشان سرپوش بگذارند و دیگران را با تحقیر کردن، کوچک‌تر و پرایرادتر از خودشان نشان دهند.

۶ ـ بیش از حد مظلوم

فرد مظلوم همیشه خود را قربانی می‌داند، او با کوچک‌ترین مشکلی ناراحت می‌شود. چنین فردی پیوسته به‌دنبال کسی است که به او دلداری بدهد. اگر شریک عاطفی‌شان این کار را نکند، به‌سراغ فرد دیگری می‌روند. افرادی که همیشه در نقش قربانی هستند دائم در حال شکایت و ایرادگرفتن از بقیه هستند. آنها خودشان را سزاوار جایگاه‌های بالاتری می‌دانند و گمان می‌کنند دیگران حق آنها را در زندگی‌شان خورده‌اند. حتی گاهی ممکن است بیان کنند که حقشان داشتن شریک عاطفی بهتری بوده!

۷ـ شکاک

متأسفانه گاهی ما عشق و علاقه زیاد و حساسیت به‌جا روی شریک عاطفی‌مان را با شکاک بودن اشتباه می‌گیریم. وقتی شریک عاطفی‌مان دائم در حال چک کردن ماست، همیشه می‌خواهد از جزئیات برنامه‌هایمان خبر داشته باشد، حتی وقتی که سر وسایل شخصی یا گوشی‌مان می‌رود، ممکن است ما تمام این رفتارها را با حساسیت و عاشق بودن، اشتباه بگیریم. اما رفته رفته این رفتارها باعث می‌شود شما حس اسارت داشته باشد و هیچ حس امنیتی از فرد مقابلتان نگیرید.

* کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha