دیروز، 480 نفر از مبتلایان كووید 19 فوت كردند؛ دو نفر كمتر از روز 27 آبان و 6 نفر كمتر از روز 26 آبان. اما به این شیب نزولی بسیار كمرنگ نمی‌شود اعتماد كرد.

تعطیلی برای سفر به شمال نبود

سلامت نیوز:دیروز، 480 نفر از مبتلایان كووید 19 فوت كردند؛ دو نفر كمتر از روز 27 آبان و 6 نفر كمتر از روز 26 آبان. اما به این شیب نزولی بسیار كمرنگ نمی‌شود اعتماد كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،مسوولان وزارت بهداشت می‌گویند سابقه علت هر ابتلای كووید 19 را باید در رفتارهای 15 تا 20 روز پیش‌تر یك مبتلا جست‌وجو كرد و درحالی‌كه یك مبتلای بد حال كووید 19، حدود 5 الی 10 روز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود، باید فرض را بر این گذاشت كه اغلب فوتی‌های امروز، رفتارهای پرخطری ظرف 45 روز گذشته داشته‌اند.

اینكه این آمار، چه زمانی به شیب نزولی قطعی می‌رسد و كاهش رقم فوت روزانه مبتلایان به كمتر از 400 و 300 و 200 و 100 و در نهایت، تك رقمی شدن تعداد فوتی‌های كووید 19، چه روزی محقق خواهد شد، با رفتارهایی كه امروز از مردم شاهدیم، قطعا در آینده نزدیك قابل دسترسی نخواهد بود. البته رفتار مردم را نباید جدا از سیاست‌ها و تصمیمات دولت تحلیل كرد.

در حالی كه قرار است از روز شنبه اول آذر ماه، محدودیت تردد بین شهری در تمام مراكز استان‌ها و شهرهای قرمز و با اعمال جریمه‌های یك میلیون تومانی اجرا شود، ظهر سه‌شنبه پلیس اعلام كرد كه می‌خواهد سه روز زودتر به پیشواز محدودیت‌های تردد شهری و استانی برود و از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه، جاده‌های كشور برای ورود و خروج هر خودروی عازم مقاصد تفریحی و توریستی در شهرهای قرمز بسته است.

اما تصاویری كه در ساعات پایانی سه‌شنبه شب در فضای مجازی منتشر شد، حكایت از ترافیك بسیار سنگین جاده‌های تهران به سمت استان‌های شمالی حكایت داشت و ظهر چهارشنبه هم پلیس اعلام كرد كه منع تردد برای استان‌های مازندران و خراسان رضوی لغو و از روز شنبه اجرا خواهد شد. بعد از ظهر چهارشنبه، مركز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای كشور اعلام كرد كه علاوه بر افزایش ۹.۲ درصدی تردد در محور‌های برون‌شهری نسبت به روز سه‌شنبه، ترافیك سنگینی در آزادراه قزوین-كرج، شمال به جنوب جاده چالوس، شمال به جنوب جاده هراز - تهران- پردیس برقرار است.

  به دنبال انتشار این تصاویر و اطلاعات بود كه دیروز مسعود مردانی؛ عضو كمیته علمی كرونا و متخصص عفونی، با ابراز تاسف از رفتار عمومی مردمی كه برای فرار از تعطیلات دو هفته در شهرهای قرمز و بدون توجه به ضرورت كاهش سفرها و كنترل شیوع بیماری كووید 19 سفر تفریحی را انتخاب كرده‌اند، با مزاحی بسیار تلخ گفت: «مردم، دیشب (سه‌شنبه شب) در سفر به شمال حماسه آفریدند.»

مردانی افزود: «تصور نمی‌كردیم مردم تا این اندازه برای رفتن به سفر قبل از آغاز محدودیت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند. سه‌شنبه‌شب در جاده‌های منتهی به شمال، به شكل معجزه‌آسا انسان می‌دیدیم، ما بسیار كوچك‌تر از آن هستیم كه بخواهیم به مردم توصیه كنیم اما كسانی كه به هیچ عنوان سفرهای شمال را ترك نمی‌كنند، از آنها می‌خواهیم تا حد امكان برای فعالیت غیرضروری از خانه خارج نشوند، به گردش نروند، شست‌وشوی مكرر دست را فراموش نكنند، از صرف غذا در رستوران خودداری كنند، از رفتن به خرید و فروشگاه‌ها پرهیز كنند و... اگر با كسی تماس داشتند كه شك دارند فرد بیمار است یا خیر تا دو هفته خود را قرنطینه و به ویژه از تماس با افراد مسن خانواده خودداری كنند. آن دسته از افرادی هم كه در شهرهای خود ماندند و سفر نرفتند نیز از این فرصت برای پاساژگردی، دید و بازدید، دورهمی و... استفاده نكنند.»


نكات جدید   اخبار كووید 19 دیروز  

سخنگوی وزارت بهداشت: «محدودیت‌های اعمالی از شنبه بسیار محكم خواهد بود و با متخلفان برخورد می‌شود از جمله اینكه در ساعت منع تردد، دوربین‌ها از پلاك‌ خودروها عكسبرداری كرده و جریمه ثبت می‌شود.  اطلاعات مبتلایان ، براساس نتایج تست‌های مثبت‌شان، به‌طور هوشمند از طریق سامانه‌ها به مراكز حمل‌ونقل  كشور منتقل شده و این افراد تا 14 روز از سفر منع می‌شوند.

از روز شنبه، تمام مشاغل گروه دو و سه و چهار در مراكز استان‌ها و ۱۶۰ شهرستان در شرایط قرمز تعطیل می‌شوند. »  آخرین آمار ابتلا، بستری و فوت كووید 19 در كشور: «در فاصله 27 تا 28 آبان ۱۳ هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به كووید۱۹ در كشور شناسایی شد كه دو هزار و ۸۳۷ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران كووید۱۹ در كشور به ۸۰۱ هزار و ۸۹۴ نفر رسید. در این فاصله 24 ساعته، ۴۸۰ بیمار كووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۴۲ هزار و ۹۴۱ نفر رسید.

در حال حاضر 5هزار و 712 نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.»  فرمانده عملیات مدیریت بیماری كرونا در كلانشهر تهران: «كنترل ویروس كرونا نیازمند تعطیلی سراسری و رسیدن به گفتمان واحد و مشترك تمامی دستگاه‌هاست و ردیابی موفق و بیماریابی مستلزم كاهش تردد‌ها و خلوتی شهر است.

شهر تهران به شیب ملایم و رو به كاهش آمار مبتلایان رسیده و آمار بیماران بستری در مقایسه با هفته گذشته كاهش 10 درصدی دارد.»  دبیر كمیته انتظامی ستاد ملی مدیریت كرونا: «از روز شنبه اول آذر، اعمال جریمه یك میلیون تومانی برای خروج خودروهای با پلاك بومی از شهرهای قرمز و اعمال جریمه 500 هزار تومانی برای شهرهای نارنجی، هر 24 ساعت یك‌بار در صورت مشاهده پلیس یا دوربین‌ها انجام خواهد شد.

جدی بودن پروتكل‌ها و نظارت بر   آن توسط وزارت بهداشت دنبال می‌شود و در حوزه اداری تخلف مشمول تذكر تا انفصال است و در حوزه اصناف مشمول تذكر تا پلمب است و در حوزه آموزشی مشمول تذكر تا انفصال از خدمات به اضافه جریمه برای آموزشگاه‌های خصوصی است.»


اطلاعیه شماره یك كمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری كرونا: فهرست مشاغلی كه تعطیل  نمی‌شوند


كلیات طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری كووید ۱۹ در شهرهای كشور، از سوی كمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری كرونا اعلام شد.

در متن این اطلاعیه، مشاغل گروه یك و مجاز به فعالیت در شهرهای قرمز از روز شنبه اول آذر، چنین اعلام شده است: كارخانه‌های تولیدی، مراكز صنعتی و معدنی، كشاورزی، شیلات و خدمات وابسته، مراكز زیرساختی و حیاتی، مراكز تامین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت، حمل‌ونقل عمومی كالا و مسافرِ برون‌شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی، حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری، ادارات و مراكز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرماركت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی‌فروشی‌ها، میادین میوه و تربار، مراكز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته، مراكز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی (تولید فرآورده‌های نانوایی)، مراكز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی، داروخانه‌ها، مراكز و فروشگاه‌های دامپزشكی،

پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی، مراكز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر، خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الكترونیك و فعالیت‌های پستی، شركت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تامین‌كنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شركت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)، رسانه‌های مكتوب و برخط و مشاغل مشابه، مراكز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولین، جانبازان، مراكز توان‌بخشی و مراقبتی، آسایشگاه‌ها، تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الكتریكی و الكترونیكی، فروشگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدكی، فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات، كارگاه‌های صنعتی (مانند جوشكاری و تراشكاری و مشابه آن)، چاپخانه‌ها، خشكشویی‌ها، آرامستان‌ها.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha