تصور خیلی از ما این است که دندان پزشکان با معاینه دندان ها فقط متوجه بیماری های لثه و دهان می شوند. واقعیت این است که با معاینه وضعیت دهان و دندان ها می توان به بسیاری از مشکلات سلامت عمومی پی برد.

علائم ۴ بیماری، اولین بار در دهان ظاهر می شود!

سلامت نیوز: تصور خیلی از ما این است که دندان پزشکان با معاینه دندان ها فقط متوجه بیماری های لثه و دهان می شوند. واقعیت این است که با معاینه وضعیت دهان و دندان ها می توان به بسیاری از مشکلات سلامت عمومی پی برد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، ۴ بیماری شایعی که با معاینه وضعیت دهان، دندان پزشک پی به آنها می برد، از این قرار است:

دیابت: پوسیدگی دندان ها می تواند از این مشکل حکایت کند که بدن شما در پردازش گلوکز مشکل دارد. وقتی این اتفاق می افتد، قند در بزاق ایجاد شده و منجر به تحریک رشد باکتری های حفره زا در دهان می شود. شل بودن، عقب نشینی، خشکی و خون ریزی لثه ها همه علایم شایع بیماری دیابت است. بیماران دیابتی که کنترل قند خون موثرتری دارند، کمتر به بیماری های دهان و دندان مبتلا می شوند.

ریفلاکس معده: ریفلاکس معده به مری و در نتیجه سوزش سر دل در هر کسی ممکن است بروز کند. اما تجربه این عارضه برای دو بار در هفته و به مدت طولانی می تواند روی مینای دندان اثر منفی بگذارد. اسید معده باpHپایین از معده به دهان می آید و می تواند مینای دندان رو از بین ببرد. مصرف آنتی اسیدها، تغییرات در شیوه زندگی، اجتناب از غذاهای خاص و مصرف وعده های غذایی کوچکتر برای رفع اسید معده و سلامت دهان و دندان توصیه می شود.

سرطان دهان: در کشور آمریکا، سرطان دهان، در رده ششم از شایع ترین سرطان ها قرار دارد و هر سال ۳۰ هزار مورد جدید گزارش می شود. مراجعه منظم به دندان پزشک می تواند به تشخیص این سرطان در مراحل اولیه کمک کند. سرطان دهان به شکل زخم های سفید و قرمز اغلب روی زبان، کف دهان، و بافت های نرم کام در پشت زبان ظاهر می شود. این زخم ها اغلب بدون درد است و بیمار به سختی متوجه آنها می شود.

بیماری های روده: ۲۰ درصد از بیمارانی که دچار اختلال التهاب روده هستند دچار زخم دهانی می شوند. به گفته دندان پزشکان، برخی از افرادی که به دندانپزشک مراجعه می کنند لب های متورم و زخم هایی به اندازه سکه در داخل لبشان دیده می شود که توده سفید با هاله قرمز در اطراف آن تظاهر می کند. در صورت مشکوک بودن به بیماری کرون، از لثه ها عکس گرفته می شود تا از نبود بیماری لثه اطمینان حاصل گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha