سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: امید به زندگی در خانم‌ها به 73 و در آقایان به 71 سال افزایش یافته و كشور ما از نظر امید به زندگی در نیمه بالای جدول جهانی قرار دارد. امید به زندگی در كشور به‌طور متوسط 72 سال است.

مرضیه وحیددستجردی در سفر به خراسان شمالی و در حاشیه افتتاح طرح‌های بهداشتی درمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: امید به زندگی در خانم‌ها 73 و در آقایان 71 سال است و كشور ما از نظر امید به زندگی در نیمه بالای جدول جهانی قرار داشته و وضعیت خوبی را داریم.
وی افزود: امید به زندگی در كشور از نرم و استاندارد جهانی بالاتر بوده و این یك موفقیت برای كشور است.
وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشكی بیان داشت: ما با توجه به شرایط بهداشتی و درمانی و كارهایی كه در كاهش مرگ و میر نوزادان و مادران انجام داده‌ایم شاخص‌ها ارتقا یافته و به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی دست یافته‌ایم.
وی افزایش بیشتر امید به زندگی در كشور را مورد تاكید قرار داد و تصریح كرد: اكنون چالش ما در كشور بیماری‌های غیرواگیر و در رأس آن بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و تصادفات بوده كه باید این میزان مرگ و میر را پایین آورده تا امید به زندگی در كشور رشد یابد.
وحید دستجردی در ادامه با اشاره به اینكه: "در بخش تأمین دارو نخستین كشور منطقه هستیم "، اظهار داشت: در سطح آسیا نیز جزو 5 كشور برتر در تأمین داروهای مورد نیاز بیماران قرار داریم.
وی گفت: هم‌اكنون 96 درصد داروها را خودمان تولید و 4 درصد را از خارج وارد می‌كنیم كه البته از 2 سال گذشته فعالیت‌های خوبی انجام شده تا این داروها نیز در كشور تولید شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اضافه كرد: هم‌اكنون 15 قلم دارو در كشور در حال تولید بوده كه بخشی از آن تا مهر و تعدادی نیز تا آخر امسال روانه بازار می‌شود.
وی با اشاره به اینكه این داروها عمدتاً گران‌قیمت‌ هستند، بیان داشت: با ساخت این داروها در كشور دست‌كم 40 تا 50 درصد در پرداخت هزینه‌های واردات این اقلام داروها صرفه‌جویی می‌شود.
وحید دستجردی گفت: برخی از داروها مانند فاكتور 7 و 8 را كه داروهایی با فناوری پیشرفته است، اكنون در حال تولید صنعتی داریم و این دریچه‌ای نوین است كه به تولید دارو‌سازی جدید باز كرده‌ایم.
وی گفت: ‌كشور ما جزو 12 كشور دنیا بوده و وارد صحنه تولید داروهای بیولوژیك شده است.
وحید‌دستجردی همچنین تهیه نقشه جامعه علمی سلامت را در دانشگاه‌ها از برنامه‌های دولت برای ارتقای سطح دانشگاه‌های علوم پزشكی و ارتقای نظام سلامت عنوان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha