مراقبت از پوست یکی از مهمترین موضوعاتی است که در سال های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است. افزایش آلودگی هوا، افزایش ورود اشعه های مضر در محیط زندگی، استرس و تغییر در سبک زندگی، از جمله مواردی است که به شدت بر روی سلامت پوست تاثیر گذاشته و هر ساله تشدید می شوند. به همین دلیل است که با گذر زمان، بیشتر باید مراقب پوست بود. یکی از عارضه های پوستی که ممکن است برای هر کس رخ بدهد، لکه های پوستی است. در این مقاله پیرامون انواع لکه های پوستی صحبت خواهیم کرد.

انواع لکه های پوستی/کدام نوع لکه ها نشانه سرطان است؟

سلامت نیوز:مراقبت از پوست یکی از مهمترین موضوعاتی است که در سال های اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است. افزایش آلودگی هوا، افزایش ورود اشعه های مضر در محیط زندگی، استرس و تغییر در سبک زندگی، از جمله مواردی است که به شدت بر روی سلامت پوست تاثیر گذاشته و هر ساله تشدید می شوند. به همین دلیل است که با گذر زمان، بیشتر باید مراقب پوست بود.

به گزارش سلامت نیوز، یکی از عارضه های پوستی که ممکن است برای هر کس رخ بدهد، لکه های پوستی است. در این مقاله پیرامون انواع لکه های پوستی صحبت خواهیم کرد.

دلیل ایجاد لکه های پوستی:
شاید شما یکی از افرادی هستید که از لکه های پوستی خود رنج می برید و کنجکاو هستید بدانید چرا این اتفاق می افتد. آنچه که باعث تعیین رنگ پوست می شود، رنگدانه ملانین است که توسط سلول های پوستی تولید شده و البته پوست را در برابر نور خورشید حفظ می کند. تولید نرمال این رنگدانه کمک می کند رنگ پوست یکدست باشد. اکنون اگر به هر دلیل این تعادل در تولید رنگدانه بهم خورده و در برخی از قسمت های بدن مقدار زیادی ملانین تولید شود، رنگ پوست آن قسمت تیره تر از قسمت های دیگر خواهد شد.

انواع لکه های پوستی:

لکه های پوستی انواع مختلفی دارند که براساس رنگ، شکل، اندازه و حتی تغییراتی که در آن ها رخ می دهد متخصص تشخیص می دهد این لکه از چه نوعی بوده آیا خطرناک است؟ مهمترین انواع لکه های پوستی عبارتند از:


1- لکه های سفید
گاها آسیب های پوستی همانند سوختگی باعث می شود ملانین پوست از بین رفته و در نتیجه این قسمت از پوست سفید شود. البته برخی از این لکه ها به صورت مادرزادی به فرزندان منتقل می شود.


2- ویتیلیگو
نوعی عارضه پوستی است که به صورت لکه های کمرنگ نمایان شده و به تدریج گسترش پیدا می کند. این عارضه چون پیشرونده است، اصلا خوشایند نبوده و به شدت زیبایی را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به این بیماری پوستی، از نظر روحی بسیار آسیب خواهند دید.


3- لکه های دوران بارداری
بارداری دوره‌ای حساس از زندگی است و تغذیه مناسب در بارداری کمک زیادی به سلامت مادر و جنین می کند.  در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، فیزیولوژی بدن بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و در نتیجه یکی از عارضه هایی که بروز می کند، لکه های پوستی است. البته جایی برای نگرانی نخواهد بود چون این لکه ها بعد از بارداری رفع خواهد شد.


4- آفتاب سوختگی
متخصصین پوست توصیه می کنند همه افراد به دور از جنسیت، در زمان خروج از خانه به ویژه در تابستان، حتما کرم ضد آفتاب استفاده کنند. در صورتی که اشعه های مضر خورشید به صورت مستقیم به پوست برخورد کنند، تنش اکسیداتیو در پوست رخ داده و تولید ملانین در پوست افزایش می یابد در نتیجه پوست تیره خواهد شد.


5- لکه های قرمز رنگ
در صورتی که لکه های قرمز رنگ بر روی پوست وجود دارد، نشان دهنده وجود عروق خونی غیر طبیعی در بدن است که البته این مشکل به صورت ارثی به فرزندان منتقل می شود.


6- لکه های ناشی از افزایش سن
به هر حال با افزایش سن به دلیل اینکه پوست در دوران زندگی تحت تاثیر شرایط محیطی و سبک زندگی قرار دارد، تغییرات پوستی شروع خواهد شد که من جمله می توان به چین و چروک، لکه های پوستی، افتادگی پوست و... اشاره نمود.


7- ابتلا به آکنه
کسانی که به بیماری جوش صورت مبتلا هستند، از ماندن جای جوش گلایه می کنند. زمانی که آکنه رفع می گردد لکه های قرمز رنگ به جا خواهد ماند که البته در صورت ادامه دادن درمان، این لکه ها به تدریج برطرف خواهند شد.


8- ابتلا به آنژیم
در این عارضه، رگ های خونی با هم ترکیب شده و در نتیجه لکه های قرمز رنگ به صورت برآمده روی پوست ایجاد خواهد شد.


9- آلرژی به مواد
ممکن است بروز این لکه های پوستی به دلیل داشتن حساسیت به نوعی ماده آلرژن همانند گل و گیاه، ماده آرایشی، ماده غذایی و... باشد.


10- گرمازدگی
این عارضه پوستی در تابستان رخ می دهد به خصوص وقتی در معرض تابش مستقیم خورشید قرار گرفته و یا هوا بسیار گرم باشد. در این حالت رگ های خونی در زیر منافذ پوست گیر کرده و تجمع خون در این قسمت منجر به لکه های قرمز رنگ خواهد شد.


11- کک و مک
این عارضه های پوستی به صورت دانه های قهوه ای رنگ روی پوست ظاهر می شود که در یک قسمت از پوست تجمع پیدا کرده و در نتیجه به چشم می آیند. کک و مک بیشتر در صورت و در قسمت گونه ها بروز می کند. این بیماری ریشه ژنتیکی نیز داشته و افرادی که پوست روشن دارند، بیشتر از سایرین مستعد این عارضه پوستی هستند.
 
راه های جلوگیری از بروز لکه های پوستی:

به جز در مواردی که این لکه ها به صورت ارثی است و یا به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری رخ می دهد و سپس بعد از این دوران لکه ها برطرف می شوند، لازم است اقداماتی انجام شود تا از بروز لکه ها پیشگیری شود:


- در زمان خروج از خانه حتما کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
- در روزهای آفتابی حتما لباس مناسب بپوشید تا کل بدن پوشیده باشد و از کلاه نقاب دار نیز استفاده کنید.
- به هیچ عنوان داروهایی که برای بیماری های خاص هستند را سرخود مصرف نکنید.
- در صورتی که با مصرفی نوعی از داروها شاهد بروز این لکه ها هستید، حتما با متخصص صحبت کنید.
- مراقبت از پوست را جدی بگیرید به خصوص زمانی که از سر کار به خانه برمی گردید. (پیشنهاد می کنیم مقاله درمان لک صورت با روغن کرچک را بخوانید)

علائم لکه های پوستی خطرناک:

توجه داشته باشید که برخی از لکه های پوستی بسیار خطرناک بوده و بیانگر نوعی بیماری به ویژه سرطان پوست هستند. در صورتی که این علائم را در پوست مشاهده می کنید سریعا به متخصص پوست مراجعه نمایید:

- لکه ها و یا حتی خال هایی که به صورت ناگهانی ایجاد می شوند.
- این لکه ها مدام تغییر رنگ می دهند.
- احساس خارش داشته و خونریزی رخ می دهد در نتیجه لکه بهبود پیدا نمی کند.
- تعداد لکه ها و اندازه آن ها با سرعت در حال زیاد شدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha