رئیس گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: طبق برآوردها از هر 9 مرگ یکی مورد به علت آلودگی هوا است. بیش از 6.5 میلیون نفر در دنیا به علت آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ‌ در دنیا است/ از هر 9 مرگ یک مورد به علت آلودگی هوا است

سلامت نیوز: رئیس گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: طبق برآوردها از هر 9 مرگ یکی مورد به علت آلودگی هوا است. بیش از 6.5 میلیون نفر در دنیا به علت آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در برنامه "یه روز تازه" ، گفت: آلودگی هوا مخلوطی از ذرات و گازهای آلاینده است. همه این ترکیب‌ها بر سلامت افراد تأثیر دارند. تعدادی از آلاینده‌ها تأثیر بیشتری بر سلامت افراد دارند. ذرات معلق، درات pm2، ذرات pm2.5، گاز ازن، گاز دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و مونوکسید کربن آلاینده‌های معیار هستند. شاخص کیفیت هوا بر اساس این آلاینده‌ها محاسبه می‌شوند.


شاهسونی اظهار داشت: تأثیرات آلودگی هوا به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند، با تأثیرات کوتاه مدت آلودگی هوا مواجه هستند. این اثرات به صورت سرفه، تنگی نفس، مرگ زودرس نمایان می‌شود. همچنین با اثرات بلندمدتی مثل سرطان ریه، بیماری‌های مزمن ریه و قلب و دیابت مواجهه خواهیم بود.


وی افزود: زمانی که افراد در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند، با بیماری‌های ذکر شده مواجه خواهند شد. افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. آلودگی هوا در دنیا به عنوان چهارمین عامل مرگ‌های زودرس معرفی شده است.


رئیس گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بیش از 6.5 میلیون نفر در دنیا به علت آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند. آلودگی هوا دومین عامل بیماری‌های غیر باکتری شناخته شده است. کودکان نسبت به بزرگ‌سالان نرخ تنفسی بیشتری دارند و به این علت بیشتر تحت تأثیر آلودگی هوا قرار دارند. همچنین افرادی که در فضای باز ورزش می‌کنند، تأثیر بیشتری می‌گیرند. گروه دیگر سالمندان هستند که با افزایش سن در این گروه شاهد بیماری‌های قلبی و تنفسی هستیم. در نتیجه ریه دم و باز دم عادی ندارد و بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. خانم‌های باردار و افراد سیگاری نیز بیشتر تحت تأثیر هستند.


شاهسونی در ادامه گفت: زمانی که هوا آلوده می‌شود، استفاده از سبزی‌ها و میوه‌های تازه حاوی ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان به بدن در برابر آلودگی هوا کمک می‌کنند. این خوراکی‌ها منجر به کاهش اثرات آلودگی هوا در بدن می‌شوند. یکی از اثرات زندگی در آلودگی هوا بر بدن ایجاد استرس است که میوه‌هایی مثل پرتغال و انار می‌توانند تأثیر آلاینده‌ها را کاهش دهند.


وی افزود: آلودگی هوا تنها مربوط به کشور ما نیست و بیش از 90 درصد مردم دنیا در محیطی زندگی می‌کنند که هوای آلوده دارد. وضعیت ما در تهران و کلان‌شهرها مناسب نیست. میانگین غلظت در شهر تهران 3 برابر میزان مشخص شده سازمان بهداشت جهانی است. مقایسه شاخص کیفیت هوا در سال 1398 و 1399 به ما نشان می‌دهد که تعداد روزهای نا سالم در سال 1399 افزایش داشته است.


رئیس گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تأکید کرد: استاندارد موجود همانند استاندارد سال گذشته است و با توجه به این موضوع در شرایط بدتری قرار داریم. اگر چه در سال 1399 کارمندان دور کار شده‌اند و محدودیت شبانه داریم اما غلظت ذرات معلق ما بالا است. این آلاینده‌ها تنها محدود به شهر تهران نیست و در شهرهایی مثل کرج، اصفهان نیز با شرایط مشابه تهران مواجه هستیم.


شاهسونی در پایان گفت: طبق برآوردها از هر 9 مرگ یکی مورد به علت آلودگی هوا است. در ایران سالانه 41 هزار و 700 نفر مرگ منتسب به مواجه با ذرات معلق در هوا داریم. این آمار خوبی نیست و باید اقدامات جدی در این خصوص انجام شود. دستگاه‌های تصویر هوای خانگی با فیلتر هپا مناسب هستند و دستگاه باید مناسب ابعاد محیط باشد. بعضی از دستگاه‌ها تولید ازن می‌کنند که به مراتب خطر بیشتری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha