سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: علاوه بر واردات حدود دو میلیون واکسن «اسپوتنیک وی» که به تدریج صورت می‌گیرد، خط تولید این واکسن نیز بزودی در بخش خصوصی در کشور ایجاد می‌شود و امیدواریم تا قبل از شروع سال ۱۴۰۰ انجام شود.

خط تولید واکسن «اسپوتنیک وی» در ایران راه‌اندازی می‌شود

سلامت نیوز:سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: علاوه بر واردات حدود دو میلیون واکسن «اسپوتنیک وی» که به تدریج صورت می‌گیرد، خط تولید این واکسن نیز بزودی در بخش خصوصی در کشور ایجاد می‌شود و امیدواریم تا قبل از شروع سال ۱۴۰۰ انجام شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، کیانوش جهانپور درباره اثربخشی و ایمنی زایی واکسن «اسپوتنیک وی» افزود: واکسن «اسپوتنیک وی» یکی از بهترین واکسن های کرونا در دنیاست و میزان اثربخشی و ایمنی زایی آن برای افراد بالای ۶۵ سال حدود ۹۲ درصد برآورد شده و درصد ایمنی زایی آن در افراد بالای ۷۰ سال نیز بالاست و  کمتر واکسنی این شرایط را دارد.


وی ادامه داد: دو دوز واکسن اسپوتنیک وی با فاصله ۲۱ روز تزریق می شود و با توجه به نوع آدونوویروس آن، آنتی بادی ایجاد شده بعد از دوز اول تزریق این واکسن و دوز یادآور به گونه ای است که سیستم بدن نمی تواند آن را حذف کند و اتفاقی که در مورد واکسن های مشابه محتمل است در مورد این واکسن رخ نمی دهد.


سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: خرید مستقیم واکسن «اسپوتنیک وی» از روسیه دو میلیون دوز است و توافق های لازم برای ایجاد خط تولید این واکسن در ایران انجام شده است. امیدواریم با تولید مشترک این واکسن در ایران دهها میلیون دوز از این واکسن را در کشور تولید و در سال ۱۴۰۰ به بازار عرضه کنیم.


وی ادامه داد: ظرف هفته های آینده استقرار خط تولید این واکسن در کشور در یکی از شرکتهای خصوصی کامل می شود و شاید حتی قبل از آغاز سال ۱۴۰۰ بتوانیم واکسن «اسپوتنیک وی» را در کشور تولید کنیم. زیرساخت و خط تولید آن موجود است فقط باید ارزیابی نهایی بشود و خط تولید آن در بخش خصوصی فعال شود.


 واکسن اسپوتنیک وی، تولید شرکت گامالیای روسیه است که سازمان غذا و دارو بعد از سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به مسکو مجوز استفاده اضطراری آن را صادر کرد و به دنبال این مجوز اولین محموله این واکسن به میزان ۲۰ هزار دوز که برای ۱۰ هزار نفر کفایت می کند در روز پنجشنبه ۱۶ بهمن وارد کشور شد و پنج روز بعد واکسیناسیون با این واکسن با اولویت کارکنان بخش های آی سی یو طی مراسمی در روز ۲۱ بهمن با حضور وزیر بهداشت و با فرمان رئیس جمهوری آغاز شد.


حدود یک هفته بعد در تاریخ ۲۴ بهمن نیز دومین محموله واکسن اسپوتنیک وی به تعداد ۱۰۰ هزار دوز وارد کشور شد تا واکسیناسیون ۵۰ هزار نفر دیگر از کادر درمان و گروه های آسیب پذیر با این واکسن انجام شود.


همزمان با شروع واکسیناسیون کرونا در ایران با واکسن اسپوتنیک وی، وزیر بهداشت اعلام کرد: علاوه بر فرآیند تولید واکسن در ایران و خرید واکسن از سبد کوواکس ایران از ۵ منبع خارجی نیز واکسن کرونا وارد می کند که شامل واکسن اسپوتنیک وی و چهار واکسن دیگر است.
همان روز کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: دو واکسن سینوفارم چین و واکسن شرکت باهارات بیوتک هند نیز مدارک خود را برای گرفتن مجوز در ایران ارائه کرده اند و فرآیند بررسی مدارک این واکسن ها در حال انجام است.


او یک هفته بعد خبر داد: مجوز مصرف اضطراری برای سه واکسن کرونای دیگر در سازمان غذا و دارو صادر شده است و افزود: مجوز مصرف اضطراری برای واکسن‌های کوواکسین ساخت موسسه باهارات بیوتک هند، واکسن آسترازنکا - آکسفورد تولیدی R-pharm روسیه و واکسن آسترازنکا - آکسفورد ساخت شرکت SKBio کره جنوبی توسط کمیسیون قانونی تشخیص صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک سازمان غذا و دارو صادر شده است.


علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا نیز روز بعد یعنی پنجشنبه ۳۰ بهمن در حاشیه مراسم دیدار وزیر بهداشت با مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در تهران از واردات واکسن سینوفارم چین به ایران خبر داد و گفت: هفته آینده ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین به دست ما می رسد. همچنین قرار است ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا نیز در اسفند ماه برسد. با این حساب می توانیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری را که در سال جاری جزو اولویت است، واکسینه کنیم.


وی ادامه داد: واکسنی که تاکنون به کشور وارد شد، واکسن اسپوتنیک وی روسیه است که یکی از سه واکسن برتر دنیا در حوزه اثربخشی محسوب می‌شود. پلتفرم این واکسن مانند واکسن آسترازنکا است و چون از آدنو ویروس انسانی است، اثربخشی خوبی به میزان ۹۱.۶ درصد دارد. اولین محموله وارداتی آن در فاز یک به پرسنل آی سی یو داده می شود و ۳۶ هزار نفر در فاز اول مشمول این واکسیناسیون می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha