معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در صورت ابتلا به کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها بپرهیزید.

دارو شمشیر دولبه است/خوددرمانی نکنید

سلامت نیوز:معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در صورت ابتلا به کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها بپرهیزید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک، دکتر عباس علیمرادیان، با اشاره به آغاز هفته آگاه‌سازی در زمینه آنتی‌بیوتیک‌ها که از ۱۸ تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۲۸ آبان تا ۴ آذرماه ۹۹ با شعار "اتحاد برای حفظ داروهای آنتی میکروبیا"، عوارض مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها را خطرناک دانست.


وی گفت: اواخر آبانماه، به مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک اختصاص دارد و هدف از برگزاری این هفته آگاه‌سازی در زمینه آنتی‌بیوتیک‌ها با هدایت سازمان جهانی بهداشت، افزایش آگاهی عمومی و جهانی در برابر مقاومت میکروب‌ها به داروهای آنتی‌میکروبیال است.


دکتر علیمرادیان تصریح کرد: حال و هوای پاییز به گونه‌ای است که به دلیل ناپایداری هوا و سرد و گرمی پیاپی و تغییر پوشش، موجبات بروز سرماخوردگی بیشتر فراهم است و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی، اقدام مهمی برای حفظ سلامت در فصل پاییز به شمار می‌رود.


وی افزود: عده ای از مردم خودسرانه دارو مصرف می‌کنند، غافل از اینکه مصرف خودسرانه دارو بویژه آنتی‌بیوتیک‌ها باعث قوی شدن باکتری‌ها شده و داروهایی که در مقابل این باکتری‌ها موثرند اثر خود را از دست می‌دهند.


معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: کامل شدن دوره درمان آنتی‌بیوتیکی، از مقاوم شدن میکروب‌ها جلوگیری می‌کند، اما متاسفانه با شیوع بالای مصرف آنتی بیوتیک‌ها روبرو هستیم و خود درمانی یکی از عوامل مهم در ایجاد و ظهور باکتری‌های مقاوم به حساب می‌آید، چرا که نه ‌تنها درمان درست انجام نمی‌گیرد، بلکه امکان ظهور باکتری مقاوم هم در میانه مسیر درمان وجود دارد.


وی اظهار کرد: این روزها مسموم شدن خطرناک است. تخت‌های بیمارستانی‌ در اشغال بیماران کرونایی است، اما یکی از مواردی که موجب افزایش مسمومیت می‌شود، استفاده نادرست از داروست. دارو یک شمشیر دو لبه است و همانطور که می‌تواند خوب باشد، می‌تواند مسموم‌کننده هم باشد و حتی منجر به مرگ شود.


دکتر علیمرادیان خاطر نشان کرد: در دوران کرونا به این دلیل که واهمه‌ای از خروج از خانه و مراجعه به مراکز درمانی وجود دارد، مصرف خودسرانه دارو بخصوص داروهایی که از قبل در خانه مانده است، افزایش پیدا کرده است و لازم است مردم در صورت مبتلا شدن به کرونا، آنفولانزا و یا سرماخوردگی حتما به پزشک یا داروساز مراجعه کنند و از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خوداری و پرهیز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha