سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: علائم مسمومیت با گاز کربن مشابه علائم سرماخوردگی و ویروس کروناست و برای تمیز دادن این دو باید دقت بیشتری داشت.

۸۰ درصد گازگرفتگی به علت نقص دودکش‌های بخاری است/وجه شباهت کرونا و گازگرفتگی

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: علائم مسمومیت با گاز کربن مشابه علائم سرماخوردگی و ویروس کروناست و برای تمیز دادن این دو باید دقت بیشتری داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما؛ جلال ملکی در برنامه یک روز تازه با اشاره به ناایمن بودن وسایل گرمایشی در آستانه نصب و استفاده از وسایل گرمایشی گفت: همه ساله در این ایام مردم به دلیل نصب وسایل گرمایشی با مخاطرات ناشی از گاز کربن (قاتل خاموش) مواجه می‌شوند، لذا دغدغه ما در روز‌های کرونایی در سازمان آتش‌نشانی مضاعف شده است، چراکه همه توجه شهروندان به بیماری کرونا معطوف شده و متأسفانه از این موضوع غفلت شده است.
وی ادامه داد: آبگرمکن وقتی روشن است معادل ۴۰ نفر اکسیژن مصرف می‌شود و باید بخاری‌ها و آبگرمکن‌های متناسب استفاده شود؛ در منزل کوچک لزومی ندارد بخاری بزرگ استفاده شود. در کل باید گفت مخاطرات گاز کربن و راه‌اندازی وسایل گرماشی از دو بعد قابل بررسی است، علائم مسمومیت با گاز کربن مشابه علائم سرماخوردگی و ویروس کروناست و افراد در ابتدا احساس تنگی نفس و آبریزش بینی می‌کنند.


ملکی تصریح کرد: در مکان‌هایی که وسایل گرمایشی در آنجا وجود دارد، حتما باید مسیر برای ورود هوای تازه به محیط وجود داشته باشد.


وی با بیان اینکه سرعت انتشار گازگرفتگی بسیار زیاد است، به همین دلیل نباید از بخاری‌های بزرگ استفاده شود، افزود: وقتی یک بخاری روشن است به اندازه ۱۰ نفر انسان بالغ مصرف انرژی دارد؛ ۸۰ درصد حوادث گازگرفتگی به نقص دودکش‌ها مربوط می‌شود، مسیر دودکش‌ها حتما باید باز و کلاهک H در ورودی آن‌ها نصب شود. اگر دودکش داغ باشد کارش را درست انجام می دهد و اگر سرد بود حتما نقصی وجود دارد.


سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: از شلنگ‌های مخصوص بخاری باید استفاده شود؛ بخاری بدون دودکش برای منازل و محیط‌های بسته توصیه نمی‌شود.

وی گفت: شماره تلفن ۶۴۳۲۳۲۳۲ از صبح تا حدود ۲۲ شب پاسخگوی شهروندان در مورد سوالات مربوط به گازگرفتگی است.
برنامه یه روز تازه کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha