چندی پیش معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تفسیر و نقل دیگری در ارتباط با سفرهای نوروزی ارائه کرد و گفت: «عید نوروز در هر شرایطی استقرار چادر مسافرتی ممنوع است و اگر تورهای مسافرتی مجاز هستند به دلیل آن است که تورها به مناطق و محل‌های کنترل‌شده می‌روند و هتل‌ها هم کاملا تحت‌نظارت و کنترل هستند؛ حتی استانداردها، استفاده اماکن و منازلی را که به طور شخصی مورد اجاره مسافران قرار می‌گرفت، پلمب یا ممنوع اعلام کرده‌اند.»

دور سفر را خط بکشید

سلامت نیوز:چندی پیش معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تفسیر و نقل دیگری در ارتباط با سفرهای نوروزی ارائه کرد و گفت: «عید نوروز در هر شرایطی استقرار چادر مسافرتی ممنوع است و اگر تورهای مسافرتی مجاز هستند به دلیل آن است که تورها به مناطق و محل‌های کنترل‌شده می‌روند و هتل‌ها هم کاملا تحت‌نظارت و کنترل هستند؛ حتی استانداردها، استفاده اماکن و منازلی را که به طور شخصی مورد اجاره مسافران قرار می‌گرفت، پلمب یا ممنوع اعلام کرده‌اند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این یعنی، ایجاد محدودیت برای گروهی از مردم که البته از اکثریت هم هستند و امکان اقامت در هتل‌ها را ندارند و با تورها سفر نمی‌کنند. خب اگر قرار بر ایجاد محدودیت است، بهتر نیست این محدودیت برای همه اعمال شود؟ آنهایی که در این وضعیت اقتصادی امکان رزرو هتل و... دارند که خب مسافرت‌هایشان به ویلاهای اطراف شهرشان به‌راه بوده و تا همین الان هم مشمول محدودیت خاصی نبوده‌اند، حداقل اگر قرار است اینطور مسافرت‌ها را فیلتر کنیم و دوباره فقط طبقه‌ای که توان پرداخت هزینه هتل‌ها را دارند، سفر کنند، بهتر است آنها هم محدود شوند و همه با هم با کرونا بجنگیم!

اواسط بهمن  امسال و لابه‌لای داغ‌شدن اخبار مربوط به چگونگی انجام سفرهای نوروزی در شرایط کرونایی، ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌وگو با رسانه‌ها از شرایط درنظر‌گرفته‌شده برای مسافرت‌ها خبر داد و گفت: «برای افرادی که خارج از تورهای برنامه‌ریزیشده اقدام به سفر نوروزی کنند، ارائه رزرو مرکز اقامتی مجاز الزامی است.» همین اظهارنظر، تصمیم‌گیری برای مسافرت‌ها و روند نظارت بر سفرهای احتمالی نوروزی را با ابهامات و چالش‌هایی مواجه کرد.

به هرحال همه آنهایی که به مسافرت می‌روند، یا در بیان بهتر، اکثر کسانی که به مسافرت‌های نوروزی می‌روند، در قالب تور و با اقامت در هتل‌ها و مراکز توریستی اوقات فراغت نمی‌گذرانند و خیلی‌ها برای دیدن اقوام و کاملا شخصی و بدون هیچ مجوز و امکان ثبتی چنین انتخابی دارند؛ لذا اصل این مدل مواجهه با سفرهای نوروزی و قراردادن چنین الزامی محل ایراد و سوال است.

حالا مردم نمی‌دانند کلا به سفر نباید بروند یا اگر در چارچوب تورهای گردشگری باشد، اشکالی ندارد؛ اما روز گذشته حسن روحانی، رییس‌جمهور در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و کسی برای سفر به این شهرها برنامه‌ریزی نکند و مردم تا می‌‌توانند خریدهای خود را اینترنتی انجام دهند. روحانی با اشاره به نزدیک‌شدن به عید نوروز تصریح کرد: ما اکنون با دو ویژگی مواجه هستیم؛ یکی اسفند پرجنب‌و‌جوش به‌ویژه در ۱۵ روز آخر و دیگری فرارسیدن عید نوروز.

اسفند جنبش‌و‌جوش خاص خود را دارد و معروف به شب عید است و خرید و فعالیت مردم بیشتر می‌شود. رسومات مردم موجب تردد بیشتر می‌شود که علامت هشدار‌دهنده‌ای برای ما است و اسفند با ماه‌های دیگر متفاوت است. وی با بیان اینکه در ۱۵ روز نخست فروردین هم تردد، رفت‌و‌آمدهای خانوادگی، ترددهای خانگی و سفر بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: از مردم خواهش می‌کنیم از سفر صرف‌نظر کنند؛ البته درک می‌کنیم آنها سال ۹۹ نتوانستند سفر کنند. قبلش هم ۲۵ استان سیلاب بود اما هرچه گفته می‌شود به خاطر سلامت آنهاست.

به گفته رییس‌جمهور، نرفتن سفر حتما بهتر از رفتن به سفر است اما اگر کسانی به هر دلیلی به سفر می‌روند، حتما پروتکل‌ها را بیش از همیشه رعایت کنند وگرنه دچار موج چهارم می‌شویم که مشکلات زیادی برای فرهنگ، اقتصاد و زندگی اجتماعی و سلامت مردم ایجاد می‌کند. روحانی افزود: نمی‌شود گفت که مردم شب عید، خرید نروید ولی خواهش می‌کنیم در ترددها تراکم، فاصله و پروتکل‌ها را رعایت کنند.

ممکن است در جایی ۵درصد ارزان‌تر باشد، ولی به ریسک آن نمی‌ارزد؛ تا آنجایی هم که ممکن است مردم خرید اینترنتی انجام دهند.رییس جمهوری درباره مساله سفرها نیز گفت: ما امروز برای عید مصوب کردیم سفر برای برای شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و کسی برنامه‌ریزی نکند، نیروی انتظامی و همه نیروها هم به قانون و مقرراتی که وضع شده عمل می‌‌کنند و مردم توجه کنند.

وی افزود: البته ما می‌دانیم یک بار روانی خاصی برای مردم است این یک‌سال و دو سال خانه‌نشینی‌ها، خستگی‌ها و آثار روانی داشته و برای بسیاری از کسب‌وکارها که یک سال است تقریبا به طور کامل تعطیل شده‌اند، فشارها زیاد است اما در عین حال اگر سفری انجام گیرد، حتما در شهرهای قرمز و نارنجی نباشد و بقیه جاها با مراعات صددرصد و رعایت پروتکل باشد وگرنه ما سلامت خود و جامعه را به خطر انداخته‌ایم. 

 تکلیف سفرهای نوروزی مشخص شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم بعد از نشست ستاد ملی مقابله با کرونا به رسانه‌ها گفت: «باید سفرها تا حد امکان انجام نشود. درست است که مردم واقعا تحت فشار بوده و هستند. اکنون سه عید می‌گذرد؛ سال ۱۳۹۸ سیل بود، ۱۳۹۹ کرونا و امسال هم کرونا و ویروس جهش‌یافته.

گرچه شاید فشار روحی و روانی و خستگی مردم باعث شود که تحمل و آسیب‌پذیری داشته باشند، اما خواهشی که داریم این است که تا حد امکان این سفرها به‌هیچ‌وجه انجام نشوند تا امسال را هم با شرایط ثابتی بگذرانیم و از سال آینده که بحث واکسیناسیون کامل‌تر می‌شود و قطعا سال‌های بعدتر می‌توانیم تعطیلات بهتری داشته باشیم، آن هم همراه با عزیزان‌مان در کنار یکدیگر که مبادا به دلیل سفرهای چندروزه عزیزان‌مان دیگر در کنار ما نباشند که این ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است.»

رییسی ادامه داد: «در عین حال باوجود صحبت‌هایی که شد و در ستاد ملی هم بحث شد، نظر عزیزان این است که بر اساس مصوبه ستاد، در شهرهای قرمز و نارنجی سفر کاملا ممنوع شود و در سایر شهرها اعم از زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بسیار سختگیرانه بتوانند سفرهای ضروری خودشان را انجام دهند؛ البته ما همچنان تقاضا داریم که از سفر اجتناب کرده و سفرهای غیرضروری را انجام ندهند و امسال ممنوع باشد؛ البته بر اساس مصوبه‌ای که هست، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی کاملا ممنوع است و در سایر شهرها هم با رعایت شیوه‌ها و پروتکل‌های سختگیرانه می‌توانند به سفر ضروری‌شان برسند.»

 هلال‌احمر آماده طرح نوروز است

کریم همتی، رییس جمعیت هلال‌احمر نیز  درباره اجرای طرح نوروزی جمعیت هلال‌احمر، گفت:‌ همه‌ساله طرح امداد و نجات نوروزی جمعیت هلال‌احمر با محوریت سفرهای نوروزی از حوالی ۲۵ اسفند آغاز شده و تا پایان تعطیلات و حوالی ۱۵فروردین اجرا می‌شد؛ اما امسال به دلیل شرایط شیوع کرونا و احتمال اعمال برخی محدودیت‌ها ممکن است این طرح به شیوه سابق اجرا نشود و دیگر چادرها و پایگاه‌های نوروزی دایر نباشند. وی با اشاره به ماموریت جدیدی که به جمعیت هلال‌احمر اضافه شد، اظهار کرد:‌

موضوعی که امسال از سوی جمعیت هلال‌احمر و به شکل قطعی انجام خواهد شد، کنترل مبادی ورودی کشور است و بر این اساس همکاران من در جمعیت هلال‌احمر در بیش از صد ورودی زمینی، هوایی و دریایی در کشور مستقر شده و اقدام به غربالگری و اخذ تست سریع کرونا از افراد واردشده به کشور خواهند کرد. همتی با بیان اینکه افراد مشکوک به کرونا در این طرح قرنطینه خواهند شد، گفت: در این طرح عمدتا جوانان هلال‌احمر مشارکت دارند و اجرای آن از روز ۱۵ اسفند ۹۹ آغاز شده است. به عبارتی می‌توان گفت که این طرح جایگزین طرح نوروزی ما شده است.

رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه واکسن کرونا به ماموران و نیروهای هلال‌احمر حاضر در اجرای این طرح تزریق می‌شود، درباره زمان ادامه این طرح نیز گفت:‌ این طرح فعلا ادامه خواهد داشت و در طول نوروز نیز اجرا خواهد شد. وی درباره آمادگی جمعیت هلال‌احمر برای اجرای طرح نوروزی در صورت موافقت با انجام سفرهای نوروزی نیز گفت:‌ در صورتی که چنین موضوعی اعلام شود، ما آمادگی اجرای طرح نوروزی را نیز خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha