رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: اقدامات بسیار زیادی برای افزایش آمادگی شهر تهران برای زلزله انجام شده و در حال انجام است اما با تمام همراهی‌ها بعید می‌دانم که تهران بیش از 20 درصد آمادگی برای وقوع زلزله را داشته باشد.

تهران در برابر زلزله، بیشتر از ۲۰ درصد آمادگی ندارد

سلامت نیوز: رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: اقدامات بسیار زیادی برای افزایش آمادگی شهر تهران برای زلزله انجام شده و در حال انجام است اما با تمام همراهی‌ها بعید می‌دانم که تهران بیش از 20 درصد آمادگی برای وقوع زلزله را داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، اسماعیل نجار درباره مدیریت اذهان عمومی پس از وقوع سانحه و حوادث اظهار داشت: مهمترین موضوع در مدیریت بحران، ایجاد آرامش در بین اذهان عمومی است چراکه جامعه بعد از وقوع سانحه و حادثه‌ای مشوش می‌شود و موضوع بازتوانی اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: امروز پس از 17 سال که به بم می‌رویم هنوز می‌بینیم بازماندگان و کسانی که خانواده خود را در زلزله از دست داده‌اند از نظر روانی بسیار شکننده هستند.

نجار افزود: در بحث آبگرفتگی اهواز بسیاری منتقد بودند که چرا رئیس سازمان مدیریت بحران در اهواز حضور ندارد اما شاهد آن بودیم که گروه‌هایی از دستگاه قضا، اجرایی و نمایندگان مجلس به این استان سفر داشتند. وقتی سطح حادثه را این افراد مشخص می‌کنند و این تعداد مسئول به بازرسی می‌روند در این موارد کار باید به فرماندار و استاندار سپرده شود و آنها مسئول هستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر سامانه هشدار سریع زلزله که استاندارد ان 70 ثانیه است اما در ایران 25 ثانیه اعلام شده و اخیرا شهرداری اعلام کرده که از لحاظ قانونی امکان اعلام هشدار سریع را ندارد، گفت: هشدار سریع قبل از وقوع زلزله بین 25 تا 70 ثانیه است اما موضوع مهم بحث محل وقوع زلزله تا محلی است که باید در آن اطلاع‌رسانی صورت بگیرد و موضوع مهم این نکته است.

نجار افزود: وقتی گسل مشا فعال می‌شود باید بتوانیم در تهران هشدار سریع را اعلام کنیم تا گاز‌ و آب قطع شود تا اقدامات ایمنی مورد نیاز در این چند ثانیه را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: تجربه به ما می‌گوید پیش‌لرزه و پس‌لرزه بسیار اهمیت دارد به طوری که هم در زلزله ورزقان، هم در زلزله کرمانشاه و هم در زلزله بم پیش‌لرزه داشتیم و این خود هشداری به مردم بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه از این پیش‌لرزه‌ها برای ارائه هشدار استفاده می‌کنیم و این علامت‌ها بسیار به ما کمک می‌کند، بیان داشت: این موضوع، علمی نیست و هنوز به لحاظ علمی ثابت نشده است اما تجربه به ما می‌گوید با پیش‌لرزه و پس‌لرزه می‌تواند زلزله اصلی را شناسایی کرد.

نجار ادامه داد: در زلزله 5.2 ریشتری تهران بسیار نگران بودیم و این نگرانی تا اینکه پس‌لرزه‌ها اتفاق افتادند و پس از وقوع چند پس‌لرزه مطمئن شدیم که زلزله اصلی همان زمین‌لرزه 5.2 ریشتری بوده و از آن به بعد اطلاع‌رسانی دقیق‌تری را انجام دادیم.

وی درباره آمادگی شهر تهران برای وقوع زلزله تاکید کرد: اقدامات بسیار زیادی برای افزایش آمادگی شهر تهران برای زلزله انجام شده و در حال انجام است اما با تمام همراهی‌ها بعید می‌دانم که تهران بیش از 20 درصد آمادگی برای وقوع زلزله را داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران با تاکید بر رفتار مردم پس از وقوع زلزله گفت: در زلزله ملارد، رفتار مردم بسیار نامناسب بود و دیدیم که پس از وقوع زلزله همه در پمپ بنزین‌ها صف کشیدند و وارد خیابان‌ها شدند که آلودگی شهر تهران را بسیار افزایش داد.

نجار با بیان اینکه رفتار درست این است که مردم در مرحله اول در نقطه مناسبی جایگیری داشته باشند و توصیه جدی ما این است که طبقه همکف به صورت کامل تخلیه شود.

وی ادامه داد: اما در زلزله فیروزکوه رفتار مردم بسیار بهتر بود و از رسانه‌ها تقاضا داشتیم در معرفی و شناسایی مخاطرات به ما کمک کنند و به صورت مستمر این مخاطرات را به مردم بشناسانند. هر چقدر مردم از عواقب آگاهی بالاتری داشته باشند، رفتار بهتری خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha