اما در کشور ما هنوز هم اما و اگر های زیادی درباره همان مراحل اولیه یعنی تامین هزینه مورد نیاز برای خرید واکسن و واردات آن با توجه به محدودیت هایی که تحریمها بوجود آورده است وجود دارد.هزینه هایی که با یک حساب و کتاب ساده شاید مشخص شود بیشتر بهانه است تا کمبود.

واکسن کرونا مطالبه ملی است،امروز و فردا نکنید

سلامت نیوز-*زهرا خوشحالی:این روزها به جرات میتوان گفت که واکسن کرونا مهم ترین و اصلی ترین دغدغه مردم است و تهیه آن چگونگی قرار دادن در برنامه واکسیناسیون ملی و همه مسائی که مربوط به این مهم است در صدر اخبار قرار دارد.

اما در کشور ما هنوز هم اما و اگر های زیادی درباره همان مراحل اولیه یعنی تامین هزینه مورد نیاز برای خرید واکسن و واردات آن با توجه به محدودیت هایی که تحریمها بوجود آورده است وجود دارد.هزینه هایی که با یک حساب و کتاب ساده شاید مشخص شود بیشتر بهانه است تا کمبود.

سخنگوی ناجا از جریمه یک میلیون و 183 هزار و 366 خودرو در اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی شبانه خبرداد   و گفت :  آمار جریمه مناطق نارنجی هم در این 28 روز 176 هزار و 692 خودرو و مناطق قرمز 522 هزار و 25 خودرو بوده است.

[quote-left] این ویروس رحم ندارد ، هر روز که بگذرد جان عده ای زیادی از هم وطنمان را خواهد گرفت و عده ای زیادی را تهدید میکند. [/quote-left]

پیشتر سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفته بود تنها یک بار مبلغ ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، یک بار مبلغ ۴۳۳ هزار تومان، یک بار مبلغ ۱۰۰ هزار تومان و یک بار مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به حساب وزارت بهداشت واریز شده است.

این در حالیست که قرار بود جریمه های محدودیت های اخیر به حساب وزارت بهداشت واریز شود تا خرج این روزهای نظام سلامت شود که بنظر میرسد این اتفاق بطور کامل نیفتاده .

اما نکته حائز اهمیت اینجاست که با یک حساب سر انگشتی  میتوان فهمید که با همین میزان جریمه ها و با فرض واکسن 40 دلاری با دلار 30 هزار تومان میتوان هزینه واکسن به 250  هزار نفر از کادر درمان را تامین کرد و از این شرایط بحرانی عبور کرد تا واکسن تولید داخل اماده شود نگرانی ها برطرف شود.

 به گفته سازمان جهانی بهداشت در دنیا ۱۵۰ واکسن کرونا در دست ساخت است که برای آزمایش آن‌ها ۴۸ کارآزمایی انجام شد . در این میان، چهار واکسن آخرین مراحل کارآزمایی بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و هم اکنون بسیاری از کشورها واکسن را خریداری کرده و در دستور کار واکسیناسیون ملی خود قرار داده اند.

اما مشکل اینجاست که مسئولین برنامه مشخصی برای واکسن کرونا چه تولید داخل و چه وارداتی ندارند و این را تناقض گویی مداوم آنها که مردم را کلافه کرده نشان میدهد.

[quote-right] اگر ما توان تولید واکسن کرونا که بیماری نوظهوری هم هست را داریم پس چرا تا به حال برای تولید واکسن آنفولانزا اقدامی نکردیم؟ [/quote-right] 

رئیس جمهور دستور خرید واکسن را داده اما از کجا،چگونه و کی بدست مردم میرسد را اعلام نکرده است.

وزیر بهداشت میگوید از سه مسیر در حال پیگیری خرید واکسن هستیم و در حالیکه حتی کشورهای همسایه مثل عراق که خرید واکسن را اعلام عمومی کردند ، تازه میگوید : قرار است برای خرید ۱۸ میلیون دُز مذاکره کنیم.

ایرج  حریرچی معاون وزیر بهداشت میگوید :  ما امکان انتخاب داریم و آنچه به صلاح مردم باشد، خریداری خواهیم کرد.

رییس انستیتو پاستور ایران هم میگوید : ایران از سبد مشترک سازمان بهداشت جهانی که شامل ۱۸ شرکت بزرگ تولید کننده واکسن کرونا است، پیش خرید انجام داده است درحالیکه مشخصا پیش خریدی در کار نیست .

[quote-left] مسلما  اولویت مهم‌تر از حمایت از تولید ملی اول تامین سلامت مردم کشور است .حمایت از تولید ملی نباید به قیمت جان و سلامت مردم صورت پذیرد. [/quote-left] 

رئیس کمیسیون بهداشت درمان مجلس اصلا به خرید واکسن خارجی اعتقادی ندارد .حسینعلی شهریاری میگوید : «تا این لحظه نتوانسته‌ایم منابع ارزی لازم برای خرید واکسن کرونا را تامین و این پول را به خارج از کشور منتقل کنیم و احتمال دارد که همانند مشکلی که در مورد واکسن آنفلوآنزا داشتیم به طوری که پول تهیه این واکسن را تامین به و خارج از کشور منتقل کنیم اما نتوانستیم واکسن آنفلوآنزا را وارد کنیم؛ هم اکنون نیز احتمال می رود که برای تهیه واکسن کرونا نیز با این مشکل روبرو شویم بنابراین تمام امید ما تولید واکسن کرونا در داخل کشور است.»

 

شهریاری اما درباره اینکه اگر ما توان تولید واکسن کرونا که بیماری نوظهوری هم هست را داریم پس چرا تا به حال برای تولید واکسن آنفولانزا اقدامی نکردیم؟ توضیحی به مردم نداده است.

سالهاست که کشور در این بازه زمانی درگیر آنفولانزا میشود و تحریمها هم واردات واکسن آنفولانزا را سخت میکند چرا تا به حال این شرکت های بزرگ تولید کننده داخل به فکر تولید واکسن انفولانزا نیفتاده اند؟

شرکت تولید واکسن داخلی  که در سال 75 تاسیس شده و چند رقم آنتی بیوتیک تولید میند چرا در اساس نامه اش تولید واکسن نبوده و به تازگی و گویا فقط برای تولید واکسن کرونا آن را به اساس نامه اضافه کرده اند؟

جالب است که درباره همین واکسن تولید داخل هم شبهات فراوانی وجود دارد.

[quote-right] در شرایطی که واکسن تأیید شده‌ی کرونا موجود و قابل خریداری است ، حتی یک روز تأخیر در خرید این واکسن جایز نیست و باید با تأمین اعتبار لازم نسبت به تهیۀ واکسن اقدام شود.[/quote-right]

در هفته‌های گذشته کشمکش‌ها میان بنیاد برکت و وزارت بهداشت بر سر زمان و شیوه دسترسی به واکسن کرونا بالا گرفته .  وزیر بهداشت و درمان وعده دسترسی به واکسن را تا بهار سال آینده واکسن کرونا  به مردم میدهد اما محمد مخبر دزفولی، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در یک برنامه تلویزیونی مدعی است که تزریق واکسن کرونا ساخت شرکت‌های دارویی وابسته به بنیاد برکت هفته اول دی ماه انجام خواهد شد.

در این میان نکته ای که مغفول مانده این است که این ویروس رحم ندارد ، هر روز که بگذرد جان عده ای زیادی از هم وطنمان را خواهد گرفت و عده ای زیادی را تهدید میکند.

هزینه های درمان این بیماری و بستری در بیمارستان و همه حواشی مربوط به آن بسیار بالاست و به زودی کمر نظام سلامت را خواهد  شکست و این اما و اگر های مسئولین  و بی برنامگی به آن دامن خواهد شد.

مسئولین باید این واکسن را در اسرع وقت برای همه به‌صورت رایگان تامین کنند نه اینکه برای مردمی که درگیر هزار مسئله اقتصادی هستند تازه قیمت تعیین کنند و یا اینکه مردم اخبار تزریق واکسن برای نورچشمی ها را در رسانه ها بخوانند.

هر شعار، کم‌کاری و نمایش که مانع تامین فوری واکسن شود ‌تنها بازی با جان مردم و بغرنج کردن شرایط پیچیده کشور در اقتصاد و سلامت است.

مسلما  اولویت مهم‌تر از حمایت از تولید ملی اول تامین سلامت مردم کشور است .حمایت از تولید ملی نباید به قیمت جان و سلامت مردم صورت پذیرد.

 در شرایطی که واکسن تأیید شده‌ی کرونا موجود و قابل خریداری است ، حتی یک روز تأخیر در خرید این واکسن جایز نیست و باید با تأمین اعتبار لازم (هرچند پیشتر گفته شد حتی میتوان از محل جریمه های خود مردم تامین شود ) نسبت به تهیۀ واکسن اقدام شود.

مسئولین حتما این موضوع را مد نظر دارند که اینبار جان انسانهاست که در معرض خطر است. مسئله یک دعوای سیاسی نیست که امروز و فردا می کنند .کرونا به اندازه کافی به این کشور ضربه زده  و مشخصا با این روال بدون انجام واکسیناسیون تمام شدنی هم نیست . واکسن کرونا یک مطالبه ملی است و عملکرد مسئولین در قبال این مطالبه در کارنامه مسئولین ماندگار خواهد ماند .

 *دکترای مدیریت رسانه،سردبیر سلامت نیوز

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha