سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 306878

ورود جو بایدن به کاخ سفید و سرنوشت وعده‌هایی که او داده است یکی از پرسش‌هایی است که این روزها مطرح می‌شود. بسیاری از وعده‌ها صرفا با یک امضا به تحقق می‌پیوندند، درست مثل امضای توافقنامه‌هایی که ترامپ از آنها بیرون آمد یا لغو خیلی از خواسته‌های او از جمله همان تحریم‌هایی که دونالد ترامپ آنها را امضا کرده بود.

واکسن‌های سوئدی در راه ایران؟

سلامت نیوز:ورود جو بایدن به کاخ سفید و سرنوشت وعده‌هایی که او داده است یکی از پرسش‌هایی است که این روزها مطرح می‌شود. بسیاری از وعده‌ها صرفا با یک امضا به تحقق می‌پیوندند، درست مثل امضای توافقنامه‌هایی که ترامپ از آنها بیرون آمد یا لغو خیلی از خواسته‌های او از جمله همان تحریم‌هایی که دونالد ترامپ آنها را امضا کرده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، بایدن در روز اول ورودش البته که تلاش کرد تا با صدور فرمان‌های اجرائی بسیاری کلید تغییر در سیاست‌ها را بزند و تحول در آمریکا را از این طریق اعلام کند. جو بایدن که هفته گذشته به‌طور رسمی رئیس‌جمهور آمریکا شد، در نخستین روز فعالیت، از وزارت آموزش خواست تا وقفه جاری در بازپرداخت وام‌های دانشجویی و بهره آن را برای میلیون‌ها آمریکایی‌ که وام دانشجویی فدرال دریافت کرده‌اند، تمدید کند.

وی همچنین با صدور فرمانی آمریکا را دوباره به پیمان آب و هوایی پاریس ملحق ساخت. رئیس‌جمهوری آمریکا در فرمانی دیگر ممنوعیت ورود اتباع برخی از کشورهای مسلمان به آمریکا را لغو کرد. بایدن همچنین برنامه ۱۰۰ روز با ماسک را آغاز کرد و پوشیدن ماسک در اماکن و مناطق متعلق به دولت فدرال و حین سفرهای بین ایالتی را الزامی کرد.

وی در نخستین روز کاری محدودیت‌های سراسری اخراج مستاجران و ضبط املاک را برای بیش از ۲۵میلیون آمریکایی تمدید کرد. او در واقع در همان روز نخست با امضای هفده فرمان اجرائی میراث دونالد ترامپ را هدف قرار داد. صدور فرمان‌هایی مثل مساله مهاجرت و البته پیمان پاریس در همان روز نخست بیانگر یک مطلب بود، اینکه او می‌توانست در مورد برجام نیز دست به اقدامی مشابه بزند و به آن بازگردد، اما نه تنها چنین نکرد بلکه چند روز بعد از آن هم درباره برجام و تصمیمش درآن باره سخنی به میان نیاورد.

هرچند تا پیش از این انتخاب افرادی مانند «تونی بلینکن» وزیر خارجه و «وندی شرمن» معاون او یا «رابرت مالی» به‌عنوان نماینده ویژه در امور ایران و برخی منتخبان سمت‌های دیگر را که هر یک به نوعی با مذاکرات هسته‌ای و برجام مرتبط بوده‌اند همه به معنای حرکتی بی‌قیدوشرط در مسیر برجام و توافق هسته‌ای توصیف می‌کردند اما روزهای کنونی این سوال را در خود دارد که آیا باید همین قدر به بازگشت بی‌قید و شرط بایدن به برجام خوش‌بین بود؟

این در حالی است که در همین شرایط «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی رژیم‌صهیونیستی «موساد» قصد دارد رهسپار واشنگتن شود تا در دیدار با مقامات دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا خواسته‌های تل‌آویو درباره هرگونه توافق با ایران را مطرح کند. شبکه ۱۲ رژیم‌صهیونیستی با انتشار این گزارش، خبر داد که انتظار می‌رود کوهن ماه آینده به آمریکا سفر کند و اولین مقام ارشد این رژیم خواهد بود که با جو بایدن دیدار می‌کند.

بسیاری از این موضوع با عنوان فشار موساد به بایدن در مورد برجام سخن می‌گویند. این را در کنار این مطلب بگذارید که تونی بلینکن پیش از این اظهار داشته بود که «بایدن به دنبال بهبود توافق موجود یا انعقاد یک توافق جدید با ایران است. ایران باید به برجام بازگردد. در این صورت بایدن با استفاده از همان توافق قبلی به دنبال توافقی بلندمدت است.‌» اظهاراتی دوپهلو، که فحوای آن این است:

«بایدن نیز قرار نیست تمام و کمال به برجام کنونی پایبند باشد.» برخی معتقدند که یعنی حتی اگر تهران از تمامی پنج گام کاهش تعهدات برجامی‌اش دست بردارد برجام کنونی و بازگشت به آن تنها راهکاری برای توافق‌ها و مذاکرات بعدی و محدودیت‌های بیشتر برای ایران است. این روزها از سویی دیگر، ایران با اقداماتی مانند آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، مطرح کردن خروج از پروتکل الحاقی، نپیوستن به FATF و ... وضعیت را پیچیده‌تر نیز کرده است. همه اینها در حالی است که ایران پیش از این نیز پنج گام در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش برداشته بود.

پایان خوش‌بینی تا پیش از این و با مسجل شدن پیروزی بایدن، دولت آنقدر از بازگشت برجام و رفع تحریم‌ها مطمئن بود که نه‌تنها بودجه‌اش را با فروش دومیلیون و سیصدهزار بشکه نفت در سال ۱۴۰۰ بست، بلکه تلاش کرد تا شروطی هم برای آمریکا در قبال بازگشت آمریکا به برجام تعیین کند مثلا تخت‌روانچی گفته بود که در صورت تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام، ایران شرایطی برای ازسرگیری کامل تعهدات هسته‌ای خود خواهد داشت. مجید تخت‌روانچی بیان کرده بود که اولین شرط ایران این است که دولت جدید آمریکا تعهد کند نقض برجام - توافق اتمی ایران و قدرت‌ها - تکرار نخواهد شد و شرط دوم رسیدگی به خساراتی است که ایران از نظر مالی و رنج انسانی به‌خاطر تحریم‌ها متحمل شده است.

تخت‌روانچی همچنین گفته بود اگر آمریکا با محقق کردن این شروط قول بازگشت به اجرای کامل برجام را بدهد ایران هم مجددا آماده اجرای کامل توافق هسته‌ای خواهد بود. همان موقع ظریف نیز از این می‌گفت که باید خسارت این مدت به ایران داده شود. شروطی که البته این روزها با استقرار بایدن دیگر مطرح نمی‌شود. اکنون ایران و وزیر خارجه آن تنها از طرف مقابل می‌خواهند تا برای تهران شرط نگذارد و به همان برجامی که پیشتر توافق‌شده بازگردند. درعوض ایران هم به تمام تعهدات آن برجام پایبند خواهد بود.

در چنین شرایطی همچنان این پرسش نیز به‌جد مطرح است که اگر بایدن قصد بازگشت به برجام را داشت چرا آن را جزو فرمان‌های اجرائی خود قرار نداد؟ انعطاف‌پذیر باشیم علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل دراین‌باره به «آرمان ملی» می‌گوید: خوش‌بینی‌هایی که خیلی از مردم و مقامات نسبت به آمدن بایدن داشته‌اند رفته‌رفته تغییر پیدا می‌کند.

بایدن در کنار اظهارات بازگشت به برجام به نوعی یک اجماع جهانی علیه ایران نیز ترتیب می‌دهد. گفت‌وگوهای اخیری که بایدن با مکرون و بوریس جانسون داشته است دقیقا در همین مسیر است. کاملا هریس و همسر یهودی او نیز به‌عنوان طرفداران اسرائیل شناخته می‌شوند و در کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل «اِی‌پَک»علیه ایران سخن گفته‌اند. از سویی جبهه‌گیری اروپا دربرابر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نشان می‌دهد تهدید و طرح مجلس در غنی‌سازی اورانیوم و خروج از پروتکل الحاقی رویه جدیدی را شکل داده است. خلاف پیش‌بینی‌هایی مثل اینکه با آمدن بایدن درها باز می‌شود، امور شکل خصومت‌باری به خود گرفته است. وی ادامه می‌دهد: استراتژی ایران و مصوبه اخیر نه تنها مسیری برای رفع تحریم‌ها نبود بلکه بهانه‌ها را در این زمینه بیشتر کرد. از سویی آمریکا و بایدن نشان داده‌اند که بعد از بازگشت به برجام به دنبال مذاکره در مورد اقدامات نظامی ایران در منطقه، حقوق بشر و... هستند و اختلافات در این عرصه عمیق و عمیق‌تر می‌شود. از بیگدلی می‌پرسیم پس انتخاب تیم مذاکره‌کننده برجام در کابینه بایدن به چه معناست؟ پاسخ می‌دهد:انتخاب این تیم به دلیل تجربه آنها در مذاکره با ایران است و نه صرفا به خاطر بازگشت به برجام. او می‌خواهد از آنها برای مذاکراتی جدیدتر و بهتر استفاده کند.

وی اضافه می‌کند: مذاکرات برجام اگر سه ضلع آمریکا، اروپا و ایران را داشت امروز ضلع چهارمی به نام کشورهای عربی و اسرائیل که با یکدیگر صلح هم کرده‌اند، دارد؛ کسانی که می‌خواهند مانع نزدیکی ایران و آمریکا به یکدیگر شوند.

بیگدلی می‌گوید: قطعا اولویت بایدن برجام نیست ازهمین روست که ایران نیز نباید با خوش‌بینی از بازگشت به برجام، مواضع خشن بگیرد بلکه باید انعطاف‌پذیری‌اش را دوچندان کند.قبلا رئیس جمعیت هلال احمر اعلام کرده بود که این نهاد واکسن کرونای چینی خریداری خواهد کرد. این در حالی است که پیش از این یکی از واکسن‌های تولید شده از سوی چین، از سوی سازمان غذا و دارو رد شده است.

مقامات رسمی وزارت بهداشت، تاکنون درباره این موضوع اظهارنظری نکرده‌اند که از کدام کشور واکسن را می‌گیرند. در این بین رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز به واردات واکسن کرونا واکنش نشان داد و حسینعلی شهریاری با تأکید بر اینکه مسئولان باید برای اعتمادسازی و اطمینان از عدم وجود عوارض واکسن خارجی، نخستین تزریق کنندگان باشند گفت: «واکسن فایزر و مشابه آن به دلیل عدم طی کردن فازهای بالینی طی چند ماه اخیر تلفات زیادی داشته است بنابراین باید در واردات واکسن دقت بسیار زیادی داشت.»

همچنین به اعتقاد مصطفی قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا «سهمیه ایران در کواکس اولین محموله وارداتی واکسن کرونا است که در هفته‌های آینده وارد کشور خواهد شد.» وی ادامه داد:

در کمیته ملی واکسن کرونا تصمیم گرفته شد که از منابعی واکسن تهیه شود که فرمایش مقام معظم رهبری محقق شود و حدود سه هفته قبل از فرمایش ایشان، موضوع خرید واکسن کرونا از فایزر از دستور کار خارج شده بود و این موضوع اصلا مطرح نبود. اما حسین قناعتی، رئیس اتاق فکر ستاد مقابله با کرونای تهران در گفت‌وگوی کوتاهی در رابطه با واردات واکسن کرونا می‌گوید: «رئیس‌جمهوری باید این مسأله را اعلام می‌کرد. چرا که سهمیه کوواکس تا پایان امسال در دسترس قرار نخواهد گرفت.» آنطور که از اظهارات مدیران کرونا در کشور مشخص است، هم‌اکنون 2 گزینه جدی برای واردات واکسن به ایران، وجود دارد؛ یکی از واکسن‌های تولید شده در چین و واکسن آسترازنکای سوئدی.


چه کشورهایی واکسن سوئدی زدند
اواسط دی ماه هم سازمان تنظیم محصولات دارویی و بهداشتی انگلستان از صدور مجوز لازم برای تزریق سراسری واکسن کرونای ساخت مشترک دانشگاه آکسفورد این کشور و شرکت آسترازنکای سوئد خبر داد. این واکسن از طریق وکتور ویروسی ساخته شده و تاکنون مراحل فاز دوم و سوم آزمایش بالینی آن هم تمام ‌شده است.

اتحادیه اروپا،آمریکا و انگلستان به ‌ترتیب برای خرید 400میلیون، 300میلیون و 100میلیون دوز از این واکسن قرارداد اولیه امضا کرده‌اند. این واکسن، جزو واکسن‌های ارزان و آسان در نگهداری است. گفته می‌شود هر دوز آن، 2.50پوند است و می‌توان آن را در دمای طبیعی یخچال بین 2تا 8درجه سانتیگراد نگهداری کرد. کشورهای هند و آرژانتین استفاده از آن را تأیید کرده‌اند.


افزایش آمار کرونا در ایران
در این شرایط، از روز گذشته آمار شیوع کرونا در کشور افزایش داشته و سخنگوی وزارت بهداشت هشدار داد که کاهش در میزان عمل به توصیه های بهداشتی از سوی هر یک از ما می‌تواند موج چهارم بیماری را به صوت فراگیر در کشور ایجاد کند. سیما سادات لاری، اعلام کرده: «همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، وضعیت بیماری کووید-19 در کشور به شدت حساس، شکننده و ناپایدار است و متاسفانه با توقف روند کاهشی در موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا مواجه شده‌ایم.»

طبق اعلام این وزارتخانه نیز از یکشنبه (5 بهمن) تا دوشنبه (6 بهمن) 6هزار و 309 بیمار جدید کووید-19 در کشور شناسایی شده‌اند، که 681 نفر از آنها بستری شدند. در این بین 98 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و 4057 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس آخرین تحلیل‌ها، 18 شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، 154 شهرستان در وضعیت زرد و 276 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.


چه کسانی اول واکسن می‌زنند؟
ایرانیان پیش از این تجربه اولویت‌بندی تزریق واکسن آنفلوآنزا را از سر گذرانده‌اند؛ واکسنی که امسال به‌دلیل ماجرای تحریم‌ها با تأخیر وارد کشور شد و در شرایطی که در ابتدا دایره مشمولان آن بزرگ بود، با محدودیت واردات، در مرتبه اول زنان باردار را در اولویت قرار داد و در موارد معدودی هم شامل افراد سالمند و مبتلایان به بیماری‌های خاص شد؛ هر چند که ویروس به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا، امسال شیوعی نداشت.

حالا با نزدیک شدن به زمان واکسیناسیون، هرچند محدود، ماجرای اولویت‌بندی مطرح می‌شود. متخصصان عفونی می‌گویند که نخستین گروهی‌ که باید واکسینه شوند، کادر درمان هستند. البته چهاردهم دی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام کرد که افراد در معرض آسیب‌ مثل کادر درمان که در ‌آی سی یو مشغول به کارند، سالمندان و افرادی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند، افراد بالای 75سال، افراد با بیماری‌های زمینه ای، در اولویت‌اند که برای واکسیناسیون این افراد که تعدادشان به 21میلیون نفر می‌رسد، 42میلیون دوز واکسن نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha