دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 301602

اخیرا خبری با عنوان «درمان پیوره دندان با کمک سلول‌های بنیادی» منتشر شد که نویدبخش تحولی در درمان‌های دندانپزشکی بود. در متن خبــر آمـــده بــــود: «پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که شاید بتوان با ترغیب سلول‌های بنیادی به رشد دوباره، پیوره دندان را درمان کرد.»

راهکار درمانی تازه برای درمان پیوره دندان

سلامت نیوز-* دکتر نیکو اثنی‌عشری: اخیرا خبری با عنوان «درمان پیوره دندان با کمک سلول‌های بنیادی» منتشر شد که نویدبخش تحولی در درمان‌های دندانپزشکی بود. در متن خبــر آمـــده بــــود: «پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که شاید بتوان با ترغیب سلول‌های بنیادی به رشد دوباره، پیوره دندان را درمان کرد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،درباره اهمیت این دستاورد علمی خوب است بدانیم پیوره بیماری عفونی شدید لثه و استخوان و بافت نگه‌دارنده دندان است که باعث ایجاد التهاب و تورم شدید می‌شود. التهاب نوعی مکانیزم دفاعی در بدن است که محرک‌های مضر مثل باکتری‌های بیماری‌زا را از طریق افزایش خون‌رسانی به ناحیه و رساندن گلبول‌های سفید حذف می‌کند، اما اگر پاسخ التهابی ایجادشده مزمن شود به‌تدریج سلول و بافت‌های سالم را هم از بین می‌برد.

وقتی لثه دچار پیوره می‌شود در لثه و بافت نگه‌دارنده دندان التهاب مزمن ایجاد ‌شده و در صورتی که به‌موقع درمان نشود نه‌تنها می‌تواند باعث لق‌شدن و از دست‌رفتن دندان‌ها شود بلکه حتی می‌تواند سلامت عمومی بیمار را تحت‌تاثیر قرار دهد (افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت). چالش اصلی در درمان پیوره حذف عامل عفونت و التهاب و بازسازی بافت ازدست‌رفته است.

درمانی که امروزه برای پیوره انجام می‌شود بسته به شدت آن شامل جراحی لثه و در صورت نیاز، درمان با آنتی‌بیوتیک‌هاست. پس از متوقف‌شدن بیماری در صورتی که حجم زیادی از بافت استخوان و لثه از بین رفته باشد از پیوند لثه و استخوان برای بازسازی نسوج ازدست‌رفته استفاده می‌شود. در واقع بافت لثه و استخوان توانایی ساخت مجدد قسمت‌های ازدست‌رفته خود را ندارند و برای جایگزینی از پیوند لثه و استخوان استفاده می‌شود.

در مقاله مورد اشاره، پژوهشگران بازسازی بافت ازدست‌رفته در اثر التهاب را از طریق سلول‌های بنیادی موجود در لثه و بافت نگه‌دارنده مد نظر قرار داده و دریافتند دو مولکول مصنوعی موسوم به Maresin-1 وResolvin-E1 حتی در محیط التهابی نیز می‌توانند سلول‌های بنیادی را به رشد دوباره ترغیب کنند. این یعنی با استفاده از این دو مولکول، بافت سلول‌های بنیادی لثه و استخوان مجددا رشد می‌کنند و قسمت‌های ازدست‌رفته را خودشان بازسازی می‌کنند.

به‌این‌ترتیب دیگر نیازی به انجام پیوند استخوان و لثه نخواهد بود.گرچه این مطالعه در شرایط آزمایشگاهی انجام شده و در واقع در ابتدای راه است، اما نویدبخش روش‌های درمانی موثرتر با مشکلات کمتر در درمان بیماری‌های التهابی پیچیده و بازسازی مجدد بافت‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha