شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 307011

سرماخوردگی، آلرژی، لخته شدن غیر طبیعی خون و بیماری‌های مزمن می‌توانند منجر به خون دماغ شدن کودکان شوند.

دلایل خون دماغ شدن کودکان

سلامت نیوز:سرماخوردگی، آلرژی، لخته شدن غیر طبیعی خون و بیماری‌های مزمن می‌توانند منجر به خون دماغ شدن کودکان شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان،  فرزند شما در سال‌های ابتدایی زندگی حداقل یک بار خون دماغ می‌شود. بعضی از کودکان پیش دبستانی هفته‌ای چند بار خون دماغ می‌شوند که این نه غیرعادی است و نه خطرناک، اما می‌تواند بسیار ترسناک باشد. اگر خون از پشت بینی به داخل دهان و گلو سرازیر شود، ممکن است کودک مقدار زیادی از آن را ببلعد، که باعث استفراغ می‌شود.


دلایل زیادی برای خون دماغ شدن وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:


سرماخوردگی و آلرژی: سرماخوردگی یا آلرژی باعث تورم و تحریک داخل بینی شده و ممکن است منجر به خونریزی خود به خودی شوند.
تروما: کودک می‌تواند از راه قرار دادن چیزی در بینی یا فقط دمیدن آن دچار خونریزی بینی شود. خونریزی بینی همچنین می‌تواند در صورت اصابت توپ یا جسم دیگر به بینی یا افتادن و ضربه به بینی او رخ دهد.


رطوبت کم یا دود‌های تحریک کننده: اگر محیط خانه شما بسیار خشک است یا در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، ممکن است بینی کودک  خشک شده و خونریزی کند. همچنین اگر او کودک در معرض گاز‌های سمی قرار گیرد، ممکن است دچار خونریزی بینی شود.
مشکلات آناتومیک: هر ساختار غیرطبیعی داخل بینی می‌تواند منجر به خونریزی شود.


رشد غیرعادی: هر گونه رشد بافت غیرطبیعی در بینی ممکن است باعث خونریزی شود، مانند پولیپ ها که خوش خیم هستند، اما باید سریعاً درمان شوند.
لخته شدن غیر طبیعی خون: هر چیزی که در لخته شدن خون تداخل ایجاد کند می‌تواند منجر به خون دماغ شود. حتی دارو‌های رایج مانند آسپیرین، می‌توانند مکانیسم لخته شدن خون را به اندازه کافی تغییر دهند تا باعث خونریزی شوند. بیماری‌های خون مانند هموفیلی نیز می‌توانند خونریزی بینی را تحریک کنند.
بیماری مزمن: هر کودک مبتلا به بیماری طولانی مدت، یا کودکی که به اکسیژن اضافی یا داروی دیگری نیاز داشته باشد که می‌تواند باعث خشک شدن یا تأثیر در مخاط بینی شود، ممکن است دچار خون دماغ شود.


هنگام خونریزی بینی کودک چه کنیم؟
آرام باشید. خون دماغ می‌تواند ترسناک باشد، اما بندرت جدی است.
کودک خود را در حالت نشسته یا ایستاده قرار دهید. سر او را کمی به سمت جلو متمایل کنید. از او بخواهید که به آرامی در بینی خود بدمد.
نیمه پایینی بینی کودک خود را (قسمت نرم) بین انگشت شست و انگشت اشاره خود بگیرید و ده دقیقه کامل آن را محکم نگه دارید. اگر کودک به اندازه کافی بزرگ شده است، خودش می‌تواند این کار را انجام دهد. در این مدت بینی را رها نکنید تا ببینید آیا هنوز خونریزی دارد.


بعد از ده دقیقه فشار را آزاد کرده و کودک خود را ساکت نگه دارید. اگر خونریزی متوقف نشده است، این مرحله را تکرار کنید. اگر پس از ده دقیقه خون متوقف نشده است، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید یا به نزدیکترین بخش اورژانس مراجعه کنید.


اگر کودک شما زیاد خون دماغ می‌شود، از پزشک متخصص اطفال در مورد استفاده هر روزه از قطره بینی آب نمک سوال کنید. اگر در آب و هوای بسیار خشک زندگی می‌کنید، استفاده از این قطره بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر این، یک دستگاه بخار ساز به شما کمک می‌کند تا از خشک شدن بینی جلوگیری شود.

 

 

منبع:هلثی چیلدرن،

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha