بازهم زمستان و بار دیگر «وارونگی هوا»، به‌نحوی که این روزها نفس کشیدن را مانند سال‌های گذشته برای مردم سخت کرده‌ است. براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا‌، آلودگی هوا در اصفهان با میانگین شاخص ۱۷۷ و تهران با شاخص میانگین ۱۶۲، دو شهر بحرانی با وضعیت قرمز هستند.

کارخانه‌ها گاز ندارند، مازوت می‌سوزانند؟‌

سلامت نیوز: بازهم زمستان و بار دیگر «وارونگی هوا»، به‌نحوی که این روزها نفس کشیدن را مانند سال‌های گذشته برای مردم سخت کرده‌ است. براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا‌، آلودگی هوا در اصفهان با میانگین شاخص ۱۷۷ و تهران با شاخص میانگین ۱۶۲، دو شهر بحرانی با وضعیت قرمز هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،شرایط ناسالم برای همه افراد است و مسئولان از مردم خواستند که تا حد امکان در خانه بمانند. سازمان پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از تداوم آلودگی هوا در هشت کلانشهر کشور طی پنج روز آینده خبر داد و اعلام کرد: «با توجه به اینکه پایداری و سکون نسبی جو همراه با آسمانی صاف در بیشتر مناطق کشور طی این زمان پیش‌بینی می‌شود، از این رو پتانسیل افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای پرجمعیت و صنعتی به ویژه تهران، اصفهان، کرج، اراک، قزوین، تبریز، مشهد و قم دور از انتظار نیست.»

اصفهان روز گذشته (چهارشنبه) آلوده‌ترین روز سال خود را به ثبت رسانید و طبق اعلام مدیریت بحران استانداری اصفهان دستگاه‌های اجرایی شهرستان‌های اصفهان، نجف‌آباد، شاهین شهر، مبارکه، خمینی شهر، لنجان، فلاورجان، برخوار، کاشان و آران و بیدگل تعطیل بودند.

طبق اعلام استانداری تهران و با توجه به اینکه در هفته آینده نیز پایداری هوا ادامه خواهد داشت، «پیشنهاداتی از جمله تعطیلی‌های یکی- دو روزه به معاون اول رئیس جمهور و هیات دولت اعلام شده است تا در آن شرایط این اقدامات انجام شود.» اما این بار آلودگی یا بهتر بگوییم وارونگی هوا که معمولا با آغاز فصل سرد سال، مردم شهرهای کشور را با بحران نفس کشیدن روبه‌رو می‌کند، با سال‌های گذشته تفاوت دارد و این تفاوت در شیوع بیماری کروناست که به باور کارشناسان می‌تواند باعث افزایش آمار شیوع کرونا در کشور شود.

البته آمار نیز در چند روز گذشته با افزایش آلودگی هوا، به نسبت دچار افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر نیز شده است و طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان، « از روز سه شنبه (9 دی) تا دهم دی‌ماه، شش هزار و 272 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 807 نفر از آنها بستری شدند. 149 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به 55 هزار و 95 نفر رسید.» این درحالی است که طبق آمار رسمی تا سه روز گذشته (دوشنبه) آمار مرگ و میر در کشور 119 نفر بود و چهار هزار نفر به کرونا مبتلا شدند. بر اساس آخرین تحلیل ها، 108 شهرستان در وضعیت نارنجی و 340 شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.


هشدار جدی آلودگی هوا در زمان کرونا
براساس مطالعات کارشناسان جهان، میزان آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با شیوع ویروس کرونا و سلامت انسان دارد. به عنوان مثال یارون اوگن، متخصص علوم جغرافیایی از دانشگاه مارتین لوترکینگ، در مقاله‌ای که در نشریه علمی «توتال انوایرونمنت» منتشر کرده که بنا به داده‌های ماهواره آژانس هواوفضای اروپا، بالاترین میزان دی‌اکسید نیتروژن را داشتند، با شمار موارد مرگ بر اثر ویروس کرونا در این مناطق مقایسه کرده است. او در این مقاله نوشته است: «از آنجا که ویروس کرونا مجاری تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، منطقی است که بگوییم شاید رابطه‌ای میان آلودگی هوا و شمار موارد مرگ بر اثر کووید-19 وجود دارد.

جاهایی که هوا در آنها حرکت نمی‌کند از نظر آلودگی هوا مشکلات بیشتری دارند، چراکه آلاینده‌ها نزدیکتر به سطح زمین می‌مانند و بیشتر از طریق تنفس وارد ریه افراد می‌شوند.» همچنین پژوهشگران در دانشگاه هاروارد نیز آلودگی هوا و نرخ مرگ بر اثر کووید-19 در سه هزار شهرستان آمریکایی را مطالعه کرده و به این نتیجه رسیدند که حتی افزایش اندک ذرات ریز آلاینده در هوا در سال‌های قبل از همه‌گیری، منجر به افزایش 15 درصدی نرخ مرگ شده است.


تشدید آلودگی هوا و دروازه موج چهارم؟
این موضوع را پیش‌تر دکتر علی کرمی، فوق تخصص بیوتکنولوژی پزشکی تایید کرده بود و در رابطه با این تحقیقات هشدار داده بود: « ویروس کرونا که از خانواده ویروس سرماخوردگی به‌حساب می‌آید، در فصل سرما ماندگاری بیشتر در هوا و محیط دارد. ویروس‌های تنفسی در فصل سرد سال شیوع‌ و همه‌گیری‌شان به شدت گسترش پیدا می‌کند و هر چه هوای کشور سردتر شود، وضعیت ابتلا و مرگ و میر در میان مردم نیز وخیم‌تر خواهد شد.

ویروسی که گرمای هوا و آفتاب داغ تابستان را پشت سرگذاشته و از بین نرفته، طبیعی است حالا قدرت سرایت بیشتری پیدا کند و در هوا و محیط میزان زنده‌‌ماندنش طولانی‌تر شود.» وی در ادامه افزود: «عامل دوم در تشدید شیوع کرونا، آلودگی هوای شهرهای کشور مخصوصا تهران است و این دو فاکتور قدرت انتقال و کشندگی‌اش را به‌شدت افزایش داده است. متاسفانه فصل سرماخوردگی‌ها و بیماری‌های تنفسی شروع شده و با آلودگی هوا، ریه‌های انسان‌ برای پذیرش ویروس کرونا آمادگی بیشتری دارد.

محل ورود این ویروس سیستم تنفسی بدن انسان است و با التهاب‌های ریوی در اثر سرماخوردگی و آلودگی هوا، زمینه و بستر لازم برای تهاجم ویروس با قدرتی 10 برابر بیشتر از فصل گرما فراهم خواهد شد. بدون تردید هوا به سمت سردی پیش می‌رود و آنفلوآنزا فصلی آغاز می‌شود، در این شرایط ویروس کرونا دست از سر مردم برنمی‌دارد و به‌زودی موج چهارم و هولناک کرونا را در زمستان تجربه خواهیم کرد.»


مقصر کیست؟
هرساله در اینگونه مواقع، لیست بلند بالایی از مقصران آلودگی هوا در کلانشهرها منتشر می‌شود که در صدر آنها کارخانه‌ها، خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا قرار دارند. انگار آلودگی مشکوک شهرهای بزرگ و خاموشی بزرگراه‌های تهران یک دلیل دارد: کمبود گاز، اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که با وجود منع تردد خودروهای دیزلی در تهران از روز شنبه (6 دی ماه) غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد افزایش یافته است.

حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره چرایی افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران باوجود ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی می‌گوید: «از آنجایی که تردد شبانه خودروهای دیزلی در سطح شهر ممنوع شده است، می‌توان نتیجه گرفت که منابع ثابت آلاینده ازجمله نیروگاه‌ها، صنایع و... از سوخت‌های غیراستانداردی استفاده می‌کنند که گوگرد زیادی دارد مانند گازوئیل پرگوگرد و یا سوخت مازوت. اما مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بارها تاکید کرده‌اند که در شهرهایی مانند تهران و اصفهان هیچ یک از صنایع و نیروگاه‌های مهم و تاثیرگذار بر آلودگی هوا تاکنون از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند.

با این حال روز گذشته عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست گفت: وضعیت آلودگی هوای تهران برای همه اقشار قرمز است و در این شرایط استاندار تهران باید بر اساس اختیارات خود تصمیم بگیرد. در چنین شرایطی باید از رفت و آمد خودروهای دیزلی جلوگیری و فعالیت نیروگاه‌ها کنترل شود. ما نمی‌توانیم به صرف اینکه برق می‌خواهیم تولید کنیم و گاز نداریم، مازوت دهیم و هوای شهر را به این روز بیندازیم. در تهران قانون هوای پاک در حال زیر پا گذاشته شدن است و مسئول رسیدگی به آن دادستانی کل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha