سید حسن موسوی چلک در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« موضوعی که جامعه انسانی سالیان مدیدی با آن درگیر هستند موضوع حمایت از کودکانی است که به هر دلیلی سرپرست خود را از دست داده اند. این خاص جامعه نیست و در آموزه های دینی ادیان مختلف الهی هم از جمله دین اسلام به این موضوع توجه شده است به همین دلیل تاکید می شود از کودکان یتیم در خانه هایتان مانند فرزندان خود نگهداری کنید. حتی در قرآن بعد از لزوم توجه به نیازمندان ، ایتام جزو گروه هایی هستند که باید مشمول حمایت و توجه مردم در جامعه اسلامی قرار بگیرند پس این یک ضرورت اجتناب ناپذیر در جامعه انسانی است.»

کل فرایند فرزندخواندگی نیازمند بازنگری جدی است

سلامت نیوز: سید حسن موسوی چلک در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« موضوعی که جامعه انسانی سالیان مدیدی با آن درگیر هستند موضوع حمایت از کودکانی است که به هر دلیلی سرپرست خود را از دست داده اند. این خاص جامعه نیست و در آموزه های دینی ادیان مختلف الهی هم از جمله دین اسلام به این موضوع توجه شده است به همین دلیل تاکید می شود از کودکان یتیم در خانه هایتان مانند فرزندان خود نگهداری کنید. حتی در قرآن بعد از لزوم توجه به نیازمندان ، ایتام جزو گروه هایی هستند که باید مشمول حمایت و توجه مردم در جامعه اسلامی قرار بگیرند پس این یک ضرورت اجتناب ناپذیر در جامعه انسانی است.»


وی در ادامه گفت:« در کشور ما از سالها قبل در سال ۵۳ قانونی را در حمایت از فرزندخواندگی داشتیم که اخیرا نیز قانونی جدیدی در این زمینه داشتیم که در سال ۹۲ تصویب و در سال ۹۴ ابلاغ شد که البته در همین قانون بند ازدواج با فرزندخوانده مطرح شد که این مسئله در قانون سال ۵۳ مسکوت مانده بود البته در قانون جدید ظرفیت های خوبی برای حمایت از فرزندخواندگی یا امین موقت پیش بینی شده است از جمله اینکه افرادی که حتی دارای فرزند هستند قانون به آنها اجازه می دهد کودکی را به فرزندخواندگی بگیرند. یا حتی در این قانون دختران مجرد یا ایرانیان خارج از کشور شرایطی در قانون برایشان پیش بینی شده که بتوانند کودکی را به فرزندخواندگی قبول کنند. همچنین در این قانون حمایت هایی بعد از فوت سرپرست قانونی برای فرزندخوانده ها پیش بینی شده است.»


سید موسوی چلک افزود:« نقش سازمان های حمایتی مثل بهزیستی و تقویت مددکاری اجتماعی در این حوزه در قانون جدید فرزندخواندگی دیده شده است. همچنین در قانون جدید ، هماهنگی های بین بخشی تسهیل شده است تا فرصت هایی برای تقویت این فضا ایجاد شود که کودکان بی سرپرست در محیط منزل نگهداری شوند تا یک موسسه، همچنین در قانون جدید ظرفیت های خوبی برای الزام به مشاوره های اجتماعی و روانشناسی و مذهبی دیده شده است. یک آیین نامه ای هم برای آن نوشته شده که چگونگی اجرای این قانون را شفاف تر می کند که این خود یک گام رو به جلو است.»


وی در ادامه گفت:« نکته ای که در قانون جدید سروصدا کرد و تصویب آن نزدیک به دو سال طول کشید تبصره ازدواج پدرخوانده با فرزندخوانده بود که از نظر شرعی مغایرتی برای آن نبود ولی چون آن را منوط به آیین نامه و قانون و مصوبات قانونی و مجوز دادگاه و داشتن شرایط کردند در عمل این اتفاق نمی افتاد. البته معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به دنبال ارائه لایحه ای برای حذف این تبصره بود که ما موافق این کار هستیم به دلیل اینکه حتی در قانون سال ۵۳ هم موضوع ازدواج پدرخوانده با فرزندخوانده مسکوت گذاشته شده بود و بهتر بود در قانون جدید هم این مسئله مسکوت می ماند به دلیل اینکه در سطح بین الملل واکنش های گسترده ای را به دنبال داشت. متاسفانه در آن زمان زور کارشناسان و تشکل ها به مجلس وقت نرسید که این بند را تصویب نکنند.»


وی گفت:« معمولا خانواده ها برای فرزندخواندگی به دنبال کودکانی کم سن هستند که بتوانند به نام خودشان برای کودک شناسنامه بگیرند که این خود محدودیتی ایجاد می کند و تعداد کمتری از کودکان با این شرایط را داریم. نکته بعدی کودکانی هستند که دارای معلولیت هستند که متاسفانه کسی به سراغ این گروه از کودکان برای پذیرش حضانت نمی رود. بحث دیگر درباره طرح امین موقت است که در واقع شکلی از فرزندخواندگی است که مسوولیت نگهداری کودکان بدسرپرست برای مدتی به خانواده های متقاضی واگذار می شود که البته بسیاری از خانواده ها علاقمند به این کار نیستند.»


سید موسوی چلک گفت:« معتقدم کل فرایند فرزندخواندگی از ابتدا تا انتها نیازمند بازنگری جدی و اساسی است از جمله نحوه نظارت ها بر خانواده هایی که فرزندخوانده دارند، نحوه ارتباط، نحوه شناسایی خانواده های متقاضی و نحوه مراقبت، حمایت های حقوقی  و حمایت های اجتماعی و روانی و ارتباط با والدین از جمله موضوعات جدی است که در حوزه فرزندخواندگی نیازمند یک بازنگری جدی است. فکر می کنم علیرغم تجربه زیادی که در این حوزه داریم ولی نتوانستیم خیلی موفق باشیم. حمایت های حقوقی که از این کودکان انجام می شود و سایر حمایت هایی که این دسته از کودکان نیاز دارند باید به گونه ای تعریف شود که این حمایت ها انجام شود.»


وی افزود:« باید کودکان در کوتاه ترین زمان ممکن به خانواده های متقاضی واگذار شوند البته این نافی دقت نیست ولی طولانی شدن فرایند فرزندخواندگی می تواند مشکلاتی ایجاد کند. در مواردی فرزندخواندگی صورت می گیرد اما اختلافاتی بین زوجین بوجود می آید که منجر به طلاق می شود که کودک واگذار شده مشکل عاطفی پیدا می کند و ممکن است بهزیستی به این تشخیص برسد که این کودک را از آن مادر یا پدر جدا کنند که این مسئله باید بازنگری شود و با دید بازتری به آن نگاه کنند اما این نباید مانع توجه به منافع کودک شود.»


رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت:« در این مقطع طولانی علاقمند به داشتن مرکز نگهداری از این کودکان بودیم که به بهانه حضور آنها بتوانیم مشارکت بگیریم. در حال حاضر نزدیک به ۷۵۰۰ کودک در مرکز بهزیستی داریم که نمی توان برای همه آنها حامی پیدا کرد و آنها را به خانواده ها واگذار کرد. یک راه این است که خانواده های تحت پوشش دو سازمان بهزیستی و کمیته امداد که شرایط حضانت دارند این کودکان به آنها واگذار شوند و همین مستمری و امداد ماهیانه که به آنها می دهیم را به این خانواده ها دهیم تا از این کودکان نگهداری کنند. باید به دنبال خلاقیت و نوآوری و شناسایی روش های جدید واگذاری و حمایت کودکان باشیم و خودمان علاقمند به ایجاد چسبندگی نباشیم البته قانون جدید فرزندخواندگی کار را تسهیل کرده ولی این قانون هم نیاز به یک آسیب شناسی دارد که براساس آن اگر نیاز به بازنگری دارد این قانون باید بازنگری شود و اگر نیاز به اصلاح فرایند دارد این کار انجام شود.»


وی تاکید کرد:« در مسئله فرزندخواندگی احساس ترحم باید کنار رود کسی که مسوولیت یک کودک را بر عهده می گیرد نباید با نگاه ترحم آمیز کودک را بپذیرد بلکه این کار را باید به عنوان مسوولیت حقوق شهروندی خود بداند و نگهداری از این کودکان نباید برای پر کردن خلاهای عاطفی خودمان باشد لذا مشارکت مردم و خیرین صرفا باید در راستای توجه به منافع کودک باشد.»


وی در پایان گفت:« وقتی راه های قانونی فرزندخواندگی سخت باشد راه های غیرقانونی از جمله خرید و فروش کودک تقویت می شود البته بسیاری از خانواده ها به دلیل فقر اقدام به بچه فروشی می کنند. اینها موضوعاتی است که قابل کتمان نیست.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha