سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 304637

دکتر محمد جواد نخعی؛ متخصص پوست و مو، استاد و عضو هیات علمی دانشگاه با حضور در برنامه در انتهای الوند در مورد درمان اگزما توضیحاتی ارایه داد.

توصیه های مهم متخصص پوست درباره بیماری اگزما

سلامت نیوز: دکتر محمد جواد نخعی؛ متخصص پوست و مو، استاد و عضو هیات علمی دانشگاه با حضور در برنامه در انتهای الوند در مورد درمان اگزما توضیحاتی ارایه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرنیوز، در ادامه مهم ترین بخش این گفت و گو را می خوانیم.

♦بروز اگزما در بدو تولد و یا گاهی اوقات در دوران جنینی هم با انسان هست و تا انتهای عمر ادامه دارد.

♦اگزما سرشتی، ارثی و اتوپیک که با خشکی پوست همراه است، سلول‌های ایمنی بدن فعال تر از حد طبیعی هستند وبین ۲ و نیم تا ۲۵ درصد جامعه را درگیر می کند  و اولین علائم آن را در نوزادان می توان دید. این نوزادان گونه های قرمز و پوستی خشک دارند، این نوزادان با اولین خوراکی که شیر مادر هست حساسیت نشان می دهند.

♦بارز ترین علائم اگزما در نوزادان تا 2 سالگی قرمز شدن گونه های کودک است و چون کودک سوزش و خازش ناشی از حساسیت را نمی توان بروز دهد شروع به خاروندن صورت می کند و گاهی نیز به شدت ناآرام می شود.

♦رشد سلول‌های پوست سر این  نوزادان نسبت به نوزادان عادی بیشتراست.

♦اگر در خانواده پدر یا مادر اگزمای سرشتی و… داشته باشند باید به فکر محیطی مناسب برای زندگی کودک خود باشند زیرا اگزما محیط های خشک، سرما زیاد، واحدهایی که در آن بخار آب کم هست علائم  خود را زودتر بروز می دهند.

♦اگزما در سنین 2 تا 12 سالگی با خشکی پوست و لکه های سفید صورت غالبا خودش را بروز می‌ دهد، در این افراد به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن، احتمال  بروز ویروسی هایی مثل تبخال و زگیل نسبت به افراد عادی بیشتر است.

♦اگر محیطی مناسب برای نوزادان دارای اگزما فراهم باشد مثلا؛ وجود دستگاه بخور آب سرد در منزل، بروز بیماری کمتر می شود.

♦مناسب ترین شامپو ها برای این دسته از کودکان؛ شامپوهای بی رنگ و بی عطر است که دچار حساسیت بیشتر نمی شود.

♦استفاده از کرم های هیدروکورتیزون و بتامتازون این بیماری را شدید تر می کند و برای نوزادان نباید استفاده شود برای این افراد کرم های ضد التهابی و غیر کورتن توصیه می شود.

♦در سن 2 تا 12 سالگی در این افراد حساسیت به خمیر دندان دیده می شود؛ مصرف تنقلات رنگی، نوشابه، فست فود، کاکائو، شکلات و… این بیماری را تشدید می کند.

♦اگر در سن نوزادی ، کودکی و نوجوانی پوست بیماران اگزمایی را نرم نگه نداریم در سن بزرگسالی دچار اگزمای شدید تر می شوند، معمولا در این سن اگزما در قسمت پیشانی، بینی، پشت پلک ها و پشت گوش خود را بروز می دهد.

♦در سن های بالاتر نیر ممکن است اگزما خود را به حالت پوست مرغی و به صورت دانه هیا ریز بر روی پوست بدن خود را نشان می دهد؛ به این افراد توصیه می شود به هیچ عنوان از شوینده های صابونی استفاده نکنند.

♦استفاده از دستگاه بخور آب سرد از بدو تولد، استفاده نکردن از شوینده ها، تماس حداقلی با آب( شست و شوی بدن در نوزادان هفته یا یکبار، کودک و نوجوان بین 7 تا 10 روز یکبار و طول زمان حمام آن ها کمتر از 10 دقیقه باشد) برای درمان اگزما مفید است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha