یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 308457

روغن‌ها در دمای اتاق به صورت مایع چربی هستند. در حالی که آنها در انواع غذاها – مانند آجیل، ماهی، آووکادو و زیتون یافت می‌شوند – روغن‌های پخت و پز یکی از رایج‌ترین اشکال مصرف روغن هستند. سالم‌ترین روغن‌های پخت و پز معمولاً چربی‌های اشباع نشده بیشتری نسبت به چربی‌های اشباع دارند.

۸ روغن پخت و پز سالم

سلامت نیوز: روغن‌ها در دمای اتاق به صورت مایع چربی هستند. در حالی که آنها در انواع غذاها – مانند آجیل، ماهی، آووکادو و زیتون یافت می‌شوند – روغن‌های پخت و پز یکی از رایج‌ترین اشکال مصرف روغن هستند. سالم‌ترین روغن‌های پخت و پز معمولاً چربی‌های اشباع نشده بیشتری نسبت به چربی‌های اشباع دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا از ام اس ان، چربی‌های اشباع نشده – مانند اسیدهای چرب اشباع نشده و چند غیر اشباع موجود در روغن‌های گیاهی – به ویژه برای سلامت قلب مفید هستند.

در همین حال، چربی‌های اشباع موجود در کره و لبنیات پرچرب ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

روغن‌های گیاهی گزینه بسیار خوبی برای کاهش مصرف کره و سایر محصولات چربی حیوانی است.

علاوه بر محتوای چربی روغن پخت و پز، درک نقطه دود هر روغن نیز مهم است.

هنگامی که روغن از نقطه دود آن گرم‌تر می‌شود، روغن می‌سوزد، مواد مغذی مفید را از بین می‌برد و رادیکال‌های آزاد را آزاد می‌کند – خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد.

    روغن زیتون

روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است که باعث کاهش التهاب، کاهش کلسترول “بد” لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و جلوگیری از بیماری مزمن می‌شود.

    روغن کانولا

روغن کانولا از دانه‌های گیاه کلزا که در خانواده‌ای از کلم بروکلی و گل کلم است، استخراج می‌شود.

این روغن منبع خوبی از چربی‌های سالم است. فقط یک قاشق غذاخوری روغن کانولا دارای ۸ گرم چربی اشباع نشده است.

همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است، که با التهاب مقابله می‌کند، چربی کبد را کاهش می‌دهد و خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

    روغن آووکادو

آووکادو یکی از بالاترین منابع اسید اولئیک، یک اسید چرب اشباع نشده است که فشار خون را کاهش می‌دهد، عملکرد مغز را تقویت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

بنابراین جای تعجب نیست که روغن آووکادو، ساخته شده از تفاله آووکادو تحت فشار سرد، این مزایا را نیز برای بهینه سازی سلامتی به همراه دارد.

مصرف روغن آووکادو به همراه سبزیجات باعث افزایش جذب ویتامین‌های محلول می‌شود – مانند ویتامین‌های A، D، E و K – که برای جذب نیاز به چربی دارند.

    روغن کنجد

روغن کنجد غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده و چند غیراشباع است. این روغن‌ها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری کمک کند.

مهم: روغن کنجد را نباید با روغن کنجد برشته شده که طعم کاملاً متفاوتی دارد اشتباه گرفت. در حالی که هر دو از دانه کنجد فرآوری می‌شوند، مدت زمان بیشتری که روغن روغن کنجد برشته شده باعث ایجاد طعم غنی‌تر و مغذی می‌شود. روغن کنجد معمولی تقریباً هیچ عطر و طعمی ندارد.

    روغن سویا

روغن سویا سرشار از ویتامین K است که باعث تقویت سلامت استخوان می‌شود. همچنین از چربی‌های اشباع نشده و اسیدهای چرب امگا 3 که با کاهش سطح کلسترول مرتبط هستند پر شده است.

    روغن گلرنگ

روغن گلرنگ، که با دانه‌های گیاه گلرنگ ساخته می‌شود، دارای اسیدهای چرب اشباع کم و چربی‌های اشباع نشده تک و غیر اشباع زیادی است که برای قلب مفید است.

این ماده حاوی اسیدهای لینولنیک و لینولئیک است که می‌تواند کلسترول خون را بهبود بخشد، از عروق پشتیبانی کند و به طور کلی خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

    روغن بذر کتان

روغن بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است زیرا بذر کتان یکی از دانه‌های دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است.

    روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی سرشار از ویتامین E، چربی‌های اشباع نشده تک، چربی‌های اشباع نشده، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا 6 است. ویتامین E یک ماده مغذی ضروری برای بینایی خوب، ایمنی بدن و جریان خون است.

روغن بادام زمینی فشرده، تصفیه نشده و سرد، بیشترین فواید غذایی را دارد زیرا بادام زمینی از طریق یک فرآیند مکانیکی بدون حرارت یا مواد شیمیایی پردازش می‌شود.

روغن‌هایی که باید از مصرف آنها جلوگیری شود

در حالی که گزینه‌های زیادی برای روغن‌های سالم وجود دارد، گزینه‌های ناسالمی هم وجود دارد که نباید آنها را استفاده کرد. باید از مصرف روغنهایی که سرشار از چربیهای اشباع شده و چربیهای ترانس هستند که می‌توانند کلسترول “بد” LDL شما را افزایش دهند، خودداری کنید.

روغن‌های ناسالم در بسیاری از غذاهای فرآوری شده یافت می‌شوند زیرا ماندگاری طولانی در دمای اتاق دارند. این روغنها در مقایسه با روغنهای اشباع نشده تمایل به جامد بودن در دمای اتاق دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha