معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: با خشکسالی و گرما، قطعاً شاهد بارش رگباری در فروردین تا خرداد خواهیم بود که این بارش‌ها با سیل همراه خواهد بود.

در کوه‌ها هم برف نیم‌متری نداریم/خشکسالی بارش رگباری به همراه خواهد داشت

سلامت نیوز: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: با خشکسالی و گرما، قطعاً شاهد بارش رگباری در فروردین تا خرداد خواهیم بود که این بارش‌ها با سیل همراه خواهد بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، حمیدرضا زکی‌زاده در برنامه یه روز تازه گفت: تغییر اقلیم بحث روزهای اخیر نیست و در دهه ۴۰ و ۵۰ در فصل زمستان در شهر تهران به سختی از خانه خارج می‌شدیم. در آن زمان سرگرمی بچه‌ها باز کردن راه نیم‌متری از میان برف‌ها بود و پارو کردن برف کار روزانه قدیمی‌ها بود. تغییر اقلیم تنها مختص زمستان نیست و براساس مطالب تاریخی فتحعلی‌شاه در تابستان ۱۰۰ سال پیش به قله توچال رفت که به علت بارش سنگین برف چند درخت ارس را قطع کردند. وی افزود: اما اکنون به سمت گرم شدن حرکت کرده‌ایم و این تغییر اقلیم مختص تهران نیست و در همه جای دنیا شاهد هستیم و امروز حتی در کوه‌ها هم برف نیم‌متری و یک متری نداریم.


زکی‌زاده اظهار داشت: پروژه‌های آبخیزداری و منابع طبیعی از آبان تا فروردین به علت یخبندان امکان فعالیت نداشتند و در حال حاضر نهایتاً ۵ تا ۱۰ سانتیمتر برف در قله توچال داریم. با روند موجود خشکسالی و گرما، قطعاً شاهد بارش رگباری در فروردین تا خرداد خواهیم بود که این بارش‌ها با سیل همراه خواهد بود. در گذشته بارش‌ها به درستی و در زمان مناسب انجام می‌شد و در تابستان جوی‌ها پر از آب بود. منطقه سبلان 12 کیلومتر تا دربند فاصله دارد و در گذشته به نام سیل برگردون می‌شناختیم و در سال ۱۳۳۳ بارش ۲۵ میلی‌متری در امامزاده داوود ۲ هزار و ۵۰ نفر کشته داشت. در سال ۱۳۶۶ شاهد سیل در گلابدره دربند با بارش ۲۵ میلی‌متری بودیم که در حوزه ۲ هزار هکتاری سنگ‌هایی با ابعاد ۳ تا ۴ متر در تجریش و سیدخندان سقوط کردند.


وی افزود: این سیل‌ها در آن زمان‌ها بدون ساخت‌وسازهای حال حاضر بود. ۱۲ روددره در تهران مثل وردیج، کن، ولنجک، درکه، دارآباد، گل‌آباد، دربند، سوهانک و یورچشمه را داشتیم که مسیر این دره‌ها طبیعی بود و الان این روددره‌ها کور شده‌اند. با تغییر اقلیم موجود بارش‌های ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متری را شاهد هستیم و امروزه بزرگترین روددره‌های شهر تهران در مسیر بزرگراه امام علی(ع) و شهید چمران و دره نهج‌البلاغه ظرفیت عبور سیلاب ۲۵ مترمکعبی دارد. درصورتی ‌که بارش سیلابی در این روزها بالای ۱۵۰ مترمکعب خواهد بود و در نتیجه شاهد اتفاقاتی مثل لرستان و گلستان خواهیم بود و به صورت جدی به مسئولان هشدار می‌دهم. در آبان سال ۱۳۹۷ هشدار درخصوص سیلاب‌های فروردین و اردیبهشت دادم.


معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تأکید کرد: اگر وزارت نیرو در خوزستان سدها را خالی می‌کرد، در فروردین شاهد سیل نبودیم و تغییر اقلیم، علمی قابل پیش‌بینی است. براساس روند تغییر اقلیم بارش اگر به صورت برف نباشد، در یک دهه آینده در فروردین‌ماه به صورت رگباری خواهد بود. نقش آبخیزداری و منابع طبیعی در ارتباط با سیلاب‌ها به اینگونه است که باید خودمان را با طبیعت سازگار کنیم و تنها راه نجات مهربانی با طبیعت است.


زکی‌زاده خاطرنشان کرد: در مناطق جنگلی هوا ۵ درجه خنک‌تر است و این تلطیف هوا منجر به خروج تدریجی آب می‌شود. در پروژه‌های منابع طبیعی به دنبال حفظ، احیا و اصلاح پوشش گیاهی هستیم و همچنین باید شاهرگ‌های سیلابی را که منجر به خروج سیل می‌شوند را از طریق پروژه‌های آبخیزداری مهار کنیم؛ با این کار در زمان و فرصت مناسب آب‌ها خارج شوند.


وی افزود: در صورت تجاوز به حریم طبیعت، در آینده طبیعت آن ساخت‌وساز متجاوز را بر خواهد داشت؛ در دروازه قرآن شیراز نیز شاهد ساخت‌وساز بودیم که از طریق طبیعت خسارت دیدیم. اگر مسیرها و روددره‌ها خالی نشوند، سیل با خسارت آنها را خالی می‌کند و این اتفاق اجتناب‌ناپذیر است. شهرداری باید این حریم‌ها را خالی از ساخت‌وساز کند. امکان سدسازی در آبراه‌ها داریم اما در کوه‌های شمال تهران جایی برای سدسازی نداریم.


معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در پایان گفت: اقدامات کارشناسان آبخیزداری را مسئولان نمی‌بینند، اما کوهنوردان در مسیر خود شاهد اقدامات کارشناسی آبخیزداران هستند. ۷۰۰ سازه اخیر باید افزایش پیدا کند چراکه ممکن است قدرت سیل همه این پروژه‌ها را از بین ببرد زیرا پروژه‌های ما از رسوب پر شده‌اند. نقش گمنام آبخیزداری ناپیداست و زمانی شاهد نقش آبخیزداری هستیم که سیل می‌آید اما خسارت به شهر وارد نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha